Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regeringen har da tabt sutten......

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 06 nov 2012 19:09

Det giver da god mening, at når folk vil spare på elregningen og investerer i et solcelleanlæg under nettoordningen, så får man 1,30 kr. for hver KwH strøm man ikke bruger om dagen og som sendes ud i elnettet, når man så skal bruge den samme el man har produceret og vil trække den hjem igen om aftenen, ja skal man betale 2,20 kr ?? :shock:
Det giver da god mening, for en levebrødspolitiker... :|
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Flammen » 06 nov 2012 19:17

nej, det hænger ikke sammen. er der ikke noget med at vi forærer en del vindstrøm væk om natten pga overkapasitet. hvorfor skal solcelleejere så betale for deres forbrug, når de nu have leveret til puljen i dagtimerne.
der er ingen politisk vilje angående miljø og vedvarende energi, der tænkes kun i skatte og afgift kr

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 06 nov 2012 19:28

Det er kun toppen af isbjerget vi har set !
Solceller skal ses som en energi optimering i den enkelte husstand, når elforbruget falder tilsvarende løbende fordi folk køber LED belysning og A++ hvidevarer, vil regeringen så pålægge en "forsyningsafgift" på el, da elsalget og afgifter bliver mindre ???

Var det ikke nemmere at vi alle afleverede hele vores månedsgage, og så fik et lille beløb udbetalt mådentligt til at leve for, men lur mig efter få år vil der komme "udbetalingsafgift" på det udbetalte beløb..

8.gif
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af KristianVilhelm » 06 nov 2012 19:28

Kan godt være det bare er mig, men syntes faktisk det er en mere "fair" løsning end jeg havde regnet med de ville komme med.
Jeg overvejer da klart stadig et anlæg, nu skal det jo så åbenbart være lidt større. Syntes jeg læste et sted de ville hæve loftet fra 6kw.

Når det er sagt, er det da lidt sjovt, at det er den "grønne" regering der nakker tilskudsordningen. :wink:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 06 nov 2012 19:30

KristianVilhelm » 06 Nov 2012, 19:28 skrev:Kan godt være det bare er mig, men syntes faktisk det er en mere "fair" løsning end jeg havde regnet med de ville komme med.
Jeg overvejer da klart stadig et anlæg, nu skal det jo så åbenbart være lidt større. Syntes jeg læste et sted de ville hæve loftet fra 6kw.

Når det er sagt er det da lidt sjovt, at det er den "grønne" regering der nakker tilskudsordningen. :wink:
Jeg har sgu lidt svært ved at se det "fair" i at man skal betale for sin egen strøm.
Det næste i køen er vel varmemålere på solvarmen :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Ugelvig » 06 nov 2012 19:38

Du må bygge op til 25 kW, hvis det bliver vedtaget. Det er loftet for husstands VE i dag. De 6 kW var loftet for nettoordning.

Jeg syntes faktisk også det er en helt ok løsning. Hvorfor skal staten finansiere mit energi, når samfundet kunne have fået 4 gange så meget grønenergi for de samme penge? Det der bruges til "virksomhedsordning" og "nettoordning" svarer til ca. 2 mia. årligt de næste 10 år. For de samme penge kunne samfundet have fået 4 gange så meget energi som der er sat op i år af solceller, hvis de samme 2 mia. var brugt på kæmpemøller. Altså 4 gange så meget energi, hver år de næste 10 år - Tyg lige på den!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Ugelvig » 06 nov 2012 19:40

BWJ » 06 Nov 2012, 19:30 skrev:
Jeg har sgu lidt svært ved at se det "fair" i at man skal betale for sin egen strøm.
Det næste i køen er vel varmemålere på solvarmen :lol:
Du kan da bare lade være med at bruge energinettet og lagre din strøm på batterier og i varmt vand i jorden? Hvorfor skal en virksomhed stille forsyningssikkerhed og net til rådighed til dig gratis???

Så du kan skam komme helt ud over problemstillingen med det :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 06 nov 2012 19:45

Ugelvig » 06 Nov 2012, 19:40 skrev:
Du kan da bare lade være med at bruge energinettet og lagre din strøm på batterier og i varmt vand i jorden? Hvorfor skal en virksomhed stille forsyningssikkerhed og net til rådighed til dig gratis???

Så du kan skam komme helt ud over problemstillingen med det :wink:

Øhh, forsyningssikkerheden betaler jeg stadig for, abonnement og tils. afgift, og nettet burde være betalt for 30 år siden, men der er jo selvfølgelig et minimalt vedligehold, men det er der jo ved alt, også celler.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af BWJ » 06 nov 2012 20:03

Ugelvig » 06 Nov 2012, 19:38 skrev:Du må bygge op til 25 kW, hvis det bliver vedtaget. Det er loftet for husstands VE i dag. De 6 kW var loftet for nettoordning.

Jeg syntes faktisk også det er en helt ok løsning. Hvorfor skal staten finansiere mit energi, når samfundet kunne have fået 4 gange så meget grønenergi for de samme penge? Det der bruges til "virksomhedsordning" og "nettoordning" svarer til ca. 2 mia. årligt de næste 10 år. For de samme penge kunne samfundet have fået 4 gange så meget energi som der er sat op i år af solceller, hvis de samme 2 mia. var brugt på kæmpemøller. Altså 4 gange så meget energi, hver år de næste 10 år - Tyg lige på den!!!
Du skriver "hvorfor skal staten finansiere mit energi" ???

Lad os se på, hvad det er, der reelt er statsstøtte her. Investerer du som privat eks. i et 6 kWp solcelleanlæg på taget, vil man i perioder, typisk om sommeren, producere mere strøm, end huset forbruger. Man kan så, iflg. nettoordningen, ‘gemme’ de kWh, der overproduceres, ved ganske enkelt at sende strømmen ud på elnettet, og som følgelig registreres på din elmåler. Hvis vi antager, at ‘overproduktionen’ er på eks. 4000 kWh, vil du resten af året kunne genbruge dem, uden at betale for dem. Når året er omme, vil elregningen vise, hvor mange kWh du rent faktisk har trukket ind fra elnettet, og hvor mange, du har lagt ud på elnettet. Det er en god ordning.

Sagen er imidlertid den, at de 4000 kWh, du lægger ud på elnettet, ikke forsvinder ud i den blå luft, men rent faktisk bliver købt og betalt af andre forbrugere ... og de forbrugere vil selvfølgelig skulle betale deres normale elpris for de 4000 kWh ... Facit: Staten får sit fulde provenu i form af samtlige afgifter og moms, elselskaberne ligeså! Det er vel også en god ordning?

Så hvis dit solcelleanlæg eks. producerer 5000 kWh årligt, vil staten logisk få de 4000 kWh fuldt betalt med 1,60 kr. pr kWh... men naturligvis ikke for de 1000 kWh, du selv har forbrugt... Og jo, du vil selvfølgelig som investor i solcelleanlægget spare 5000 kWh om året...


Men... hvor er så den statsstøtte henne? .... Korrekt, den er der ikke!
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Regeringen har da tabt sutten......

Indlæg af Rasmus Jensen » 06 nov 2012 20:13

Ugelvig » 06 Nov 2012, 19:38 skrev:Du må bygge op til 25 kW, hvis det bliver vedtaget. Det er loftet for husstands VE i dag. De 6 kW var loftet for nettoordning.

Jeg syntes faktisk også det er en helt ok løsning. Hvorfor skal staten finansiere mit energi, når samfundet kunne have fået 4 gange så meget grønenergi for de samme penge? Det der bruges til "virksomhedsordning" og "nettoordning" svarer til ca. 2 mia. årligt de næste 10 år. For de samme penge kunne samfundet have fået 4 gange så meget energi som der er sat op i år af solceller, hvis de samme 2 mia. var brugt på kæmpemøller. Altså 4 gange så meget energi, hver år de næste 10 år - Tyg lige på den!!!

Hvor f.. får du de 2 mia fra? sidst jeg så nogen regne på det, var tallet 127mio - Det er noget af en forskel.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar