Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Boink

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 29 okt 2007 14:44

Hej igen på tråden...

Jeg vil lige følge lidt op, og gerne høre hvordan det går for dig Christian.

Jeg lavede efter vi havde en meget lang tråd på det gamle forum i foråret, en afskærmning af blæseren på min brænder. Derefter justerede jeg brænderen ind efter alle kunstens regler, men stor succes. :great: Den fjernede jeg så igen her til vintersæsonen(man er vel naiv :| ), da jeg fik ny pilleleverandør (stampemøllen) og foretog justeringen igen, som man nu skal gøre når der fyres med ny producent. Det havde så ikke nogen positiv virkning, så i fredags monterede jeg igen afblændingen af blæseren, og foretog igen en ny justering, det fulgte jeg så op i løbet af weekenden. Det har resulteret i ca 7kg mindre forbrug i døgnet, og samtidig en meget meget mere rolig forbrænding. Jeg tager nogle billeder senere og lægger på. Nu er jeg så kommet så langt, at jeg vil sige den er justeret 90% ind, og resten må komme over de næste dage, udfra aske indspektion.

icon_cheesygrin.gif
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml


Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Kenny » 29 okt 2007 15:28

JA!!

Lad os endelig se nogle billeder - så vi kan blive inspirerede ((=:

levi

Re: Problemer med Boink

Indlæg af levi » 29 okt 2007 16:46

cfonsskov skrev:Hej Søren

Jeg kan se du er ved VVS-Eksperten, kan du så anbefale en trækstabilisator?

Nu er det sådan vi har en ret speciel og streng skorstensfejer her i det område hvor vi bor, så kan vi risikere og få problemer med ham hvis jeg sætter en trækstabilisator i?

Han har forlangt jeg sætter en ekstre brandsikring på fyret, det er ikke nok med den smelteslange der sidder mellem den store snegl og brænderen, plus vi skal have lavet noget luft indtag i fyrrum, da hans skøn er at der kun er 55 m3 luft i fyrrum og et 16kw fyr skal have 64 m3 luft siger han. Nu er det heldigvis sådan at vi er ved at få lavet nye vinduer, så dem i fyrrum får bare træksprække i alle rammerne, så er vi ude over det. Ang. den ekstre brandsikring ved jeg ikke helt hvad jeg gøre endnu.


Mvh

Christian
En trækstabilisator er vel en trækstabilisator - så at anbefale en bestemt er vist umuligt - den eneste jeg kender er en dragex trækstabilisator - så ja den kan jeg godt anbefale.

Vedr. ekstra brandsikkerhed så kan man på de fleste styringer tilkoble en føler som monteres på faldrøret - hvis temp. kommer over 85-90 grader i faldrøret (Inden slangen) slukker den for fyret - undersøg om du har en sådan udgang i styringen, så kan en føler erhverves for ca. 300 bops..

Jeg har selv overvejet at eftermontere en sådan brandføler på min stoker - men det er nu mere pga. krikilske skorstensfejere - frem for sikkerhed.

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 29 okt 2007 17:40

Så er der lige lidt billeder af min blændplade til indsugningen.
Jeg har lavet lidt ekstra huller så jeg kan justere frem og tilbage. Som jeg forstod, og kan se, så begrænser den luftintaget og derved undgår man af fyre alt for meget for gråspurvene. Det har specielt stor betydning i lavlast, da blæseren ikke kan komme under 5 i hastighed.
Vedhæftede filer
Huset i Korsør brænder 002lille.jpg
Pladen er lavet af 3mm plexiglas.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Problemer med Boink

Indlæg af cfonsskov » 29 okt 2007 20:14

Hej

Nu kører fyret rimelig pænt i forhold til før, det holder en nogenlunde konstant temperatur (-/+5 grader), og det tænder og slukker ikke mere. Og det lader til at brænde rimelig godt, dog er asken måske lidt lysgrå i det, så jeg har prøvet at give den lidt flere piller.

Nu bliver næste problem så at prøve at få forbruget ned. Smeden sagde at den "løse" plade der var med, er til at lægge oven på vandkanalerne bag i kedelen så varmen står længere inden den ryger ud i skorstenen, men det kan jeg ikke få til at passe, for når den er lagt i, så stiger pilleforbruget 20-25%.... Nu kører jeg uden den og med det plade der sidder med "håndtag" ud af kedlen, så den næsten lukker af i toppen mellem bagerste vandkanal og udgang til røgrør.

Men jeg skal jo nok have en trækstabilisator monteret inden jeg rigtigt kan komme videre. Jeg kan fortælle at når brænderen renser, altså blæser ekstre kræftigt, har vi svagt "snevejr" at aske udenfor.... Og hvis jeg åbner renselem i kælder er der tydligt en kraftig opdrift at mærke.

Ang. temp. føler i faldrør, så ved jeg ikke om jeg har det. Der er en men om den sidder i faldrør eller hvor det ved jeg ikke helt. Men den måler på noget temp der omkring og står til 80 grader. Jeg har endnu ikke opserveret temp over 35 grader, så måske det er sådan en???

Endnu en gang mange tak for hjælpen, det er virkelig dejligt.


Mvh

Christian


Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 29 okt 2007 20:34

cfonsskov skrev: Nu bliver næste problem så at prøve at få forbruget ned. Smeden sagde at den "løse" plade der var med, er til at lægge oven på vandkanalerne bag i kedelen så varmen står længere inden den ryger ud i skorstenen, men det kan jeg ikke få til at passe, for når den er lagt i, så stiger pilleforbruget 20-25%.... Nu kører jeg uden den og med det plade der sidder med "håndtag" ud af kedlen, så den næsten lukker af i toppen mellem bagerste vandkanal og udgang til røgrør.
Pladen med justerstangen på, den har jeg trukket helt til så den lukker af for bageste baffel og føre røgen nedenom bageste baffel, den anden plade skal ligge i bunden, altså under sidste baffel, så røgen bliver ført op imellem 1 og 2 baffel og ned under 3 baffel. :great:

Det kan godt virke som om der er for meget knald på den blæser, og den så puster den varme luft for hurtigt forbi vandbaflerne uden at de når at optage energien! Det har virket for mig med at blænde noget af blæseren af, og så justere fyret ind engang til efter røg metoden. Det har sat mit forbrug ned. :great:
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af thy » 29 okt 2007 20:51

cfonsskov skrev:Hej

Nu kører fyret rimelig pænt i forhold til før, det holder en nogenlunde konstant temperatur (-/+5 grader), og det tænder og slukker ikke mere. Og det lader til at brænde rimelig godt, dog er asken måske lidt lysgrå i det, så jeg har prøvet at give den lidt flere piller.

Nu bliver næste problem så at prøve at få forbruget ned. Smeden sagde at den "løse" plade der var med, er til at lægge oven på vandkanalerne bag i kedelen så varmen står længere inden den ryger ud i skorstenen, men det kan jeg ikke få til at passe, for når den er lagt i, så stiger pilleforbruget 20-25%.... Nu kører jeg uden den og med det plade der sidder med "håndtag" ud af kedlen, så den næsten lukker af i toppen mellem bagerste vandkanal og udgang til røgrør.

Men jeg skal jo nok have en trækstabilisator monteret inden jeg rigtigt kan komme videre. Jeg kan fortælle at når brænderen renser, altså blæser ekstre kræftigt, har vi svagt "snevejr" at aske udenfor.... Og hvis jeg åbner renselem i kælder er der tydligt en kraftig opdrift at mærke.

Ang. temp. føler i faldrør, så ved jeg ikke om jeg har det. Der er en men om den sidder i faldrør eller hvor det ved jeg ikke helt. Men den måler på noget temp der omkring og står til 80 grader. Jeg har endnu ikke opserveret temp over 35 grader, så måske det er sådan en???

Endnu en gang mange tak for hjælpen, det er virkelig dejligt.


Mvh

Christian
med det sug i din skorsten vil trækstabilisatoren være guld værd :great:

prøv som forsøg at tage renselemen af skorsten i 30 min og se hvordan den ter sig
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 29 okt 2007 21:17

Tjek side 3 Christian, der kan du se tværsnit på en opop kedel og hvor den sidste rist skal ligge i bunden.



http://www.hedestoker.dk/content/Woody% ... Manual.pdf
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Problemer med Boink

Indlæg af cfonsskov » 31 okt 2007 18:27

Hej

Nu har jeg fundet ud af hvor den "løse" plade høre til henne. Jeg har også undret mig over at der var åbent ned til bunden under alle bafflerne.... Men hvad ved jeg når smeden siger det skal være sådan og pladen bare skulle ligge løst oven på bafflerne... Men jeg kan efterhånden se han ikke har meget forstand på det, eller han ved i hvert fald ikke meget om de her anlæg. Det er bare sjovt at han tilsyneladende har sat mange op, og har mange kørende hos tilfredse kunder....

Jeg må nok indrømme at hvis jeg vidste det jeg ved nu, så havde jeg holdt fast i jeg ville have en woody i stedet for en boink, men det var ikke til noget sagde smeden.

Nu må vi se om det hjælper på forbruget at "bundproppen" er kommet i.

Endnu en gang tak for hjælpen.


Mvh

Christian

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 01 nov 2007 06:58

Hej Christian..

Jeg ærger mig sgu også lidt over jeg sparede de få 1000kr frem for en scotte/woody med iltstyring. Men til din trøst, så bliver du helt dus med Boinken når du har justeret den ind ( Det kræver lidt arbejde). Den Skal nok komme til at køre fint. :great: Jeg overvejer lidt at købe en co2 måler for at lette arbejdet ved indkøring, men jeg ved ikke hvor man kan købe dem eller hvad de koster. :shock:


Hilsen Janus.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml


Besvar