Installation af pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Havmand »

Diagram ser imø fint ud, ville dog flytte ekspantionsbeholder til returen, de den så ikke bliver så varm. Sikkerhedssæt SKAL stadig sidde på fremløbet.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

Havmand » 03 Nov 2012, 15:34 skrev:Diagram ser imø fint ud, ville dog flytte ekspantionsbeholder til returen, de den så ikke bliver så varm. Sikkerhedssæt SKAL stadig sidde på fremløbet.
ok, ja det havde jeg aldrig selv tænkt på. Det lyder som en god ide. Så kan man også bedre "gemme" expansions beholderen nede ved gulvet.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

Billede

således.. nu har jeg flyttet expansions beholder ned på returen, imens sikkerhedssættet stadig sídder på fremløbet. Nu blir det snart ikke bedre :)
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Havmand »

elpres » 03 Nov 2012, 20:44 skrev:Nu blir det snart ikke bedre :)
jow jow... Flyt ekspantionsbeholderen til returen, før den blandes med shunten... Så kommer den til at sidde endnu koldere :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

På et pillefyr ville jeg altså sætte ekspansionen på fremløbet (Som du havde tegnet til at starte med), - det er en overdrevet skrøne at en ekspansion skal sidde så koldt som muligt (Der cirkulerer nemlig IKKE vand i ekspansionen) - ekspansionen optager og udligner kun trykket i anlægget, - og bliver derfor ikke udsat for de høje temperaturer andet end i en ganske kort periode ved trykudligningen, - uanset hvor den er placeret!

Hvis teorien om at ekspansionen ikke skulle kunne holde til høje temperaturer er korrekt, - hvad skulle man så gøre ved solfangeranlæg ?, - der er både fremløb og retur MEGET varmere end på et normalt centralvarmeanlæg, - og hvor tit hører I om at en ekspansion på et solfangeranlæg går i stykker ?

Så alt det her med placering på fremløb/Retur er altså en skrøne opfundet udfra ren tankespind!.

Sorry - men sådan er den virkelige verden altså skruet sammen :great:

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af mejeristen »

Hmm Levi er du nu også HELT sikker på det.?! Hvad med et anlæg til brænde fyring? jeg oplever da at trykket i mit anlæg svinger 0,9 bar dvs at der ryger en del varmt vand over i mine trykeksp.beh., og når producenten af beh. siger at bælgen max tåler 70 grd. må jeg da have et problem når fremløb er 90 grd og eksp. beh er forbundet til fremløbet!
Eller hvad?!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

mejeristen » 04 Nov 2012, 22:09 skrev:Hmm Levi er du nu også HELT sikker på det.?! Hvad med et anlæg til brænde fyring? jeg oplever da at trykket i mit anlæg svinger 0,9 bar dvs at der ryger en del varmt vand over i mine trykeksp.beh., og når producenten af beh. siger at bælgen max tåler 70 grd. må jeg da have et problem når fremløb er 90 grd og eksp. beh er forbundet til fremløbet!
Eller hvad?!
Bolden i ekspansionen er fyldt med "nedkølet" stillestående vand, - at der kommer et lille skud 90 grader varmt vand ved trykudligningen hæver ikke ekspansionens temp. til 70 grader :great:
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

Interessant debat der blev startet der. Jeg syntes nu Sørens aka Levi´s ,argumenter er gode, men i andre har jo også nogle gode pointér.

Ved mindre at jeg bliver opmærksom på andre ting der skal rettes i mit diagram, så vil jeg gå en diagram version tilbage og følge det.

Billede

Jeg kiggede lidt på rør-bæringer, er der nogen der er bedre end andre? jeg skal bruge nogle der kan sidde i gips?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres »

har kigget på sorte rør til min fremtidige installation, og er stødt på svejste og noget der er forkortet søml. rør, men hvad står det for? og hvad bruger man de 2 typer til?
se f.eks her for at se et eksempel http://www.bygmax.dk/vvs-artikler/gulvv ... s/ror.html
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Installation af pillefyr

Indlæg af levi »

elpres » 05 Nov 2012, 21:11 skrev:har kigget på sorte rør til min fremtidige installation, og er stødt på svejste og noget der er forkortet søml. rør, men hvad står det for? og hvad bruger man de 2 typer til?
se f.eks her for at se et eksempel http://www.bygmax.dk/vvs-artikler/gulvv ... s/ror.html
Sømløse rør er til trykluft :great:

Svejste rør er til vand :great:

Besvar