Sort Aske - indstilling?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Sokraten
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Sokraten »

Kære pillefyrseksperter.

For det første vil jeg lige knytte en kommentar til Stoker Pro. For en del måneders siden spurgte jeg til råds herinde om at stille et nyt fyr op i et meget lille rum. Efter god råd og vejledning herinde valgte jeg at bygge et nyt fyrrum i en anden bygning. Gravemaskiner, Bosch Hammer, tvangsblander og alt mulig har jeg haft gang i. Også en dygtig VVS, som har stillet et nyt 20KW Woody op. Det kører super. Jeg takker dette forum for hjælpen. Når man har akademikerhænder, så bliver man sgu glad, når sådant et projekt lykkes.

Jeg har nu et andet problem. Da den gode VVS-mand kørte autoberegning, blev fyret sat til 1500g piller pr. 6 minutter. Han gav mig instruktion om, at såfremt asken var sort, skulle jeg sætte denne op. Jeg har læst en anden tråd herinde, hvor der argumenteres for, at denne værdi skal sættes ned, hvis asken er sort. Men hvad er så op og ned i det? Jeg har faktisk sat den helt op til 1775 nu, og den er stadig sort dernede. Måske er problemet, at der ikke er nok luft i fyrrummet. Eneste udluftning, stort set, er et 100 mm rundt hul. Mon det er godt nok? Og hvordan skal jeg sætte denne 'snegl' værdi under Autoberegning?

Jeg håber, at I kan hjælp mig igen.

Mange hilsner,

Sokraten.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Oldgaard »

1 : giv din vvsinstallatør et tørt spark i K******* ;) og bed ham læse installationsmanualen en anden gang :evil:
Du skal absolut ikke!! stille på vægten af piller i autoberegningen
2: kør denne guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Bjarke J »

Reglen for friskluftforsyningen til fyrrummet er, at den skal være mindst samme areal som skorstenens lysning. Dog minimum 200 cm2. Du skal altså bore dit hul op i ø160mm for at det krav er opfyldt.
Sokraten
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Sokraten »

Oldgaard » 22 Oct 2012, 19:08 skrev:1 : giv din vvsinstallatør et tørt spark i K******* ;) og bed ham læse installationsmanualen en anden gang :evil:
Du skal absolut ikke!! stille på vægten af piller i autoberegningen
2: kør denne guide http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Tak. Jeg tror jeg dropper det med sparket. Han er slemt større end mig! :roll:
Han kørte beregningen, men jeg tror jeg sætter ham til det igen og kigger ham over skulderen. Jeg vil gerne høre hans vurdering af flammen. Det lader sig svært formidle på billeder, synes jeg.
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Oldgaard »

Kylling :)
Husk at lave en ny beregning om en 14 dages tid ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af peterfarsinsen »

Piller pr. 6/min ændrede sig meget hos mig (+200 gr) over de første par måneder, og det ændrer sig stadig lidt, så få lært, hvordan man gør, og gør det til en vane at lave tre afvejninger og ta' så gennemsnittet.

Jeg har kun erfaring med mit eget fyr, men jeg startede på ca. 1000gr / 6 min. og er nu på ca. 1200gr. Din afvejning lyder derfor at meget, men det kan måske godt svinge så meget.
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk
Sokraten
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af Sokraten »

peterfarsinsen » 22 Oct 2012, 22:30 skrev:Piller pr. 6/min ændrede sig meget hos mig (+200 gr) over de første par måneder, og det ændrer sig stadig lidt, så få lært, hvordan man gør, og gør det til en vane at lave tre afvejninger og ta' så gennemsnittet.

Jeg har kun erfaring med mit eget fyr, men jeg startede på ca. 1000gr / 6 min. og er nu på ca. 1200gr. Din afvejning lyder derfor at meget, men det kan måske godt svinge så meget.

Ok, det lyder som en plan. Det lyder egentlig heller ikke som raketvidenskab, så jeg vil gøre det de næste dage. Tak for indlægget
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af lamborg »

Hvis du har sort aske har du for lidt luft . Har du grå aske køre du med for meget.Men aske er en svær ting for er det 10-50eller 100 som mangler luft og gør den sort-
Men du skal kikke på flammen . Det er svært men lidt efter lidt lærer du det at kende.
Hvis du sætter afvejning op får du mindre piller sætter du den ned får du flere. Når du kender dit anlæg bedre kan du måske med fordel gå ind og slå sutoberegner fra og stille på ætning høj og lav og holde øje med hvordan den brænder i forhold til den bunke piller du har liggende på herden . Men der skal du kende den meget godt
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
xkfc

Sort Aske - indstilling?

Indlæg af xkfc »

Sokraten » 22 Oct 2012, 22:33 skrev:

Ok, det lyder som en plan. Det lyder egentlig heller ikke som raketvidenskab, så jeg vil gøre det de næste dage. Tak for indlægget
Brug endelig et par dage til at sætte dig ind i tingene, alt er nemmere når det ligger på rygradden :great: Man skal lige vende sig til menuerne, men det kommer hurtigt.

Og du har jo allerede fundet ud af hvor hjælpen er :great:

Besvar