Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

energiafgift

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

energiafgift

Indlæg af lille_smed » 28 okt 2012 08:42

snakkede med en i går han sage at energi afgiften var blevet vedtaget.. men er lavet som en husstand afgift .. og beregnet ud fra hvad med syre med .. hvad siger i har inde


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

energiafgift

Indlæg af BWJ » 28 okt 2012 09:00

Jeg har ikke hørt at noget var vedtaget, og hvis det skulle vise sig at være en husstands afgift, frem for punktafgift, bliver der rigtig ballade.
Jeg tror det bliver, som med så meget andet, lagt på skatten - ikke underligt at vi har verdens højeste skat.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svenbs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 01 nov 2010 21:34
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5, 200
Areal: 116 + 77
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Gedved
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

energiafgift

Indlæg af svenbs » 28 okt 2012 09:22

Forsyningssikkerhedsafgiften pålægges al rumvarme, dvs. rumvarme fra såvel fossile brændsler som biomasse, og træder i kraft i 2013. Dog gælder det for biomassen, at der er tale om et nyt afgiftsgrundlag, hvorfor den må udformes under hensyn til EU’s diskriminations- og statsstøtteregler og senest skal træde i kraft i 2014.

Uddrag fra energiforliget

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

energiafgift

Indlæg af lille_smed » 28 okt 2012 09:54

svenbs » 28 Oct 2012, 09:22 skrev:Forsyningssikkerhedsafgiften pålægges al rumvarme, dvs. rumvarme fra såvel fossile brændsler som biomasse, og træder i kraft i 2013. Dog gælder det for biomassen, at der er tale om et nyt afgiftsgrundlag, hvorfor den må udformes under hensyn til EU’s diskriminations- og statsstøtteregler og senest skal træde i kraft i 2014.

Uddrag fra energiforliget
ok hvordan vil de opkræve det .. bliver det lagt på energien vi køber eller på husstanden

svenbs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 01 nov 2010 21:34
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5, 200
Areal: 116 + 77
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Årligt forbrug: 7 tons
Geografisk sted: Gedved
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

energiafgift

Indlæg af svenbs » 28 okt 2012 10:52

http://www.ens.dk/da-DK/Politik/Dansk-k ... former.pdf

Som jeg læser det, er det opvarmningsformen og ikke brændslet der bliver pålagt forsyningssikkerhedsafgift. Det er kun liberal Alliance der ikke er med i energiforliget, så det må siges at være både blå og rød.


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

energiafgift

Indlæg af From » 28 okt 2012 11:15

svenbs » 28 Oct 2012, 10:52 skrev:http://www.ens.dk/da-DK/Politik/Dansk-k ... former.pdf

Som jeg læser det, er det opvarmningsformen og ikke brændslet der bliver pålagt forsyningssikkerhedsafgift.
Som jeg læser det så bliver afgiften lagt på brændslet, da det er en afgift pr GJ. Det er også den eneste fornuftige måde at gøre det på hvis formålet er at anspore folk til at isolere og på anden måde spare på energien.

dannidines

energiafgift

Indlæg af dannidines » 28 okt 2012 12:17

From » 28 Oct 2012, 11:15 skrev:
Som jeg læser det så bliver afgiften lagt på brændslet, da det er en afgift pr GJ. Det er også den eneste fornuftige måde at gøre det på hvis formålet er at anspore folk til at isolere og på anden måde spare på energien.
hvordan skal det afregnes "på brændslet?!" skal man indberette hvor mange tons man køber og opkræves via ejendomsskatten, eller lægges det på pallen ved forhandleren (så kan man bare købe i ex Tyskland og slippe for den)

eller, værre endnu, beregnes det ud fra energimærkningen på huset?! for så skal "ALLE" ud og have lavet en ny... vi har lavet stort set alle energiforbedringer på hytten, men hvad nytter det med en energimærkning fra da vi købte huset som hedder F-G, hvor den nok idag hedder C... men vi bliver afgift betynget af F-G forbrug..

nå man må se hvad tiden bringer, men politikkerne skal jo finde en løsning hvor de ikke mister DK omsætning+moms ved at flytte AL pillehandel over grænsen grundet det kan betale sig, samt en reel afkrævning af folk uden at det bliver et marked for "energikonsulenter" ...

pokkers til l.... land med alle de tiltag... ja ja ja, solidarisk tilgang til energiforsyningssikkerhed... enig i det solidariske, men først fra den dag hvor busser+tog kører så hyppigt i "udkants Danmark" som i storbyerne, og muligheder som fjernvarme+naturgas bliver trukket rundt i udkants Danmark så alle kan frit vælge hvilken varme man vil have... se så vil en energiforsyningssikkerhedsafgift være ligeligt fordelt og derved solidarisk!

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

energiafgift

Indlæg af From » 28 okt 2012 12:34

dannidines » 28 Oct 2012, 12:17 skrev:
hvordan skal det afregnes "på brændslet?!" skal man indberette hvor mange tons man køber og opkræves via ejendomsskatten, eller lægges det på pallen ved forhandleren (så kan man bare købe i ex Tyskland og slippe for den)
Jeg vil mene at forhandleren skal lægge det på prisen som en punktafgift, det vil samtidigt bremse handlen fra Tyskland, da du så selv skal hente det på den anden side af grænsen, og dermed ikke blot bestille en vognmand til at stå for transporten.

På samme måde som det er i dag med øl og sodavand, hvor du gerne må købe det i Tyskland bare det kun er til eget forbrug, og du selv henter det. Du kan jo ikke bestille 10 rammer øl og 30 rammer cola hos en grænseshop og så få det kørt hjem af en fragtmand.

Jeg synes heller ikke at det er en god ide med afgiften men sådan er der jo også med så mange andre skatter.

dannidines

energiafgift

Indlæg af dannidines » 28 okt 2012 12:47

From » 28 Oct 2012, 12:34 skrev:
Jeg vil mene at forhandleren skal lægge det på prisen som en punktafgift, det vil samtidigt bremse handlen fra Tyskland, da du så selv skal hente det på den anden side af grænsen, og dermed ikke blot bestille en vognmand til at stå for transporten.

På samme måde som det er i dag med øl og sodavand, hvor du gerne må købe det i Tyskland bare det kun er til eget forbrug, og du selv henter det. Du kan jo ikke bestille 10 rammer øl og 30 rammer cola hos en grænseshop og så få det kørt hjem af en fragtmand.

Jeg synes heller ikke at det er en god ide med afgiften men sådan er der jo også med så mange andre skatter.

misforstå mig ikke From, jeg mener det er okay med afgifter, så længe der er tale om afgifter der skal gavne den brede danske befolkning og ikke bare holde omkostninger nede for dem som har mulighed for tilslutning til et solidarisk forsyningsnet og så ramme dem som ikke har samme muliged og derved selv skover ell. bruger træpiller...

punktafgift forhindrer ikke en vognmand i at hente, så længe forbruger/aftager selv er med i førehuset og tro mig, såfremt der kommer en 400-500 DKK i afgift/ton så kan sådan Sjællander som jeg spare 700-900 pr tons i spare pris pr tons (ca 350-400) + 400-500 i afgift = ca 700-900 DKK

så smider jeg en 24-27 paller i sættevognen x 800 sparet/palle = 19000-20000 DKK sparet... så 5000 DKK til vognmanden, tja... penge ud af landet og ingen gevinst til staten på den konto..


Besvar