Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
ulrik76
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 04 jun 2012 21:30

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af ulrik76 » 03 nov 2012 14:35

Hej på stOkerpro:-)

Har følgende setup idag:

Salamander hvor der fyres med koks og træ
Spørgsmål: burde der ikke være ladomat på sådan en for at holde temperaturen oppe på kedlen?

Fra salamanderen køre halvdelen i huset og resten i akku beholder(ca1200l) med fast indstillet ventil

Spørgsmål:
Burde jeg lave en selvstændig sløjfe fra akku tank til huset med cirk pumpe og blandeventil? Og stille den på fx 50 grader???

Fyr og akkutank står i fyrrum og der er ca 15 meter uisolerret rør i jorden over til huset...
( har gravet isoleret rør ned som ikke er tilsluttet:-( )

Jeg vil også gerne have en vp på til at tage de tidspunkter hvor der ikke er varmt vand i akkubeholderen :-) dette er dog kun på tegnebrættet...

VVb er inde i huset med centralvarmen og elpatron:-(


Håber på nogle gode input til optimering af dette system

Mvh ulrik


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af martin_b » 03 nov 2012 15:21

Jeg foreslår at du dropper både Salamander og varmepumpe og i stedet køber dig et pillefyr, f.eks. et Scotte, som er godt og billigt. Så slipper du for bøvlet med koks og træ og de horrible el-priser til varmepumpen.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af lille_smed » 03 nov 2012 16:41

jeg vil også sige du skal af men begge dele .. om du skal holde dig til træ eller over på piller komme vel lidt an på om du får træet gratis og stadig gider bøvlet eller om du gerne vil bruge penge på piller...

men en ting skal tænke over er at på den gamle salamander byttet til penge som gammelt jern..

jopa

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af jopa » 03 nov 2012 17:38

Har du let til træ så skrot salamanderen og opstil en gasogen kedel.
Kører fint med akkutank og ladomat.

Evt en akku mere så behøver du formentlig ikke at fyre hver dag, alt efter størrelse på hus og isolering.

jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af jwr » 04 nov 2012 07:59

hej ulrik
nej du behøver ikke en ladomat, for at holde temp. oppe på salamander, den er lavet af støbejern og tærer ikke op, sådan som pladejernskedler gør,
om du skal lave en blandesløjfe, afhænger vel af hvad din temp. i akkutanken er? self. jo koldere vand, jo mindre tab i dine uisolerede rør,
hvis du sænker fremløb til huset til 50° kan det tænkes du kommer til at mangle varme i din vvb, og el patron kører hele tiden, afhængig af indstilling.
skynd dig at koble de isolerede på
men self. en gasogen kedel er bedre end din salamander


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af Ugelvig » 04 nov 2012 08:36

Bare lav regnestykket med virkningsgraden på den gamle kedel og en ny (enten gasogen eller træpillefyr)!!! Salamanderen ligger vel på mellem 40-45% i virkningsgrad, hvor et nyt gasogen ligger på 80-85% og et træpillefyr på 90%. Altså skal du fyre dobbelt så meget i salamanderen som du skal i en ny fastbrændselskeddel.

Jeg ville anbefale at du købte et nyt fyr/kedel, enten fastbrændsel, hvis du kan komme billigt til træ eller træpiller, hvis du heller vil det (kunne være en Atmos DC kombi kedel). Skal du over i VE anlæg, ville jeg klart anbefale solfanger på taget, tilsluttet i bunden af din akku. Hvor mange er I i husstanden, hvor stort er huset og isoleringgrad. Men mellem 6 - 10 m2 solfanger på taget og en fornuftig akku. som den du har i dag vil gøre, at du ikke skal fyre i sommerhalvåret. Drop de varmepumper, udnyttelsen og investeringen er simpelthen for ringe i forhold til solfanger. Og de SKAL bruge strø, for at virke... :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

ulrik76
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 04 jun 2012 21:30

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af ulrik76 » 04 nov 2012 08:42

Tak for de fine svar .


Salamanderen står desværre ikke til udskiftning:-(
Har adgang til billig træ og koks:-)

Hvis jeg skal forstå det rigtigt så er ladomat ikke nødvendigt på en salamander ?

Vil ladomaten ikke give bedre lagdeling i akkutanken og bedre forbrænding i fyret??

Ved godt at de isoleret rør er bedre en de uisolerret :-) vil prøve at finde tid til at få dem skiftet...



Mvh Ulrik

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af lille_smed » 04 nov 2012 09:19

ulrik76 » 04 Nov 2012, 08:42 skrev:Tak for de fine svar .


Salamanderen står desværre ikke til udskiftning:-(
Har adgang til billig træ og koks:-)

Hvis jeg skal forstå det rigtigt så er ladomat ikke nødvendigt på en salamander ?

Vil ladomaten ikke give bedre lagdeling i akkutanken og bedre forbrænding i fyret??

Ved godt at de isoleret rør er bedre en de uisolerret :-) vil prøve at finde tid til at få dem skiftet...



Mvh Ulrik
tror ikke du vil ændre noget på forbrændingen om du køre med eller uden ventil .. til koks virker kedlen ok .. til træ brænder den lige dårligt ,, lige meget hvad du gør.. hvorfor vil du ikke skifte kedel ud .. de vil spare dig for en masse besvær..

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af Tom_AT » 04 nov 2012 13:18

Jeg kan godt forstå at man ikke har lyst til at udskifte en kedel der virker fint, når der er adgang til billigt brændsel. Men det er mig alligevel en gåde at man i dagens danmark stadig bruger en kedel der hører forrige århundrede til (sådan ca). Et eller andet sted burde man vel også tænke bare en smule på miljøet.

Og ja, også som nævnt. Man sparer en masse bøvl og besvær.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af mejeristen » 04 nov 2012 17:56

Kan i tillæg til andres indlæg oplyse at den kedel jeg havde før jeg skiftede til min Baxi bonus var næsten lige så elendig til træ som salamanderen. jeg har ca halveret mit brændeforbrug ved at inst. en gasogen kedel!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar