Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

LAS

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

LAS

Indlæg af thoken » 24 okt 2012 07:58

Hej!
Da vi nu er ved at være mange med solceller, og der er mange der gerne vil have "fingre" i vores besparelse(elselskaber, politikere, m.m.), synes jeg lige at jeg vil slå et lille slag for denne forening : http://www.solcelleejere.dk/
Jeg tror den bedste måde at varetage vores interesser på er at stå sammen, så vi har en mulighed for at blive hørt :great:


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

LAS

Indlæg af BWJ » 24 okt 2012 16:30

thoken » 24 Oct 2012, 07:58 skrev:Hej!
Da vi nu er ved at være mange med solceller, og der er mange der gerne vil have "fingre" i vores besparelse(elselskaber, politikere, m.m.), synes jeg lige at jeg vil slå et lille slag for denne forening : http://www.solcelleejere.dk/
Jeg tror den bedste måde at varetage vores interesser på er at stå sammen, så vi har en mulighed for at blive hørt :great:


mvh thoken

Mon ikke, hvis de vil tages seriøst, de skulle få styr på den hjemmeside, ligner et afgangsprojekt fra SFO :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

LAS

Indlæg af thoken » 24 okt 2012 18:37

BWJ » 24 Oct 2012, 16:30 skrev:

Mon ikke, hvis de vil tages seriøst, de skulle få styr på den hjemmeside, ligner et afgangsprojekt fra SFO :lol:

Hej!
Jo, hjemmesiden er ikke alt for prof. Men jeg synes da også lige de skal have en chance for at komme igang!

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

LAS

Indlæg af hensan » 24 okt 2012 18:48

Jeg ville hjertens gerne melde mig ind i en sammenslutning af solcelle ejere for deri gennem at have nogle til at tale solcelle ejernes sag. Der er plads og brug for en sådan forening i DK.

Det er muligt at LAS en gang vil udvikle sig til en sådan en forening men pt kan jeg ikke seriøst overveje at melde mig ind.

Hvis du ser bort fra at LAS hjemmeside "ligner et afgangsprojekt fra en SFO" og ikke ser ud til at være opdateret længe så jeg mangler jeg en klar vision hvad LAS skal udvikle sig til og hvordan dette skal nås. En anden vigtig ting jeg mangler for at kunne vurdere om dette er seriøst er et budget.

Der har på generalforsamlingen tilsyneladende været diskussion hvad kontingentet skulle være og er endt på 250 kr/årligt - Der er ingen indikation hvad disse indtægter skal bruges til ej heller har der tilsyneladende været diskussion om dette.

Der er ca 25000 solcelle ejere i DK. Hvis 1000 af disse (4 pct) melder sig ind i LAS vil det give en årlig kontingent betaling på 250.000 kr. Jeg vil gerne vide hvordan disse indtægter skal bruges til arbejde for solcelle ejerenes sag og dermed sikre mig at mit kontingent ikke går til kromiddage for LAS bestyrelse i stedet for. Ligeledes er der ingen bestemmelse hvad der skal ske med foreningens formue ved opløsning - Som det er nu kunne der bestemmes at denne tilfalder bestyrelsen personligt !!

Jeg beskylder ikke på nogen måde nogle for at have dårlige intentioner i denne forening men som det ser ud nu har du ingen vished om det er en forening der vil forsøge at gøre en forskel eller om det er en samling "landsbytosser" der opretter en forening der vil du en stille død uden noget aktivitet andet end en hjemmeside på SFO niveau.

Det er muligt at dette til dels er en sag om "ægget og hønen" men med en forening der holdt sin stiftende generalforening i Januar må snart have dette på plads og melde ud hvad de vil og hvordan de vil gøre det og hvad noget sådan skal koste. Hvis der skal noget professionelle hjælp på til dette bør der være luft i økonomien til at betale for noget sådan.

Et eksempel på lavpraktiske ting der bør kunne lade sig gøre til en start var at aftale rabatpakker med revisor, Solcellekonsulenter, Solcelle reparatør og andre brancher som nogle solcelle ejere må formodes at vil bruge.
Ligeledes kunne LAS evt opdatere deres hjemmeside således den giver brugbare råd til nye solcelle ejere -

Når foreningen melder ud hvad den vil og hvordan den ser dette skal opfyldes vil jeg gerne se på det igen om det er en forening jeg vil melde mig ind i. Jeg vil hellere betale 1000 kr i årligt kontingent til en forening der virker og kan gøre en forskel ved seriøst arbejde end 100 kr i kontingent til en forening der ikke gør nogen forskel.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

LAS

Indlæg af Dinsol » 24 okt 2012 19:56

Det er lige som f.d.m hvad får man ud af det
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

LAS

Indlæg af hensan » 24 okt 2012 20:08

Dinsol » 24 Oct 2012, 19:56 skrev:Det er lige som f.d.m hvad får man ud af det
Med FDM får man bla et medlemsblad der omhandler Motor/bil issues. Du har nogle kompetente folk der deltager i test af diverse biler/ting til biler og FDM arbejder politisk på at forbedre vilkårene for bilisterne.

Det er muligt at dette ikke giver værdi for dig eller du ikke er enig i de ting som FDM gør men det er synligt hvad de gør/forsøger at gøre og du kan derfor på et oplyst grundlag vælge til eller fra.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

LAS

Indlæg af ktm » 08 dec 2012 14:09

Jeg synes det er en smule nedladende at pisse på LAS, som er en næsten ny forening startet af entusiaster som fritidsprojekt.
Jeg har for længst meldt mig ind, da jeg føler at vi virkelig er i målgruppen for at skulle plyndres. Så er det ikke klogt at sætte sig tilbage og vente på, at disse frivillige OGSÅ skal få hjemmeside og alt andet op i et strømlinet, mainstream niveau. Det er lige nu, vi er i stor fare for at blive røvrendt.
Hvor meget forventer I at få for 150 kr.?? Og gider I selv give en hånd med? Men I vil sikkert gerne nyde godt af, hvad foreningen kan redde for Jer??
mvh
ktm

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

LAS

Indlæg af BWJ » 08 dec 2012 17:18

ktm skrev:Jeg synes det er en smule nedladende at pisse på LAS, som er en næsten ny forening startet af entusiaster som fritidsprojekt.
Jeg har for længst meldt mig ind, da jeg føler at vi virkelig er i målgruppen for at skulle plyndres. Så er det ikke klogt at sætte sig tilbage og vente på, at disse frivillige OGSÅ skal få hjemmeside og alt andet op i et strømlinet, mainstream niveau. Det er lige nu, vi er i stor fare for at blive røvrendt.
Hvor meget forventer I at få for 150 kr.?? Og gider I selv give en hånd med? Men I vil sikkert gerne nyde godt af, hvad foreningen kan redde for Jer??

Hvad er det lige foreningen kan "redde for os" ?
Hvis de vil tages seriøst, og folk skal støtte op om dem, så må det mindste man kunne forvente være, at der var styr på fakta, i de oplysninger man kan finde på siden.
Ellers kan man da kun betragte foreningen som en "kaffeklub" for glade amatører, som også er fint nok, men at kræve kontingent for det, og slå det op som en "landsforening" er vel at stramme den en anelse.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

LAS

Indlæg af thoken » 08 dec 2012 17:36

BWJ skrev:

Hvad er det lige foreningen kan "redde for os" ?
Hvis de vil tages seriøst, og folk skal støtte op om dem, så må det mindste man kunne forvente være, at der var styr på fakta, i de oplysninger man kan finde på siden.
Ellers kan man da kun betragte foreningen som en "kaffeklub" for glade amatører, som også er fint nok, men at kræve kontingent for det, og slå det op som en "landsforening" er vel at stramme den en anelse.
Hej!
Kære BWJ, prøv at læs første indlæg i tråden.
mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

LAS

Indlæg af BWJ » 08 dec 2012 17:44

thoken skrev:
Hej!
Kære BWJ, prøv at læs første indlæg i tråden.
mvh thoken

Jo jo kære thoken :oops: men det ændrer jo ikke på den manglende lyst til at støtte op om noget, hvor der mangler en råd tråd.
Men ellers giver jeg dig ret i, at vi mangler et sådant organ, men for at det skal fungere skal der altså være styr på det.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar