Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller og elmåler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solceller og elmåler

Indlæg af BWJ » 03 nov 2012 20:44

klr » 03 Nov 2012, 20:30 skrev:Jeg synes nu jeg svarer på det der spørges om. Inverter på 1 fase.

Men hvis mit scenarie ikke er korrekt. vil jeg da gerne korrigeres. Jeg er ikke tekniker - har bare observereret at der kan være den forskel, jeg beskriver.

Joe, du har vel egentligt ret, man kan jo godt have en produktion på 3000W fordelt på 3 faser, og samtidig et forbrug på 4500W fordelt på 3 faser, det vil så give et registreret køb på 1500W :oops:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Solceller og elmåler

Indlæg af klr » 03 nov 2012 21:00

BWJ » 03 Nov 2012, 20:44 skrev:
man kan jo godt have en produktion på 3000W fordelt på 3 faser, og samtidig et forbrug på 4500W fordelt på 3 faser, det vil så give et registreret køb på 1500W :oops:
Ja, det vil så betyde, at kun købstælleren tælles op - og salgstælleren er uforandret.

Men jeg går så ud fra Skovløber snakker om en 1-faset inverter. Men det er måske ikke det han gør. Jeg mener det med tæller-halløjet afhænger af hvor mange faser inverteren kører på. Og der er der forskel på, hvordan tællerne opfører sig (i forhold til en 3-faset inverter f.eks.). Det er den forskel jeg beskriver.
Det giver anledning til stor forvirring er mit indtryk. Nogle hævder hårdnakket, at de aflæser deres produktion på deres måler (=salg) og at de altid forbruger fra nettet - andre hævder at sådan er det slet ikke. Svaret er at begge parter kan have ret - det afhænger af om inverter er 3-faset eller 1-faset (og så hvordan installationen er hvor der er 1-faset inverter). Tror jeg nok, haha.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solceller og elmåler

Indlæg af Skovløber » 03 nov 2012 21:05

Sum, af ovennævnte.
Ligemeget om man har en eller tre faset inverter eller el måler. Og hvordan installationen er udført i eltavlen, mht. Fordeling på lysgrupper.
Så summere elmåleren det udgående med det indgående og tæller ikke på værken ind eller ud, hvis denne sum går lige op.

Er det ikke rigtigt eller hvad
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Solceller og elmåler

Indlæg af klr » 03 nov 2012 21:18

Nej, det er ikke rigtigt. Nogle oplever at al deres forbrug kommer fra nettet - og al deres produktion går ud på nettet. Netto giver så det samme (som ved en 3-faset inverter).

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solceller og elmåler

Indlæg af Skovløber » 03 nov 2012 21:27

klr » 03 Nov 2012, 21:18 skrev:Nej, det er ikke rigtigt. Nogle oplever at al deres forbrug kommer fra nettet - og al deres produktion går ud på nettet. Netto giver så det samme (som ved en 3-faset inverter).
Dvs. En faset enverter sender ud på den fase , hvor huset/forbruget ikke er og måleren tæller at dette, som udgående. Og hvis så forbruget er på de andre to faser til huset, så tæller måleren det som indgående.
Altså ikke nogen sum af faseberegning (udregniinger) i måleren.

Undskyld jeg er lidt tung :wink:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Solceller og elmåler

Indlæg af klr » 03 nov 2012 22:10

Ja, sådan mener jeg det er. Ved 1-faset inverter, hvor der ikke er forbrug på den fase, inverteren bruger. Men hvis du har en 1-faset inverter er det jo nemt at se. Især når solen skinner. Huset vil jo altid have lidt forbrug (går jeg ud fra). Jeg ved ikke hvordan din måler er. Men min har udover tællere for kWh ind og ud tilsvarede effekttællere. Så der ses det helt præcist. Hos mig er en af de effekttællere så altid 0 - jeg kan ikke både tage fra nettet og samtidig lever til nettet, jeg bruger altid min egen effekt først (fordi min inverter er 3-faset).

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solceller og elmåler

Indlæg af Skovløber » 03 nov 2012 22:57

klr » 03 Nov 2012, 22:10 skrev:Ja, sådan mener jeg det er. Ved 1-faset inverter, hvor der ikke er forbrug på den fase, inverteren bruger. Men hvis du har en 1-faset inverter er det jo nemt at se. Især når solen skinner. Huset vil jo altid have lidt forbrug (går jeg ud fra). Jeg ved ikke hvordan din måler er. Men min har udover tællere for kWh ind og ud tilsvarede effekttællere. Så der ses det helt præcist. Hos mig er en af de effekttællere så altid 0 - jeg kan ikke både tage fra nettet og samtidig lever til nettet, jeg bruger altid min egen effekt først (fordi min inverter er 3-faset).
Min måler er en echelon fra energimidt, den viser kun kWh ind/ud. Desværre.
Bare det havde været en gammel type med hjulet , som Zarge skriver :|

Nu har jeg ikke sat mig så meget ind i reglerne (netto ordning) osv. Men ville der være en ide i at samle alt sit forbrug på en fase også sætte sine 1 fasede envertere, på denne fase også. Så ville jeg jo altid bruge effekt fra inverter, direkte. Og hvis der så er noget til overs, smide det på nettet.
Ps: alt el i huset er jo efterhånden kun med 1 fase, de er jo bare fordelt lige pt.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Solceller og elmåler

Indlæg af klr » 03 nov 2012 23:16

Min er også en Echelon (fra Energi Viborg). Den gamle med hjulet var da ikke bedre end din - bortset fra du så kun havde et målertal.

Det andet ved jeg ikke lige - hvad er dit problem? (hvad er det du mener du ikke kan se nu?)

Din afregning til el-selskabet er upåvirket - det er jo nettotallet under alle omstændigheder (køb - salg). Og din produktion fortæller inverteren jo.


Besvar