Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Version 1,51

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Version 1,51

Indlæg af Gribskov » 07 nov 2012 19:50

kovas » 06 Nov 2012, 19:40 skrev:Hej .
Har prøvet det samme med en af de første versioner. Jeg troede at vi var ovre det pjat. Det gør det jo mega usikkere hvis man ikke er hjemme en vinterdag, og der kommer et strømafbrud.
Samme her, men troede det var fordi den havde været slukket i 4 dag mens vi ventede på en eltænder.

Er der nogen der rapporterer det til Dan?

mvh
Nicolai


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Version 1,51

Indlæg af Rene`larsen » 07 nov 2012 19:55

Gribskov » 07 Nov 2012, 19:50 skrev:
Samme her, men troede det var fordi den havde været slukket i 4 dag mens vi ventede på en eltænder.

Er der nogen der rapporterer det til Dan?

mvh
Nicolai

tjek
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Version 1,51

Indlæg af Brandsen » 07 nov 2012 20:06

Halløj i forum,

... men er det I oplever her virkelig en 'bug i softwaren', eller i virkeligheden bare et udtryk for den
kvalitet I har købt til prisen ?

Hvis indstillingerne skal kunne huskes hen over en strømafbrydelse, så kræver det jo styringen har
memory af en vis kvalitet. Meget memory taber indholdet, efter bare nogle få sekunder uden strøm,
og det udnytter mange her på StokerPro, ved at tage strømmen nogle sekunder, hvis styringen er
gået helt grassat.

Andre stokere har både midlertidig og permanent memory, som f.eks en Baxi, ( det vidst I jo ville komme )
så en Baxi kan godt huske hvordan verden skal se ud, selv efter en strømafbrydelse.

Det ultimative er non-volatile memory, men det kræver batteri back-up på memory, så indstillingerne
kan huskes i hele betteriets leveltid, og det er meget meget længe, pga det lave strømforbrug
til vedligeholdelse af status på memory. Men, det koster jo penge ! Ikke batteiet, men kvalitets memory.

Synes nærmest I taler om et glimrende forslag til kvalitetsforbedring, men med dyrere produktpris til følge ??
Last edited by 1 on Brandsen; edited 7 times in total
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Version 1,51

Indlæg af Grevens » 07 nov 2012 20:17

... udemærket svar Brandsen ... ( som vanligt ) ...

- med eller uden "bug" i softwaren, tror jeg ikke den ( eller andre fyr) starter automatisk op igen efter strømafbrydelse... ... når det er sagt, har jeg flere gange haft strømmen taget uden at den har mistet indstillinger ... så på én eller anden snedig måde gemmer den ( kan gemme ) noget på chippen ...
... om det så har noget at gøre med "EMS" og "feritkerner" og andre foranstaltninger som flere her inde har haft held med , ... ved jeg ikke ... men det er tilsyneladende ikke en "generel" "bug" ... men ikke desto mindre noget der skal rettets - one way or the other ...


@ Brandsen ...
-jeg ved godt at der er ikke noget der slår en æske Tordenskjold, manuel indfødning og en altædende "incinerator" som en Baxi ... - det skulle da lige være en plutoniumsdrevet brint generator ...
8)
...

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Version 1,51

Indlæg af Brandsen » 07 nov 2012 20:29

Halløj i forum,

... @Grevens, ja jeg ved godt jeg prøver at tale mig ud aaf, at min Baxi ikke selv kan starte op,
kræver indsats fra Tordenskjold, og det ærger mig ad h... til, ikke fordi jeg har brug for det,
kan kører jo alligevel hele tiden for at varme 425m2, men sådan bare for princippets skyld.

... og hey, du har vel ikke lige et link til et sted hvor man kan købe de dér plutoniumsdrevne brint generatorer ??

Det er nemlig lige min område her på matriklen. Konen styrer alle dé små ting, som hvornår vi skal købe nyt hus,
hvor mange børn, hvornår nye biler, skifte køkken, nyt møblement, nyt fjernsyn osv, mens de helt store ting,
som indførelse af atomkraft i Danmark, og medlemskab af EU, er klart mit område suverænt at tage stilling til. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Version 1,51

Indlæg af PeterKrarup » 07 nov 2012 20:38

Brandsen » 07 Nov 2012, 20:06 skrev:Halløj i forum,

... men er det I oplever her virkelig en 'bug i softwaren', eller i virkeligheden bare et udtryk for den
kvalitet I har købt til prisen ?

Hvis indstillingerne skal kunne huskes hen over en strømafbrydelse, så kræver det jo styringen har
memory af en vis kvalitet. Meget memory taber indholdet, efter bare nogle få sekunder uden strøm,
og det udnytter mange her på StokerPro, ved at tage strømmen nogle sekunder, hvis styringen er
gået helt grassat.

Andre stokere har både midlertidig og permanent memory, som f.eks en Baxi, ( det vidst I jo ville komme )
så en Baxi kan godt huske hvordan verden skal se ud, selv efter en strømafbrydelse.

Det ultimative er non-volatile memory, men det kræver batteri back-up på memory, så indstillingerne
kan huskes i hele betteriets leveltid, og det er meget meget længe, pga det lave strømforbrug
til vedligeholdelse af status på memory. Men, det koster jo penge ! Ikke batteiet, men kvalitets memory.

Synes nærmest I taler om et glimrende forslag til kvalitetsforbedring, men med dyrere produktpris til følge ??

Det skulle undre mig meget, om den microcontroller der sidder i styringen på Ekofætteren ikke har det der hedder EEPROM, hvor data gemmes som ikke tabes ved strømafbrydelse (og som ikke behøver batteribackup). Jeg tror mange af de ting vi ser af fejl, er software bugs. Pt. er mit fyr begyndt at vise forkert forbrænding i % og siloindhold efter at jeg rensede hærden. Siloindholdet viser, at jeg har brugt ca. den halve mængde piller end jeg reelt har brugt. Og forbrænding ligger konstant under ca. 15% og det kan ikke passe - og forbrug pt. målt på silo indhold er ca. 20 kg/døgn. Før lå den på 25-30% forbrænding med det forbrug. Ringer til Ekopower i morgen. Og ja, alle parametre er de samme som før. Men bortset fra den forkerte info kører fyret som en drøm :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Version 1,51

Indlæg af Brandsen » 07 nov 2012 20:49

Halløj i forum,

Klart, tror gerne på der fortsat er deciderede software bugs der bør rettes, var bare ikke sikker på,
om det omtalte fænomen med tab af indstillinger som følge af strømafbrydelse er en software ting,
men måske i virkeligheden et spørgsmål om memory type der sider i styringen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Version 1,51

Indlæg af Rene`larsen » 08 nov 2012 13:54

Gribskov » 07 Nov 2012, 19:50 skrev:
Samme her, men troede det var fordi den havde været slukket i 4 dag mens vi ventede på en eltænder.

Er der nogen der rapporterer det til Dan?

mvh
Nicolai

hvis man har 1,51 er der hukommelse indbygget, hvis der da ikke er overspænding på fyret.

Der er dog en fejl 1,51 i form af hvis der har været strøm afbrydelse starter fyret ikke igen som de tidligere versioner, men der kommer snart en ny opdatering så fejlen :)
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Version 1,51

Indlæg af kovas » 08 nov 2012 19:19

hvis man har 1,51 er der hukommelse indbygget, hvis der da ikke er overspænding på fyret.

Der er dog en fejl 1,51 i form af hvis der har været strøm afbrydelse starter fyret ikke igen som de tidligere versioner, men der kommer snart en ny opdatering så fejlen :)[/quote]

Hej Alle.
For at efterprøve hvad der sker når/hvis der kommer strømafbrud. Så , da jeg alligevel havde tænkt at rense fyret slukkede jeg på kontakten og ventede, og gik så i gang med rengøringen (jeg må indrømme at jeg på ingen måde formår at gøre det på så lidt tid som Skriveren beskriver andet sted) Efter veludført arbejde tændte jeg på kontakten. Og fyret starter på helt almindelig vis.Ganske som jeg havde forventet. Dog skete der det at PID lissom ikke kunne regulere ned igen så det blev til et pausestop før det havde fundet formen igen. Det skal lige siges at jeg stadig bruger v.1,48. det køre bare for godt til at jeg gider at lave noget om.
Under rengøringen observerede jeg en slaggekant noget oppe på siden af brænder cylinderen
resize brænderherd.jpg
Slagge kant i brænder
Hvad tror i det kommer af? den er temmelig hård stålbørste er ikke nok. Eftersom den sidder så langt oppe tænker jeg at bålet nok ligger for højt så jeg har ændret askepladekørsel fra 4kg til 2,5 kg, Men slagge der hvorfor?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Version 1,51

Indlæg af Rene`larsen » 08 nov 2012 19:44

Hej Alle.
For at efterprøve hvad der sker når/hvis der kommer strømafbrud. Så , da jeg alligevel havde tænkt at rense fyret slukkede jeg på kontakten og ventede, og gik så i gang med rengøringen (jeg må indrømme at jeg på ingen måde formår at gøre det på så lidt tid som Skriveren beskriver andet sted) Efter veludført arbejde tændte jeg på kontakten. Og fyret starter på helt almindelig vis.Ganske som jeg havde forventet. Dog skete der det at PID lissom ikke kunne regulere ned igen så det blev til et pausestop før det havde fundet formen igen. Det skal lige siges at jeg stadig bruger v.1,48. det køre bare for godt til at jeg gider at lave noget om.
Under rengøringen observerede jeg en slaggekant noget oppe på siden af brænder cylinderen
resize brænderherd.jpg
Hvad tror i det kommer af? den er temmelig hård stålbørste er ikke nok. Eftersom den sidder så langt oppe tænker jeg at bålet nok ligger for højt så jeg har ændret askepladekørsel fra 4kg til 2,5 kg, Men slagge der hvorfor?[/quote]





hvorfor ændre på standart rens. Jo mere aske jo større risiko er der for at det brænder til slagger
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer


Besvar