Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilning af Roca

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Klågem
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 27 okt 2007 14:33
Mit fyr: Scotte 16kw Dor 24Kw
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 6 Ton
Geografisk sted: Jammerbugten-Fjerritslev

Indstilning af Roca

Indlæg af Klågem » 27 okt 2007 16:15

Hejsa derude.

Vi har lige købt hus hvor eneste varmekilde er et pillefyr.
Kedlen er en Roca 30 og brænderen en TB mini.

Huset er på 218 kv/m og godt isoleret (nyere hus)

Hvordan skal jeg indstille fyret for at få den optimale forbrænding?
Pt står det på program 1 (4kw) og blæseren står på ca. 3

Fyret kører ikke hele tiden men med ca 3-4 min interval hvor det tager 5-6 piller af gangen.
Røggassen er ca 180 grader og kedelen er på 70-80 grader.
Med de temperaturer som vi har lige nu virker det ikke forkert på mig. Men hvornår skal jeg give fyret noget mere effekt.
Håber på nogle fornuftige svar

På forhånd tak
Klågem
Nordjylland
Tak for hjælpen
Klågem allias Tonny


Vagten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Glamsbjerg

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af Vagten » 28 okt 2007 14:29

Hej du er desværede fået fat i noget være lort, undskyld det grove ord men det passer nu engang. Har selv for meget længe siden haft et magen til og en støbe jerns kedel til piller duer bare ikke. Den er for langsom til at reagere på varmen. Den brænder der sider på ( TP mini) er ikke for smart, den brænder kun dyre piller af uden støv og smul. Det vil sige sørg for at holde de 2 glas rene ved fald skakt rene ellers stopper den. Og hvad jeg lige kan huske skal du stille blæseren på samme værdi som program. Feks blæs 2 og program 2 :) Og med mindre det er mege koldt gå ikke over 3 i program den skal have lov at slæbe. Mener også jeg kan huske at bruger af denne kedel satte SKMOL plader ind i kedlen så man ikke for så høj røgtemp. Glæd dig til den skal renses det er radselsfuldt.

Se at få den solgt og få dig en R 15 fra liagro :P

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af Jens » 29 okt 2007 15:40

Jeg kender ikke til TB-mini / Roca, men kan man mon ikke finde brugermanual til en sådan TB på nettet.

Jeg ville dog sænke kedeltemp til 60-65 grader, det er en støbejernskedel så den er fløjtende ligeglad med temperatur, og de 60-65 grader er af hensyn til at holde varmvandsbeholder fri for Ligionella-bakterier, for ellers ville den fint kunne køre med en fremløb på 55 grader, som vel egentlig er meget passende til radiatorer.

Ved at sænke kedeltemp burde du også kunne skære lidt af røgtemp, 140 - 150 grader burde være rigeligt til at holde skorstenen tør, - så alt derover er vel bare spild, omend tabet den vej nok er beskedent.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

levi

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af levi » 29 okt 2007 15:54

Hej Klågem.

Ring til http://www.biovarme.dk

Det er en af de leverandører som stadig forhandler Tb mini på Roca kedlen.

biovarme.dk kan garanteret være behjælpelige med indstillinger til dit anlæg.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af ktm » 29 okt 2007 16:26

Klågem skrev:Hejsa derude.

Vi har lige købt hus hvor eneste varmekilde er et pillefyr.
Kedlen er en Roca 30 og brænderen en TB mini.

Huset er på 218 kv/m og godt isoleret (nyere hus)

Hvordan skal jeg indstille fyret for at få den optimale forbrænding?
Pt står det på program 1 (4kw) og blæseren står på ca. 3

Fyret kører ikke hele tiden men med ca 3-4 min interval hvor det tager 5-6 piller af gangen.
Røggassen er ca 180 grader og kedelen er på 70-80 grader.
Med de temperaturer som vi har lige nu virker det ikke forkert på mig. Men hvornår skal jeg give fyret noget mere effekt.
Håber på nogle fornuftige svar

På forhånd tak
Klågem
Nordjylland
Så er det nok heller ikke værre!
Jeg har selv en TB-mini på en Salamander.
Jeg har sat en røgvender ind i kedlen, hvilket sænkede min røgtemperatur.
Her trækker anlægget et hus på 300 m2 + et værksted på 112 m2 og i øjeblikket kører den på trin 1 og blæserhåndtaget 40% åben eller ned ad skalaen. Min blæser har ikke talinddeling. Min røgtemperatur ligger på 200 grader og kedelteperaturen på ca 55-75 grader efter hvor meget jeg aftager.
Du kunne jo eksperimentere med at sætte blæseren lidt ned. Det er kun åbningen du regulerer, så blæseren lyder nogen lunde ens.
Jeg har fundet ud af, at det for mig er mest hensigtsmæssigt at lade fyret køre kontinuerligt, så jeg undgår pausefyring med deraf gående optændinger, der kan gå galt. Du vil ikke kunne køre kontinuerligt for tiden, men nok når vi kommer længere frem i kuldeperioden, idet den indfyrer for mange piller på trin 1, til det du kan aftage.

TB-minien har nogle svagheder, der først rigtig er blevet tydelige for mig det sidste års tid.
Flammeføleren er nu lavet af så elendigt materiale at kappen omkring selve "øjet" smelter ved det mindste tilbagepust under optændingen.
De træpiller man det ene år får kan være perfekte, men næste år lortepiller, som giver smuld. Det mærker du ved at pillerne stopper op i faldskakten og stopper fyret fordi det optiske øje blændes, hvis ikke det allerede er sket ved at glassene støver til pga det meget smuld og støv.
Risikoen for tilbagebrænding er betydelig ved smuldholdige piller.
Sørg for at have et gløderør, et par flammefølere, et par glas, måske et optisk øje og et par reflekser på lager. Bestil straks en ny blæser når den ændrer lyd! Så er enden nær.
Alt sammen er desværre dyrt og skal bruges meget jævnligt og firmaet, Biovarme, er ikke særlig minded for andet end at sælge reservedele i et væk. Det er også meget svært at få fornuftige råd fra den kant.
Hvis du får ødelagt din flammeføler og den viser fejl 6, kan du, når du følger optændingen og kan se, at der er kommet gang i ilden, lige hurtigt kortslutte føleren et øjeblik, og på den måde komme igang med indfyring af brændsel, men pas på og vær over det. I den situation må du gå ned i indfyret mængde og få den til at køre kontinuerligt. Så behøver du da ikke at sidde og fryse i den kolde juleaften!! :)

Jeg skal have skiftet mit fyr, forhåbentlig til næste år, men det bliver igen en støbejernskedel, måske ikke ligefrem en Roca, men så en Viadrus, idet jeg ikke gider skifte pladejernskedel for hver 6-8 år, og så en rigtig stoker, der ikke er så sensibel over for varierende brændsel som TB-minien.

Hvis du kan få ordentlige piller, tror jeg at du kan få udmærket glæde af dit anlæg. Det er i hvert fald meget dyrt at få noget mere fancy anlæg.!! :)
mvh
ktm


levi

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af levi » 29 okt 2007 16:39

Helt enig med KTM.

Vagten overdriver nok en anelse - der er mange ejere af tb mini, og mange forskellige erfaringer - gode som dårlige.

Klågem
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 27 okt 2007 14:33
Mit fyr: Scotte 16kw Dor 24Kw
Areal: 218
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 6 Ton
Geografisk sted: Jammerbugten-Fjerritslev

Re: Indstilning af Roca

Indlæg af Klågem » 11 nov 2007 13:39

Jeg takker mange gange for de gode svar.
Har allerede hørt fra andre at det ikke er det bedste pillefyr der findes.
Jeg har sat blæseren ned på ca 2 og har allerede fået en besparelse på pillerne.
Den tidligere ejer havde brugt piller af dårlig kvalitet. jeg har købt nogle af rigtig god kvaltet (meget hårde og ingen smuld)
Bruger ca. 500 kg om mdr. nu :P
Tak for hjælpen
Klågem allias Tonny


Besvar