amalfi pille ovn forbrug ??

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

hej .kunne godt tænke mig at høre fra jer der har købt en amalfi eller anden ovn der trækker central varmen hvor meget i bruger i døgnet ,jeg selv bruger selv ca 12 kilo på nuværende tidspunkt hvor ovnen kun trækker gulvvarme som er på ca 2x2 meter og godt isoleret og varmtvands beholder på 110 liter samt at den self giver varme fra selve ovnen ,mit hus er på 125 kvm i to plan med 250 mm iso på loftet og hulmurs isoleret .jeg ved self ikke hvor meget den mere vil tage når det bliver koldt da det er første vinter jeg skal fyrer i den ,der kommer ca 5 radioatore mere på når vinteren kommer

mvh troels

simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

arrrr kom nu det kan da ikke være rigtigt at der ikke er nogle der ved hvor meget de bruger :-)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af Ugelvig »

Tjaaa... Effekten er opgivet til mellem 2,5 - 13 kW. Så et forbrug på 12 kg er vel ikke helt ved siden af? 12 kg træpiller svarer til ca. 52 kWh, hvis vi antager at der er ca. 4,5 kWh pr. kg træpiller og en udnyttelse på 90 %. Hvor meget energi har du brugt før? Kører den hele tiden?

Men er den tændt 24 timer i døgnet og kører på laveste indstilling, vil den bruge ca. 60 kWh, eller omregnet ca. 14 kg træpiller. Den er opgivet til et forbrug på mellem 0,5 - 2,9 kg/t. Så de 12 kg passer jo med det kører i laveste indstilling i 24 timer.

Vores egen EcoFire Minnie kan godt snuppe en pose på 15 kg pr. døgn og den varmer kun luften, men så skal der også være - 20 grader C udenfor.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

hej ugelvig .takker for svaret syntes bare det er lidt utroligt at der slet ikke er nogle der ved hvad de bruger, ved da godt det er meget forskelligt hvad hver enkelt bruger, efter hus og hvor mange man er i en husstand.
simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

og den køre på eco stop , og før havde jeg brænde fyr hvor jeg brugte ca 20 rummeter om året ..

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af Ugelvig »

Jo, men svaret giver vel lidt sig selv? Hvis den kører hele døgnet og der ikke er det store behov, bruger den jo minimums indstillingen af, hvad skruen sender i brændeskålen? De 0,5 kg/t, altså ca. 12 kg pr. døgn. Har du et større behov end de 2,5 kWh, vil forbruget stige. Men det ville være underligt om jeres hus har et større varmetab end de 2,5 kWh når det trods alt ikke er koldere udenfor.

Den træpilleovn vil aldrig komme til at bruge under de 0,5 kg pr. time, med mindre den bliver slukket fordi den ønskede temperatur er nået? Men bruger du meget varmt brugsvand, vil du have et relativt forbrug hertil. Ca. 40 % af vores energiforbrug i hjemmet stammer fra varmt brugsvand. Jeg syntes på ingen måde at 54 kWh til varme og varmt brugsvand er voldsomt. Hvor mange er I, i husstanden?

Spørgsmålet går vel nærmere på, hvad forbruget vil være når det bliver -20 grader C udenfor?

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

hej igen ,ja helt sikkert det interesante er self hvad der bliver brugt når der rigtig er forbrug på ,da forhandler sagde højst 5 ton på en fyrings sæson
:-)
christa
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31 okt 2011 07:45
Mit fyr: Amalfi
Areal: 215 i 2 plan
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4-4,5
Geografisk sted: 4682 Tureby

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af christa »

Hej.
Vi har en Amalfi og vores forbrug fra 1/11-2011 til 31/10-2012 blev på 4000 kg.
Huset er i 2 plan fra 1971 og rimeligt isoleret med 120 kvm i stuen og 95 kvm på 1. sal.
Der er 3 voksne, der er tilsluttet 7 radiatorer og varmtvandsbeholder på 300 l. hvor Amalfien opvarmer de
øverste 100 l, og resten er tilsluttet solfanger, som giver varmt vand når solen skinner.
Kører ikke med eco stop, men med en vandtemperatur på 59 - 61 grader.
Mvh Christa.
simmerstoker
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 13
Tilmeldt: 05 okt 2012 21:14

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af simmerstoker »

hej christa . tak for svaret lyder godt har prøvet at slå eco stop fra men så stiger tem bare helt vildt er der andet man skal stille på end at slå det fra

mvh simmerstoker (nystartet amalfi bruger ) ;-)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

amalfi pille ovn forbrug ??

Indlæg af Fer »

Hej Simmerstoker

Årsagen til at der ikke er nogen der kan svare dig på dit spørgsmål, er at det ikke er fyret der bestemmer hvor meget der bruges, men dit hus.

Selvfølgelig har din pilleovn et max og min brug. Men derudover er det huset og dine indstillinger der bestemmer.

Umiddelbart er den bedste rette snor dit tidligere varmeforbrug, evt kombineret med det skøn der måske er i energirapporten på dit hus (Hvis det er handlet inden for de sidste 5-8 år.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Besvar