Får vi problemer med kommunen.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Har takket: 36 gange
Blevet takket: 6 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af MortenW »

I april 2012 gik vi fra Oliefyr til Pillefyr icon_cheesygrin.gif

Vi er faktisk kommet i tvivl, om vi måtte lave denne ændring for kommunen (Odense kommune).
"Der jo fjernvarme tvang i Danmark" :evil:

I de 20 år vi har boet på matriklen, har der ikke været fjernvarme i vores vej/område. Men i vinteren 2011 blev der ført en fjernvarme ledning i vejen.

Man forsøgte og få os med på fjernvarmen. Men da man ville have ca. kr. 84.000,- i tilslutning, var der slet ikke økonomi i det, for os.
"Grundet til den høje pris, var at vi skulle være med til og betale etableringsomkostningerne for den ny ledning i vejen".
Foruden, skulle vi ændre på vores eksisterende varme system. Så udgiften ville formentlig havde løbet op over kr. 100.000,-

Vores hus er 100 år gammel. Det er isoleret så godt det nu kan. Herunder krybekælder, lofter, nye vinduer og hulmurisolering.
Vi have en snak med en energi konsulent, som fortalte at vi ikke kunne gøre mere. "Vi ville beskadige huset, hvis vi evt. beklædte huset ind - eller udvendig med en eller anden form for isolering"....sagde han.
Det betyder også at der aldrig ville være økonomi i, og have fjernvarme i vores hus. Ikke engang med supplerende varme kilde som evt. en brændeovn.

Jeg syntes reglerne er uklare, om hvornår der er fjernvarme tvang eller ikke. Som jeg læser det, er der tvang, når man bygger nyt hus, eller der er tale om ny udstykning. Men når det gælder fra Olie......hvad så?

Er der nogen i forummet, som kan oplyse om vi kommer i problemer nu? :roll:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af Bigfoot »

Jamen i kan sådan set ikke gøre andet end at få BBR ændret fra olie til piller, og så vente og se. Der er ikke så meget andet at gøre.
I form af at skorstensfejeren skal ud og godkende anlægget, så laver de også en indberetning til BBR omkring det.

Jeg kan ikke se problemet. Det her fjernvarmetvang er noget underligt noget, men jeg mener ikke at de kan "tvinge" folk til det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af Flyball »

Bigfoot » 29 Oct 2012, 09:13 skrev:Jamen i kan sådan set ikke gøre andet end at få BBR ændret fra olie til piller, og så vente og se. Der er ikke så meget andet at gøre.
I form af at skorstensfejeren skal ud og godkende anlægget, så laver de også en indberetning til BBR omkring det.

Jeg kan ikke se problemet. Det her fjernvarmetvang er noget underligt noget, men jeg mener ikke at de kan "tvinge" folk til det.
Det kommunale har ellers, desværre, en enorm magt til at kunne tvinge folk til alt der passer ind i deres kram. De skal nok få deres vilje, hvis de vil :(


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af Skovløber »

Hej
Jeg er desværre sikker på at fjernvarme tvang er kommet for at blive, så hvad kan man gøre.
Jeg kan kun sige at hvis der ikke ligger fjernvarmerør i vejen og der ikke er modtaget et brev fra kommunen, så få endelig installeret et PILLEFYR / fastbrændsels fyr eller måske masseovn. Eller anden alternertiv energi der overstiger 50% af husets behov.
Så kan man få dispentation, det har jeg fået.
Jeg skal selvfølgelig ikke sige om samme regler gælder over det hele....
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
calle

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af calle »

Hej Morten.

Du har da haft en skorstensfejer ude og godkende pillefyret - ikke ? Ellers får du problemer, hvis huset brænder. Hvis skorstensfejeren har godkendt installationen, så indberetter han det til kommunen. Det gjorde min skorstensfejer ihvertfald. Hvis kommunen har godkendt det, og det er anført på din BBR, så kan jeg virkelig ikke se, at du skulle få problemer.

Venlig hilsen

peos
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af peos »

Der er 2 muligheder for at indføre tilslutningspligt til fjernvarme for en ejendom. Og i begge tilfælde skal det tinglyses på ejendommen. Enten er der besluttet tilslutningspligt efter varmeforsyningsloven, eller også fremgår det af en lokalplan, der gælder for ejendommen.

Så vil du vide, om du har problemer, skal du se, hvad der er tinglyst på din ejendom. Finder du ikke noget der, så har du ingen problemer. Under alle omstændigheder, så er det dit ansvar, at BBR passer med det du har - uanset om det er lovligt eller ej.
calle

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af calle »

Måske kan dette link kaste lys over sagen. Som jeg læser det, havde du allerede betalt til fjernvarmen nu, hvis der havde været tilslutningspligt. Også selv om du har centralvarme.

Men få nu alligevel synet og godkendt installationen såfremt det ikke allerede er sket.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... arme/Pligt

Venlig hilsen
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Har takket: 36 gange
Blevet takket: 6 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af MortenW »

peos » 29 Oct 2012, 19:58 skrev:Der er 2 muligheder for at indføre tilslutningspligt til fjernvarme for en ejendom. Og i begge tilfælde skal det tinglyses på ejendommen. Enten er der besluttet tilslutningspligt efter varmeforsyningsloven, eller også fremgår det af en lokalplan, der gælder for ejendommen.

Så vil du vide, om du har problemer, skal du se, hvad der er tinglyst på din ejendom. Finder du ikke noget der, så har du ingen problemer. Under alle omstændigheder, så er det dit ansvar, at BBR passer med det du har - uanset om det er lovligt eller ej.
Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Har takket: 36 gange
Blevet takket: 6 gange

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af MortenW »

Skorstensfejeren mangler lige og kigge forbi igen, da jeg manglede DS mærket på kedlen. Alt andet var ok, men jeg rykker ham lige :great:

Har meddelt til BBR.
mick n
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 206
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:44
Mit fyr: scotte blackstar mini
Areal: 120+80 kælder
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Geografisk sted: 3100 hornbæk

Får vi problemer med kommunen.

Indlæg af mick n »

se heller at få godkendt det ellers er der ikke noget at komme efter hvis der sker noget
jeg har haft ekoheat DET VIRKER IKKE kører nu med black star mini og det spiller 100 %

Besvar