Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Fling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 dec 2011 23:09

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Fling » 17 okt 2012 22:59

morten korck » 16 Sep 2012, 17:42 skrev:Hej Fling.
Jeg kan se at du har haft interesse i en Reka stoker. Jeg går med de samme overvejelser nu, og er så lidt nysgerrig for om du valgte en reka og hvad med siloen fik du det lavet eller købte du den fra Reka.
Hej Morten Korck
Jo, jeg fik installeret en 20 kw Reka kedel og en føde snegel fra CN i Tiset. Jeg lavede selv et magasin omkring udmaderen på ca. 18 kbm.
Det er en fin størrelse hvilket betyder, at det skal være meget koldt før jeg behøver at fyre mere end een gang pr. mdr.
Jeg fyrer med med Pileflis som jeg selv har. Det tog maskinstatione ca. 45 min at høste de ca. 0,8 ha som jeg vuderer er nok til et års forbrug. Det kostede ca. 1800,- kr + moms og sårn.
Når valget faldt på en 20 kw kedel var det med baggrund i at jeg havde en billig kedel på 20 kw som kørte på fine træpiller, men havde svært ved at følge med. Vi havde en lille udvielse af beboelsen i tankerne og et ønske om varme i værkstedet. Derfor turde jeg ikke gå ned i størelse. Men denne her kedel har meget nemmere ved at holde temperaturen end den vi havde tidliger til trods huset er større om jeg tror temp. har fået et lille skru opad.

Med venlig hilsen
Fling


Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Lars Hansen » 18 okt 2012 00:10

Sådan et anlæg koster også en slags penge med stoker, udmader og magasin. Vil du sige bare lidt om prisen på sådan en historie?

Er det pil du får hugget til miniflis eller...
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Fling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 dec 2011 23:09

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Fling » 20 okt 2012 19:57

Hej Lars.
Ja, det er rigtig, det er meget dyrt.
Jeg mener at jeg gav 130.000 inkl. moms for kedel, sluse, sprinkleranlæg eltavle og styring, 3 mtr. snegl og bioudmader.
Det blev ikke billigere af at jeg også valgte at flytte fyrumet, så der skulle en god lang isoleret varmeledning og en skosten til yderliger.
Dertil kommer matrialer til et magsin.
Jeg stod i den situation at jeg ville skifte det pillefyr jeg havde alligevel, så de første 40 - 50.000 havde jeg jo nok brugt alligevel.
Jeg sparer så ca. 20 - 24000 kr pr år til træpiller. Så er vi vel i nærheden af en tilbage betalings tid på ca. 7 år. Så går det jo nok alligevel.

Med venlig hilsen
Fling

Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Lars Hansen » 21 okt 2012 23:02

Hvor mange kvm opvarmer du ?
Går selv med tanken om at sætte et anlæg op til flis. Men jeg tror bare det kræver man har et stort forbrug for det kan betale sig, plus det kræver noget maskineri til håndteringen
Siloen om udmaderen hvordan har du lavet den..? Tænker selv på at lave en stålramme og så med støbeplader eller hvad de hedder de mørke vandfaste.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen

Fling
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 dec 2011 23:09

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Fling » 22 okt 2012 07:36

Hej Lars
Vores beboelse er nok ca. 170 m2. Desuden vil jeg gerne kunnse sætte varme på mit værksted på ca. 70 m2. Anlægget er rigeligt stor og det forbavser mig hvor stor forskeld der kan være på den måde de forskellige fabrikanter mærker deres kedler. Som sagt, tidliger havde vi en kedel på 20 kw som kørte på træpiller som havde meget svært ved at følge med. Derfor turde jeg ikke andet end at købe en i tilsvarende størelse. Med til historien hører at vores hus ikke er optimalt isoleret. Der havde jeg jo også et valg om jeg skulle bruge en del på isolering, hvilket jo også hurtig bliver en meget stor innvestering hvis taget skal af og sådan noget.
Siloen har jeg lavet præsis som du beskiver. Stålramme og støbeplader.
Vi har et lille landbrug, så derfor er maskineri som læsser ikke noget problem. Man har jo som regel også normalt god plads når man har landbrug til lager og lign. Det er jo nogle muligheder som ikke alle.

Med venlig hilsen
Fling.


Brian1967
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 feb 2013 18:33

Reka HKRST 20 / CN bioudmader

Indlæg af Brian1967 » 10 feb 2013 18:59

Har også er reka 20 kw med bioudmader . Den opvarmer ca 550 m2 op uden problemer ,kører ca 5 timer pr døgn. Jeg kunne godt nøjes med en 14,9 kw som den hedder nu,med røgsuger. Det er fordi reka opgiver kw som minimum,så er de sikker det er der bare ikke nogen der snakker om,du kan også se på typeskiltet der står træpiller 20kw korn20kw. Træflis 20kw.det står der ikke på nogen andre stoker,jeg har set . Der står 20 ved træpiller korn og træflis bliver mindre i kw ,fordi der kan man ikke trække så mange kw ud af,altså er reka yder mere end den er opgivet til ,det er både godt og undt.skulle jeg købe i dag ville jeg vælge en mindre kedel.jeg fyrer bare med kornafrens,det er noget lort, det klarer den uden problemer.


Besvar