Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr er blevet dumt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Lund » 20 okt 2012 17:43

TaagMan » 20 Oct 2012, 17:36 skrev: HA, tror ikke engang de laver noget der flytter sig lige så hurtigt som min Mazda :P
Pjat se hvad min kan http://www.youtube.com/watch?v=2zAUlH4uHYw


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 20 okt 2012 17:45

Hah, fra et computerspil, og den er næppe stock :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 21 okt 2012 15:57

Jeg kører selv Citroen.. og arbejder med citroen til daglig :)

Det med pumpe start duer ikke.. nu har den stået og pendlet op og ned i 45 min uden at komme rigtigt igang.. så den er smidt på 0 igen.. afventer om den varmer mit vand op her om en times tid.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 21 okt 2012 18:07

Estrup » 21 Oct 2012, 15:57 skrev:Jeg kører selv Citroen.. og arbejder med citroen til daglig :)

Det med pumpe start duer ikke.. nu har den stået og pendlet op og ned i 45 min uden at komme rigtigt igang.. så den er smidt på 0 igen.. afventer om den varmer mit vand op her om en times tid.
Du kan prøve at sætte den til 50 grader i stedet, eller 45, indtil du rammer et punkt hvor den kan holde den kørende. Problematikken er egentlig lidt den samme, for motorventilen ville også stå og pendle som din pumpe, hvis det var den der åbnede ved 55, og lukkede under 55 grader.

Har du dyret på stokercloud eller noget, så man kan se hvordan den skaber sig? Kører den 100% til at starte med, uden at kunne følge med, ellers er det måske din PI regulering der ikke er helt top notch...?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af lamborg » 22 okt 2012 09:25

Estrup. Det er jo det pumpestart skal gøre . Netop stå og pendle. Derved varmer du ikke op på vand som cirkulere men vand som står stille. Dette vil gøre din opvarmnings periode kortere. Hos mig betyder det en halvering . Jeg forstår ikke rigtigt problem med VVB . Hvis du kører med urstyring på kedlen og VVB under et urstyringstop mangler varme vil fyret starte op. Dette gælder også hvis VVB mangler varme når den iflg ur burde stoppe så forsætter den bare indtil VVB har setpunkt.
Kan sagtens følge dig og der er også ting i 6.69 som du ikke kan i chip over 6.70 men det er nok ligså meget at vende sig til at finde ud af en ny måde at kører ting på for at opnå det setup man gerne vil have
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Lund » 22 okt 2012 15:36

lamborg » 22 Oct 2012, 09:25 skrev:Estrup. Det er jo det pumpestart skal gøre . Netop stå og pendle. Derved varmer du ikke op på vand som cirkulere men vand som står stille. Dette vil gøre din opvarmnings periode kortere. Hos mig betyder det en halvering . Jeg forstår ikke rigtigt problem med VVB . Hvis du kører med urstyring på kedlen og VVB under et urstyringstop mangler varme vil fyret starte op. Dette gælder også hvis VVB mangler varme når den iflg ur burde stoppe så forsætter den bare indtil VVB har setpunkt.
Kan sagtens følge dig og der er også ting i 6.69 som du ikke kan i chip over 6.70 men det er nok ligså meget at vende sig til at finde ud af en ny måde at kører ting på for at opnå det setup man gerne vil have
Fatter P og I så det? Temperaturen ryger hurtigt i vejret når pumpen ikke kører. Når så pumpen starter siger P og I så ikke blot "vi tar det roligt, kedlen var jo hurtig at varme op" og så tager det en krig af en tid for at nå setpunkt hvis gulvvarme eller radiatorer kalder på varme?

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af martin_b » 22 okt 2012 15:53

lamborg » 22 Oct 2012, 09:25 skrev:Jeg forstår ikke rigtigt problem med VVB . Hvis du kører med urstyring på kedlen og VVB under et urstyringstop mangler varme vil fyret starte op. Dette gælder også hvis VVB mangler varme når den iflg ur burde stoppe så forsætter den bare indtil VVB har setpunkt.
Hos mig stopper den altså opvarmning af VVB, selvom den er 4 grader fra setpunkt, hvis urstyringen siger, at det ikke er tid for opvarmning af VVB.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 22 okt 2012 21:01

Lidt nyt i sagen.. igår nåede vvb temp ned på minimum mens min periode varme var igang.. og så slog den naturligvis over på vvb drift.. men i dag var min vvb faldet til 47 grader.. altså 7 grader over minimum.. og så VIRKEDE DET SGU :) den brugte lige lidt ekstra tid på at varme vandet op selvom den ikke var i ur periode eller for lav temp på vvb.. så det taag-man forslog virkede. :)

Nu kører DET som det skal.. det med pumpe start duer slet ikke.. jeg kan godt se argumentet med at varme stillestående vand op.. men det duer jo ikke at den kommer op på 55 gtrader og tænder pumpen.. og min gulvvarme.. og skyller så alt varmen ud af kedlen igen.. så slukker pumpen igen.. og sådan står den over en time og tænder og slukker pumperne.. det spiller slet ikke.. det er præcis som da jeg havde pumperne på drifttermostaten på kedlen i starten.

til Lund.. nej det fatter P og I nemlig ikke.. og når temperatur svingningen bliver meget høj med pumpe tænd og sluk vil effekten også ryge fra 90 til 20 skønt p og i er på 1.25 og 0.1.. det kan godt være man skal sætte pumpe stop meget langt ned så den ikke kommer ned og slukke pumpen igen.. for det må vel være det pumpe stop gør.. at slukke pumpen ved den fastsatte temp.. og ikke så smart at den kun gælder efter pyret er stoppet..

Jeg er blevet lidt mere tilfreds.. :) stadig ikke helt imponeret.. men som i siger.. havde jeg ikke kendt til den gamle chips firnurligheder havde jeg nok slet ikke irriteret mig over det.. jeg bliver nok gald for den.. det nye display er lækkert med grafik og silo indhold..

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af J-B » 22 okt 2012 21:06

Pumpe start er temp når anlæg er i drift, og der er difference på den.
Pumpe stop er når anlæg er stoppet og hvor langt ned din kedeltemp skal være før pumpen stopper.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af martin_b » 22 okt 2012 21:10

PumpeSTOP har ikke noget at gøre med, at styringen slukker for pumpen. Det er snarere omvendt; værdien i pumpestop indikerer, ved hvilken temperatur pumpen skal STARTE, når fyret IKKE er i drift.

PumpeSTART har ikke noget at gøre med, at styringen slukker for pumpen. Værdien her indikerer, ved hvilken temperatur pumpen skal starte, når fyret ER i drift.

Som jeg læser sætningen "det kan godt være man skal sætte pumpe stop meget langt ned så den ikke kommer ned og slukke pumpen igen.. for det må vel være det pumpe stop gør" så kunne det godt tyde på, at du ikke helt har gennemskuet pumpestop/start. Jeg fattede det selv ikke i starten :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar