Finindstilling

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Mathilde1
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 26
Tilmeldt: 27 sep 2012 21:28
Mit fyr: Woody Blackstar BS1016 16 kw v. 6.78
Areal: 200
Brændsel: Lava træpiller
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: ?

Finindstilling

Indlæg af Mathilde1 »

Hvad vil der være at spare ved at begynde at finindstille mit fyr? Umiddelbart ser tingene fornuftigt ud, asken er gråbrun og der er ikke ubrændte piller.
Ved godt jeg kunne få mit fyr og kørsel af det på over på pc, så man nøjagtig kan se hvordan det kører, men som jeg har forstået er der også en del arbejde og timer i fyrrummet med fintuning og endnu engang.. Er det arbejdet og tiden værd? Og ved godt at det er et vidt begreb hvad man synes, men for mig skal der mere end et par kilo i døgnet for at bruge timer i fyrrummet :D
På forhånd tak for input
Mg

Perschultz2
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Finindstilling

Indlæg af Perschultz2 »

Hej
En god del af finjusteringen er tidsmæssigt nok mere af interesse i at få mest muligt ud af træpillerne end at holde en fornuftig timeløn. Kører dit fyr fint nu, med grå aske, ingen sorte piller i skuffen og med den varme du har brug for, så er der ingen grund til at pille..

Når du kigger tilbage på årets forbrug, så vil du måske have futtet 5-6 tons piller af. Er det mere end det, så kunne du vælge at starte med at finjustere løbende, eller bare acceptere forbruget. Du sparer sikkert stadig en halv bondegård ifht olie.
Besvar