Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilbagebrænd

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Tilbagebrænd

Indlæg af toberg » 09 nov 2012 01:43

Mit fyr er begyndt, at lave fejlmeddelsen tilbagebrænd. Jeg har støvsuget herderen og hele aske rummet.
Hvad kan grunden være. Er der noget jeg skal have justeret


xkfc

Tilbagebrænd

Indlæg af xkfc » 09 nov 2012 12:42

Nu ved jeg ikke så meget om Biomax, men grundlæggende er det det samme.

Jeg tror der sidder en føler der måler temperaturen i brænderen, den kan selvfølgelig være kaput, men det vil jeg nu ikke gætte på.

Typisk er problemet manglende træk i skorstenen, eller fejl justeret brænder. Røgrørene er ikke skorstensfejerns pligt at rense, så er han ikke af den flinke slags, kan du jo lige checke der. Så skal din skorsten være høj nok, og der må ikke være træer der kan gøre at trækket er dårligt.
Hvis din skorsten har for stor lysning kan du også have problemer med at holde den varm, falder udendørs temperaturen pludselig kan det danne en "kold prop"

Hvis skorsten og røgrør ok, så er det indstillinger i styringen der skal pilles ved.

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Tilbagebrænd

Indlæg af toberg » 09 nov 2012 18:22

tak prøver at give den mindre piller, alt det andet er ok
eller er det sneglen der skal justeres

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Tilbagebrænd

Indlæg af Kjeld P » 10 nov 2012 18:07

Den fejl har jeg aldrig set, men den kommer antagelig ved for varmt nedfalds rør..der sidder en 'termix' føler et sted. Der kan blive for varmt pga dårlig træk i skorstenen eller for sodet fyr....så der ikke er tilstrækkelig gennem strømning i fyret.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Tilbagebrænd

Indlæg af toberg » 11 nov 2012 11:08

Røg temeraturen er ca 110 grader, der er trækregulator på.
Nedfalds røret er lidt sort, sånoget kan jo tyde på at der under opstart af fyret kan opstå det kjeld p skriver.
Det er dog kun under opstart.
Hvordan finder jeg ud af omder er tilstrækkeligt træk i skorsten.

Når fyret startes op fra nul, For jeg også tit alarm optændnings fejl.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tilbagebrænd

Indlæg af hahomi » 27 jun 2013 00:57

Mit fyr har lige gjort det samme og efter jeg har lavet en lus på den termiske føler (der sidder på nedfaldsrøret) har jeg ikke fejlen mere.
Skal selvfølgelig have anskaffet mig en ny føler, men det går vel indtil da og går det galt er der jo smelteslangen
Er der nogen der ved, hvor man køber sådan en fyr?
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Tilbagebrænd

Indlæg af 2009bokke » 02 jul 2013 21:50

er deet sådan en fætter du mangler ? http://www.vvs-eksperten.dk/index/bioma ... ler-p45985

pendec

Tilbagebrænd

Indlæg af pendec » 02 jul 2013 23:06

toberg skrev:Når fyret startes op fra nul, For jeg også tit alarm optændnings fejl.
jeg havde et lign. problem med bio18 og føleren som sidder lige under skærmen. altså ved den sorte del af nedfaldsrøret.
den aktiverede sig idet der blev for varmt ved den fastmonterede nedfaldsdel. det hag nok sammen med træk og for mange piller ved opstart så flamme gik bagud og varmede røret op.

Indtil jeg fik ny software som gav mere power til blæseren, så rykkede jeg simpelthen den føler længere væk, så den ikke aktiverede sig selv så hurtigt. det virkede fint fremadgående.

med den nye software, er føler tilbage på sin position og nu er der så lidt mere blæs generelt.

det kan dog sidst jo også være årstiden, så med meget lidt træk, og for mange piller selv efter MAX er nået, så varmes nedfaldsrør måske op, uhensigtsmæssigt. virkede som lidt triggerhappy tilfælde i min installation i starten indtil føler blev flyttet (også anbefalet af Jan P.)


Besvar