Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE »

Hej Thy,

Det kan du godt.
Her kommer nogle billeder der er taget under opfyldning af min nye træpillesilo idag.
Hvis du zoomer ind på billedet der er taget ned inde i tanken, vil du kunne se mange lange piller. Men bevares, der er flest af "normal" længde.
Se også under Diverse / Alt det andet / Opfinederen : Gammel olietank blev til ny træpillesilo.:
( viewtopic.php?f=20&t=1881 )
Vedhæftede filer
Ny træpillesilo 013.jpg
Ny træpillesilo 012.jpg
Ny træpillesilo 010.jpg
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af thy »

det er godt nok nogle lange piller... ikke noget smulder at se..

hvordan fylder du den smarte tank :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE »

Nej ikke smulder af betydning.
Fylder tank....... På den hårde måde via stige. Men kan jeg lokke min søn til at gøre det hver anden gang, så....
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
herakles
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 okt 2007 11:17

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af herakles »

Syntes lige jeg vil komme med stampemøllens svar ang deres træpiller:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tak for din henvendelse

Ang. pillelængde har det betydning hvilken pillestørrelse vi har med at gøre.

Vores 8 mm. piller er længere end en 6 mm.

Pillenlængden varierer hele tiden da træ er et levende materiale, pillelængden øges jo bedre pillen er presset.

En pille længde på 6 cm må være i størrelse 8 mm og det er bestemt ikke standard, men de kan forekomme.

Har du et anlæg hvor sneglen ikke kan håndtere lange stærke piller kan det være oplagt at bestille i størrelse 6 mm.
6 mm er ikke så stærke og noget kortere (målt konkret i en sæk 20 - 25 mm), de har samme brændværdi og koster det samme som som 8 mm.

Håber mine svar er fyldestgørende.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og det mener jeg jo sådan set er et fint svar - Hvis man har problemer med at sneglen ikke kan tage de lange 8 mm piller kan man blot bestille 6 mm istedet. Prisen er endda den samme
Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE »

Så er der startet op på det nye parti piller fra Stampemøllen.
Piller afvejet til 1233 gram i 360sek og lagt ind + beregnet. Træk sat til 3 + beregnet.
Men det kunne brænderen slet ikke køre med, idet den kørte alt for mange piller ind.
Justerede gradvist piller op til 1700, før det kørte røgfrit ved alle belastninger.
Indtil videre er der ikke registreret askekage af betydning, så tiden må nu vise om disse piller skaber samme problem som før.
Men èn ting er sikkert. Man kan af 2 grunde ikke anvende den almindelige pilleafvejning og lade brænderen køre efter dette, som jeg kunne med piller fra Højlund Mølle. Det er 1) De er hårdere og indeholder sansynligvis mere energi pr volumenenhed og 2) Partierne indeholder mange lange piller, som forringer fylningen af sneglen.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ? Jo da!

Indlæg af ktm »

Som jeg truede med for nogle dage siden, kommer jeg med mine erfaringer ang. piller fra Stampemøllen.

Jeg drager ikke andres udsagn og erfaringer i tvivl, og jeg har ingen forretningsmæssige, familiemæssige eller nogen som helst andre relationer til bemeldte firma. Dette være sagt, fordi jeg gider ikke få hovedet skåret af pga nedenfor anførte betragtninger!!!! :D

Jeg fik disse piller i forrige uge og de var i nogle fimsetrøde poser på paller med 60 x 16 kg. (Jeg må huske at få alt det negative med!!!)
Jeg har ikke haft indflydelse på leverancen, ud over at tage imod den efter nogen forsinkelse, som jeg fint har kunnet leve med.

Det er de mest smuldfrie piller jeg nogensinde har fået leveret overhovedet, hvilket er meget vigtigt for mig og min TB-mini.
Når jeg roder godt og grundigt rundt kan jeg også finde nogle piller på ca 60 mm, men de udgør bestemt ikke hovedparten af indholdet i de piller JEG har fået leveret. Jeg skal ikke udtale mig om, hvad andre har fået leveret, men de ligner meget de piller der vises oven for i magasinet.

Idet jeg undskylder for følgende, må jeg konstatere, at min fødesnegl overhovedet ikke klager sig over disse piller. Jeg ved ikke om denne TB-mini tilhørende snegl besidder særlige egenskaber, men det er altså bare en lang slatten spiral inde i et rør.

Pillerne er tilsyneladende meget hårdt pressede, hvoraf de har antaget en noget mørk kulør i overfladen, men indeni er de pænt lyse. Det tyder ikke på at materialet generelt er mørkt.

Der er ingen tvivl i mit kætteriske sind om, at disse piller har en rigtig god brændværdi, idet min kedeltemperatur igen ligger højere end da jeg forsøgsvist brændte en sjat af de sædvanlige piller af her i formiddags. Undskyld! :P

Sidst men ikke mindst opdagede jeg her ved min ugentlige rensning, at der stort set ingen aske var i herden og da slet ikke noget, der kunne minde om slagge eller den sædvanlige koksdannelse. Jeg sætter nu terminen op til 2 uger for rensning af herd. Jamen jeg er målløs og meget jublende glad! Undskyl, undskyld icon_cheesygrin.gif

Lidt malurt er der også. En gang, hvor jeg havde slukket for al den voldsomme varme, og senere skulle gentænde pr. automatik fejlede det. Automatikstarten kan sagtens fejle på lortepillerne, hvilket det ofte gør, men for fuldstændighedens skyld, vil jeg da nævne det. Jeg er så ikke helt sikker på at det var en 100% ren stampemølleindfyring. Der kan have været en rest af lortepillerne. Men jeg er klar over at disse lækre, hårde piller muligvis kan være sværere at få ild i, for et gløderør.

Hvis jeg bare kunne være sikker på at disse piller i fremtiden er lige så gode for mig, skal jeg bestemt ikke eksperimentere med andre. Bemærk venligst at jeg ikke udtaler mig om hvordan de er for Jer andre!!! :P

Jeg har 7-8 paller Noeva lortepiller, som jeg meget gerne vil bytte med Stampemøllens piller!!!!!! :great:
mvh
ktm
Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Guldsmeden »

KTM skrev:Dette være sagt, fordi jeg gider ikke få hovedet skåret af pga nedenfor anførte betragtninger!!!!.
Efter at have læst dit indlæg, blev jeg lige nød til at læse tilbage i tråden. Og du har ret.
Jeg skylder vist Mr. X en undskyldning.... Undskyld Mr. X :oops: Det er jeg ked af.

Det var slet ikke min mening at "skære hovedet" af nogle, men kan godt se at mit indlæg let kan forstås sådan.
Der burde selvfølgelig have været en smily til slut i første linje. :)
Guldsmeden skrev:
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !
BeanFan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 feb 2007 18:16
Mit fyr: Goliath 25 Kw
Areal: ~300 m2
Brændsel: Træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: ~ 8000 kg
Geografisk sted: Vissenbjerg

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BeanFan »

Hejsa....

Jeg er aldeles og total ny her på pillemisbrugs og stokermarkedet, men har lige fået installeret min Goliath og indkøbt 2 paller billige piller fra Stampemøllen, og lytter selvfølgelig med, så mine små ører gør helt ondt !!! icon_cheesygrin.gif

Inden jeg fortsætter skal jeg da lige sige at jeg via "kanontilbuddet" også indkøbte 2 paller piller fra Stampemøllen og har startet min pillebrænder karriere med dem i min nyinstallerede 25 Kw Goliath med et stort smil på læberne og en god mavefornemmelse.
(Jeg har min forudbetalte indkøring tilgode endnu, men føler den kører meget godt)

Jeg må indrømme at jeg godt nok blev en smule forskrækket da jeg så de uhyrlige slaggebilleder og jeg håber ikke det bare er en oplevelse man skal igennem på et eller andet tidspunkt !

Men hvis nogle med disse såkaldte "møgpiller" fra selvsamme Stampemølle har mod på at bytte en sæk eller 2 er jeg da med på et forsøg, hvis vi så evt. kan lave lidt dokumentationsarbejde vedrørende fyringen med disse gode/dårlige piller i 2 forskellige kedler hvor der har været forskellige resultater er jeg med på det !!

NB: For god ordens skyld, Jeg er ret sikker på det IKKE er sidste gang jeg har handlet træpiller med Stampemøllen.
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Klaus »

Jeg tror ikke du får de store problemer med slagger Beanfan, du har jo en "rigtig" stoker som nemmere kan håndtere slagger, hvis den kommer !?
BeanFan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 feb 2007 18:16
Mit fyr: Goliath 25 Kw
Areal: ~300 m2
Brændsel: Træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: ~ 8000 kg
Geografisk sted: Vissenbjerg

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BeanFan »

Hej Klaus..

Glæder mig meget at høre .... icon_cheesygrin.gif 8) :great:

Besvar