Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regeringen har da tabt sutten......

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af klr » 07 nov 2012 10:40

lamborg » 07 Nov 2012, 09:20 skrev:Gider ikke skrive langt indlæg Dit rente fradrag i huset er sgu da også beskåret siden du købte knaldhytten for 25 år siden. !!
Så ravetilmigogskidepåatdeandreskalbetalegildet folket .
Spyt sutten ud og kom videre det er stadigvæk en god ordning
Det kan du så ikke sammenligne. Hvis du købte dit hus for 25 år siden, tror jeg dit samlede regnestykke er særdeles positivt - uanset beskæringen af rentefradraget. I den periode er dit hus jo flerdoblet i værdi - uden du har gjort en sk.. for det!

Du er tydeligvis ikke solcelleejer. Men til din orientering så mister et anlæg værdi i samme øjeblik det er monteret. Og nedslides derefter.

Det der er galt ved den nye ordning er at den er timebaseret. Det gør investeringen efter 10 år håbløs (altså for eksisterende anlæg - der kommer nemlig ikke nye stort set, i hvert fald ikke i privat regi).

Hvis man mente at "andre ikke skulle betale gildet", så skulle man have ladet være med at indføre ordningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og man skulle da især have ladet være med at gøre ordningen endnu mere "lukrativ" ved at give 15% mere i afskrivningsgrundlag - så sent som i juni 2012(!!!!!!!!!!!!!!!!!!). Ingen havde bedt om det.

Det hænger bare ikke sammen. Det virker som rent bondefangeri.


rezo
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 09 feb 2007 20:17
Mit fyr: Woody 16kW V6 BS semirens
Areal: 230 m2 + VVB 110L
Brændsel: Harvest Energy
Årligt forbrug: 5.5 Ton
Geografisk sted: Nordsjælland

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af rezo » 07 nov 2012 10:47

lamborg » 07 Nov 2012, 09:20 skrev:Gider ikke skrive langt indlæg bare sige .
nettoordningen er en favorabel ordning og er lavet for at få folk til at tænke alternativ og på vedvarende energi for at mindske udledning af co2 fra kulværker . Nu viser det sig at ordningen er blevet lidt for succesfuld og for at det ikke er andre der skal betale ravetilmiggildet så skruer man lidt på tilbage knappen, Uha uha så pives der. man kan da ikke bare ændre på noget ,sådan var det ikke da jeg købte osv osv. Intet er givet i denne verden. Dit rente fradrag i huset er sgu da også beskåret siden du købte knaldhytten for 25 år siden. !!
Så ravetilmigogskidepåatdeandreskalbetalegildet folket .
Spyt sutten ud og kom videre det er stadigvæk en god ordning
Det skulle du jo nok også have ladet være med.

Der er nogle der taler som de har forstand ! :great:

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af majland » 07 nov 2012 11:02

lamborg » 07 Nov 2012, 09:20 skrev: Spyt sutten ud og kom videre det er stadigvæk en god ordning
Jeg når at få pengene hjem - men det er også et relativt billigt GDS anlæg hvor værdien af eget arbejde er 0.

Men dem i familien der lige har investeret 160.000kr i et nyt anlæg gør ikke. De har ikke så store indtægter så de bruger den skematiske ordning og får således "kun" skatterabatten på håndværkerudgiften. Det anlæg er ikke tjent hjem på 10år medmindre strømmen når at blive meget dyrere. Efter de 10år vil de kun kunne nå ar bruge ~20-25% af strømmen direkte så resten får de kun feed in tariffen for (Og den skal først fastsættes i 2018 - i øjeblikket er den 40øre efter 10år). Det ser ikke ud til at de får pengene hjem i anlægget levetid - og slet ikke hvis der kommer driftsudgifter som ny inverter.

Det største problem med forslaget er skiftet fra års til timeafregning.

Godt nok er der installeret en del anlæg i år der giver et hul i statskassen i deres levetid. Men det er stadig et relativt lille beløb, hvis man bare satte proppen i til årsskiftet og lavede nye regler per 1/1. Det er et lille 3 cifret millionbeløb om året der ikke kradses ind og prognosen fra juni i år var at anlæggene installeret til og med 2012 i deres levetid vil koste 3,7 milliarder kroner i manglende indtægter.

Til sammenligning koster anholt vindmølleparken 14 milliarder over 12år.

Skal der være timeafregning så tag skridtet fuld ud med spot priser begge veje. Men lav ændringerne fremadrettet og med garanterede tilskud i en passende periode.

Jeg ville ikke investere i solceller idag. Jeg har ikke tillid til at jeg kan beregne risikoen eller afkastet. Loven fra 2010 var ganske klar med 60øre for de første 10år og 40øre for de næste. Den var kun uklar på hvad der ville ske efter 20år. Men når loven allerede ser ud til at skulle ændres efter 2år for eksisterende anlæg så er der vel ingen der tør investere med lange tidshorisonter mere. Altså medmindre man som DONG laver en kontrakt over 12år så politikkerne ikke kan lave det om undervejs ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Ulrik » 07 nov 2012 12:19

Jeg forstår sq godt at folk føler sig snydt.
Også at folk føler sig bondefanget fordi vi er jo blevet lokket til det med udsigter til besparelse.
Det er ikke godt nok...
MvH Ulrik©

jopa

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af jopa » 07 nov 2012 12:30

Lidt OT.
Jeg fatter ikke fidusen i at installere sådanne anlæg hvis det købes for lånte penge og anlægget måske forringes i takt med at man afdrager det lånte.

Men sådan er vi så forskellige heldigvis.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af lamborg » 07 nov 2012 12:45

Ha ha rezo.
Nå man skal åbenbart være can. mag i matematik for at må skrive noget her.. Ellers er man dum i nakken eller hva !!!
Ved du havd min holdning den har jeg forstand på du...
Jeg kan da sagtens føle med folk som synes de er blevet røvet,.
Men der skal provokeres for at få folk ud af sofaen.
Det nytter jo intet at skrive lange indlæg på dette forum om hvor åndsvagt det er osv osv.
Der er noget som hedder dansk solcelle forening for forhandlere og andet erhverv. De prøvet at påvirke ministeren hvorfor man ikke skal ændre på ordningen.
El leverandørene i Danmark prikker på den anden minister skulder og klager deres nød over deres manglende indtægter.
Tag dog og lav en solceller sammenslutning for folk som har solceller og mød ministeren på de bonede gulve og fortæl hvorfor i synes det er en dårlig ide og prøv med forslag til havd man kunne ændre at påvirke en beslutning så det kunne hænge sammen for alle parter.
Kom ud i det offentlige rum det er der stemmer høres og beslutninger påvirkes.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af majland » 07 nov 2012 13:04

jopa » 07 Nov 2012, 12:30 skrev:Lidt OT.
Jeg fatter ikke fidusen i at installere sådanne anlæg hvis det købes for lånte penge og anlægget måske forringes i takt med at man afdrager det lånte.
Der er ikke meget fidus i det.

Med loven fra 2010 blev det så småt muligt for private at få en investering på solceller forrentet. I løbet af 2012 er priserne på solceller så falder så meget at det så ud til at blive en god forrentning. Så god at det ville kunne svare sig at låne pengene til at købe solceller for.

Nu set det så ud til at regeringen vil lave om på vilkårene. Ikke kun fremadrettet men også for eksisterende anlæg.

Så da man ikke længere kan sove rolig i tiltro til at politikkerne ikke laver vilkårene om for eksisterende anlæg er der ikke meget fidus i at investere nu ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af majland » 07 nov 2012 13:08

lamborg » 07 Nov 2012, 12:45 skrev: El leverandørene i Danmark prikker på den anden minister skulder og klager deres nød over deres manglende indtægter.
De har allerede lov til at tage et gebyr for nettomålertilsluttede anlæg og en transmissionafgift. Nogle selskaber har også varslet at de vil til at benytte den mulighed.

Men elselskaberne vil selvfølgelig gerne arbejde hen mod et smart grid med spot priser for både køb og salg (og hvor de så får deres intjening uanset hvad vej strømmen løber)

Men det hjælper jo ikke statskassen der kommer til at mangle nogle milliarder - og det var jo også varslet at der ville komme ændringer fremadrettet.

Kan kun anbefale solcelleejere at melde sig ind i http://www.solcelleejere.dk/page14.php hvis men ejer af et anlæg eller http://www.solcelleforening.dk/ hvis man levere af at sælge og installere det.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

jopa

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af jopa » 07 nov 2012 13:18

Tror jeg starter en forening for dem som jeg der kan få gratis træ.
Vi er nok de næste de forsøger at bonge ;-)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af majland » 07 nov 2012 13:30

jopa » 07 Nov 2012, 13:18 skrev:Tror jeg starter en forening for dem som jeg der kan få gratis træ.
Vi er nok de næste de forsøger at bonge ;-)
Den er da allerede vedtaget - Det hedder forsyningssikkerhedsafgiften. De er bare ikke helt færdige med at beslutte hvordan de bedst kan opkræve den så den også rammer dig med dit "gratis" træ og dem der henter brændsel i tyskland...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar