Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Version 1,51

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Version 1,51

Indlæg af Squashbuddy » 14 okt 2012 17:32

Nej jeg kører med den fotocelle der er lavet til scotte mini, den er lidt bedre til at registrere lys end standart fotocellen. Jeg har dog fået Pellx flammevagten hjem men så længe det kører som det skal på 10% drift vil jeg bare beholde den i reserve :-)

Ved ikke hvordan Baxi's pausestyrring virker, men jeg vil hellere køre med 10% ydelse som er 1,1 kwh hele tiden. End at køre med 25% minimumdrift og have 4-5 opstarter i døgnet. Det er vel bare en smagssag. Men før den nye opdatering havde jeg jo 15 starter om dagen og det syntes jeg var for meget...
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Version 1,51

Indlæg af Bigfoot » 14 okt 2012 17:57

Squashbuddy » 14 Oct 2012, 17:32 skrev:Nej jeg kører med den fotocelle der er lavet til scotte mini, den er lidt bedre til at registrere lys end standart fotocellen. Jeg har dog fået Pellx flammevagten hjem men så længe det kører som det skal på 10% drift vil jeg bare beholde den i reserve :-)

Ved ikke hvordan Baxi's pausestyrring virker, men jeg vil hellere køre med 10% ydelse som er 1,1 kwh hele tiden. End at køre med 25% minimumdrift og have 4-5 opstarter i døgnet. Det er vel bare en smagssag. Men før den nye opdatering havde jeg jo 15 starter om dagen og det syntes jeg var for meget...
grunden til at jeg spørger, er netop denne lovprisning af anlæg der kan starte og stoppe selv, og at netop en baxi (Som jeg roder rundt i) er ALT ALT ALT for dyr at have kørende, når den nu pausefyrer. Jeg har målt stabil drift på 0.8Kw ved mig, så det kan sagtens lade sig gøre.

Men grund nummer to til spørgsmålet, er om den opdatering nu har indvirkning i driften for fyret, virkningsgrad og sådan. Da virkningsgraden ved 10% drift jo mildest talt er ringe, på alle former for fyr.
Så hvis det er for at undgå bøvlet med opstartsproblemerne, at man så har gjort at den bare vil køre ved lav last, hvor den egentlig burde stoppe istedet, så synes jeg da godt nok at det er en nødløsning.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Version 1,51

Indlæg af Squashbuddy » 14 okt 2012 21:13

Jeg syntes ikke knap 8 kg piller om dagen er for meget og er derfor yderst tilfreds. Efter den nye opdatering hvor lux måles bedre kan jeg skam også nemt sætte minimumydelsen til 25% og så vil den blot opvarme til 8 grader over kedel setpunkt og derefter gå i pausestop og starte op igen når kedeltemperaturen kommer 10 grader under setpunkt. Det vil jeg tro betyder 3-5 opstarter om dagen. Problemet var jo at den ikke kunne måle lux og derfor gik i alarm udbrændt som i sidste udgave af softwaren var lig med pausestop, derfor havde jeg mange opstarter simpelthen fordi fotocellen ikke kunne registrere lux, det er rettet nu. Så jeg kan køre fyret på begge måder uden problemer.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

Version 1,51

Indlæg af Ekopower » 14 okt 2012 23:00

grunden til at jeg spørger, er netop denne lovprisning af anlæg der kan starte og stoppe selv, og at netop en baxi (Som jeg roder rundt i) er ALT ALT ALT for dyr at have kørende, når den nu pausefyrer. Jeg har målt stabil drift på 0.8Kw ved mig, så det kan sagtens lade sig gøre.

Men grund nummer to til spørgsmålet, er om den opdatering nu har indvirkning i driften for fyret, virkningsgrad og sådan. Da virkningsgraden ved 10% drift jo mildest talt er ringe, på alle former for fyr.
Så hvis det er for at undgå bøvlet med opstartsproblemerne, at man så har gjort at den bare vil køre ved lav last, hvor den egentlig burde stoppe istedet, så synes jeg da godt nok at det er en nødløsning.[/quote]

Jeg er meget enig med dig på dette område og vi ville helt klart kunne få bragt lidt liv i gamle indlæg, omkring hvornår det kan svare sig at gå i pausestop.
Jeg vil dog bare lige understrege at Ekoheat med den nye opdatering fint kan kører 10 ydelse og det har ingen virkning på virkningsgraden. Årsagen til at den bedre kan kører på det, med den nye styring er fordi, at jeg har ændret på den måde den læser Lux på, samt responstiden.
Så man bestemmer altså selv, om man ønsker at kører på 10 % ydelse eller 20 % minimums ydelse. :great:

Med venlig hilsen
Ekopower
Dan Elkjær

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Version 1,51

Indlæg af Bigfoot » 14 okt 2012 23:18

fint svar Dan.... Det var bare fordi jeg synes at diskutionen tit har været oppe, og det virkede lidt som om at start stop funktionen blev tilsidesat, for bare at sikre en jævn drift.

Men fint at i får det til at virke.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Andreasbox

Version 1,51

Indlæg af Andreasbox » 18 okt 2012 18:54

Ardre der oplever ikke at kunne veje piller af ?? har forsøgt 2 gange nu, når man trykker start kommer der en masse tal frem i displayet.
Den køre godt nok, men stopper bare ikke igen :-(

Andreasbox

Version 1,51

Indlæg af Andreasbox » 18 okt 2012 19:23

Har self fundet ud af det.

Genindlæsning af software og så køre det

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Version 1,51

Indlæg af Grevens » 19 okt 2012 11:35

Bigfoot » 14 Oct 2012, 23:18 skrev:fint svar Dan.... Det var bare fordi jeg synes at diskutionen tit har været oppe, og det virkede lidt som om at start stop funktionen blev tilsidesat, for bare at sikre en jævn drift.

Men fint at i får det til at virke.
... Tak Bigfoot ...
- det er jo derfor vi kommer her på dette fora, for at få de gode input og tips og triks fra levende medmennesker som dig ...

- bare ærgerligt at vi ikke for lov at betale for opdateringer af vores styring som andre "stokere" ...
...

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

Version 1,51

Indlæg af Spotsy » 20 okt 2012 23:30

Er der nogle der har oplevet nogle i dne stil. Går ind til fyret. Trykker på "info" for at se hvorlang har fyret køret og hvormange optændninger. Trykker på "Afslut" for at komme ud til hovedmenuen (eller start side). Og fyret stopper på samme måde som hvis man trykker på stop . Er der nogen der kan prøve og give en tilbage medling om de oplever det samme???

tak for hjælpen...

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Version 1,51

Indlæg af kovas » 20 okt 2012 23:49

Hejsa
Har prøvet noget lignende ved v.148. Tænder skærmen et tilfældigt sted og den genstarter, eller rammer midt på og ret siloindhold fremtræder. Der er mange små mærkværdigheder.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar