Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyr er blevet dumt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 20 okt 2012 13:51

Hej drenge..

Jeg var yderst ivrigt til åbent hus i dvcenter i forrige uge.. fint arrangement.. jeg er meget nørdet omkring min scotte, og synes det var fedt at se det nyeste og snakke med andre med erfaringer.. jeg havde min chip (6.22) med for at få den opdateret.. og det gik jo fint..
Kom hjem og satte chippen i.. og fik ændret diverse temp følere så jeg ikke fik 800 grader og fejl alarm.. Fyret startede fint.. og kører egentligt fint.. og fedt med nyt grafisk display osv..

MEN

Jeg er MEGET ked af at flere små ting er blevet ændret til det meget værre.. Jeg bruger vvb.. og har nydt godt af i min gamle styring at jeg kunne køre ur styring af varmen i huset.. Jeg har mit fyr tændt 2 timer fra kl 15.. og når det slukker.. eller dvs, når de to timer er nået "kigger" styringen lige på vvb og hvis denne ikke er de 55 grader jeg har sat den til.. varmer den lige vandet op.. Uanset om vvb kun mangler 3 eller 15 grader.. Den funktion er desværre væk.. :( og det gør nu at jeg skal ind og lave en vvb periode på feks en time fra kl 17 og frem for ikke fyret slukker og skal starte op..

OG

Når jeg laver en vvb periode afbryder jeg muligheden for at varme vandet op automatisk hvis vi tager bad uregelmæssigt og vvb kommer langt ned i temperatur.. Jeg skal altså ind flere gange om ugen og slå min vvb periode fra for at få varmt vand.. HVIS jeg vil undgå at mit fyr starter op flere gange om dagen og varmer vandet op..

Jeg er også ærgeret over at styringen under vvb drift kører 100% effekt konsekvent.. jeg kan godt se pointen i at vvb bliver hurtigere varm.. jeg synes bare ikke det hænger sammen med resten af styringens automatik at mit cirkulations vand bliver 77 grader når jeg har et setpunkt på 60 grader. Jeg kunne bare sætte vvb effekten ned.. men så er der jo stadig ikke noget automatisk regulering.. altså.. mit fyr er blevet mindre smart for at få flere fikse funktioner JEG ikke bruger til noget.. Øv

En anden lille dum detalje jeg har oplevet.. når jeg så afbryder min vvb periode for at varme vandet op nu i dag fordi konen kommer hjem tidligt og skal i bad.. hvor min vvb er faldet ned på 31 frader skønt min differens står til 20 og mit setpunkt til 55.. altså skulle fyret have startet ved 35 grader.. bla bla bla.. SÅ starter mit fyr op.. og åbner for min 3 vejs ventil MED DET SAMME.. altså med 21 grader vand i kedlen... så styringen starter altså med at køle min vvb ned.. inden fyret får varmet kedlen op.. med 6.22 åbnede styringen først 3 vejs ventilen når kedlen var "tæt på" 55 grader.. så der KUN blev lukket varmt vand ind i VVB..

Jeg er meget ked af at jeg opdaterede min 6.22 chip.. set i bakspejlet skulle jeg naturligvis have KØBT en ny chip for at prøve 6.78.. og kunne skifte tilbage.. Jeg kan sagtens forstå at en chip har en mængde data den kan indeholde.. dvs der naturligvis er noget der må væk for noget andet kan komme ind.. jeg synes bare de ting der er væk er de ting som var med til at gøre mit fyr rigtigt smart.. Og som jeg nærmest pralede med til mine bekendte med baxi, bb14 og jeg ved ikke hvad.. jeg har endda 2 bekendte der har købt en sprit ny scotte som nu også står og undrer sig over at mit fyr kunne noget deres nye ikke kan.. det har så ændret sig nu.. for nu kan mit heller ikke længere :(

Jeg ved godt det er småting.. men det har øvet mit forbrug fra 7 til 10kg at fyret nu skal starte op 2 gange mere i døgnet for at varme vand.. hvis det køre på automatisk vvb.. og alternativt at jeg ikke har varmt vand før fyret har kørt på vvb periode..
Og det kan naturligvis blive bedre når vejret bliver koldere og fyret skal køre flere gange i døgnet..

Spørgsmålet er: Kan jeg bestille en 6.22 chip igen og få mit elskede smarte fyr tilbage? Jeg har mailet til NBE om mine oplevelser med den nye styring.. men ikke fået svar..

Mvh Kristian Estrup


Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 20 okt 2012 14:04

Men når dette brok nu er sagt.. må jeg give Triumph ret i at der er mange fede ting i den nye styring omkring autoberegning.. Jeg har også fået et snegl firma til at lave en "rigtig" snegl som når helt ud til siden af røret og dosere piller meget bedre end den gamle spiral.. jeg vejer 1965 gram af med den nye styring og 2200 med den gamle.. så det har ændre lidt at den vejer af i interval..
Jeg kan også rigtig godt lide at den store snegl kører færre gange men længere tid og det så er den lille snegl som skubber pillerne ind jævnt.. min gamle styring kørte begge snegle samtidig.

Jeg har den gamle røde opop kedel.. og er godt tilfreds med den.. den holder mit store fyrrum varmt.. og er nem at rense.. Jeg synes de skrå flader på blackstar'en er lidt sværere at komme til.. de er så blevet lige igen på den nye med rens kunne jeg se.

Jeg jeg kunne få de 3 ting med i den nye styring ville det spille max igen. :)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 20 okt 2012 14:07

Jeg er MEGET ked af at flere små ting er blevet ændret til det meget værre.. Jeg bruger vvb.. og har nydt godt af i min gamle styring at jeg kunne køre ur styring af varmen i huset.. Jeg har mit fyr tændt 2 timer fra kl 15.. og når det slukker.. eller dvs, når de to timer er nået "kigger" styringen lige på vvb og hvis denne ikke er de 55 grader jeg har sat den til.. varmer den lige vandet op.. Uanset om vvb kun mangler 3 eller 15 grader.. Den funktion er desværre væk.. :( og det gør nu at jeg skal ind og lave en vvb periode på feks en time fra kl 17 og frem for ikke fyret slukker og skal starte op..

Når jeg laver en vvb periode afbryder jeg muligheden for at varme vandet op automatisk hvis vi tager bad uregelmæssigt og vvb kommer langt ned i temperatur.. Jeg skal altså ind flere gange om ugen og slå min vvb periode fra for at få varmt vand.. HVIS jeg vil undgå at mit fyr starter op flere gange om dagen og varmer vandet op..
Hvis du sætter VVB perioden til 24:00, og start tid 1,2,3 til 00:00, får du så ikke den ønskede måde at virke på?
Jeg er også ærgeret over at styringen under vvb drift kører 100% effekt konsekvent.. jeg kan godt se pointen i at vvb bliver hurtigere varm.. jeg synes bare ikke det hænger sammen med resten af styringens automatik at mit cirkulations vand bliver 77 grader når jeg har et setpunkt på 60 grader. Jeg kunne bare sætte vvb effekten ned.. men så er der jo stadig ikke noget automatisk regulering.. altså.. mit fyr er blevet mindre smart for at få flere fikse funktioner JEG ikke bruger til noget.. Øv
Det er med vilje at man hæver fremløbs temperaturen 15 grader over setpunktet på VVB'en, for at lade den hurtigere. Hvis du vil have din VVB op på 60 og du kører med en kedeltemperatur på 60 grader tager det mega lang tid at nå de sidste par grader. Det er derfor man har lavet det sådan. Og jo, reguleringen fungerer som den skal... den er jo bare bagefter når den lige pludselig er 15 grader under setpunkt. Er det virkelig så stort et problem?
En anden lille dum detalje jeg har oplevet.. når jeg så afbryder min vvb periode for at varme vandet op nu i dag fordi konen kommer hjem tidligt og skal i bad.. hvor min vvb er faldet ned på 31 frader skønt min differens står til 20 og mit setpunkt til 55.. altså skulle fyret have startet ved 35 grader.. bla bla bla.. SÅ starter mit fyr op.. og åbner for min 3 vejs ventil MED DET SAMME.. altså med 21 grader vand i kedlen... så styringen starter altså med at køle min vvb ned.. inden fyret får varmet kedlen op.. med 6.22 åbnede styringen først 3 vejs ventilen når kedlen var "tæt på" 55 grader.. så der KUN blev lukket varmt vand ind i VVB..
Kan du ikke klare det med en pumpestart på 55 grader, eller noget i den stil?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 20 okt 2012 14:21

Tak for svar..

Hvis jeg sætter vvb periode til 24 timer og start kl 00.00 vil det vel bare virke som hvis jeg ikke kører med urstyring? Så varmer den jo også bare op når temp er på differens temp?

Kan sagtens se det med høj effekt.. det virker også.. den er hurtigere til at varme vandet op.. Det var også bare for at skrive oplevelsen med at den åbenbart kører med en anden PI under vvb drift..

Jeg prøver med pumpestart temp på 55.. og ser hvad der sker.. Kan have en frygt for at pumpen slukker igen når temp falder når den begynder at cirkulere vandet.. det boksede jeg meget med førhen hvor mine pumper sad på en drift termostat.. der gik en time før pumperne kørte kontinuerligt.. det er dog slut efter pumper er sat i styringen.. som jeg først blev opmærksom på et år efter jeg fik fyret.

Men mener du at hvis den kører med 24 timers vvb periode at den så evt kunne tjekke vvb temp når fyret stopper med alm varme? og varme op? Jeg prøver det.. og ser hvad der sker.

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Oldgaard » 20 okt 2012 14:21

hvis du bor i nærheden af Sorø, så bytter jeg den da gerne til en version 6.72- 6.34 ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 20 okt 2012 14:34

Estrup » 20 Oct 2012, 14:21 skrev:Tak for svar..

Hvis jeg sætter vvb periode til 24 timer og start kl 00.00 vil det vel bare virke som hvis jeg ikke kører med urstyring? Så varmer den jo også bare op når temp er på differens temp?
Hvis du sætter VVB perioden som jeg siger, så er det den periode fyret har lov at varme på vandet. Dvs. den starter op hvis den falder under VVB setpunkt - differens, indenfor den periode, plus jeg er rimelig sikker på den så også varmer tanken op under nedlukning hvis den er i en sådan periode, så jeg er rimelig sikker på du får nøjagtig samme funktion som før opdatering, hvis du sætter det sådan. Lige bortset fra den del med at den forøger kedeltemperaturen for at varme hurtigere.
Kan sagtens se det med høj effekt.. det virker også.. den er hurtigere til at varme vandet op.. Det var også bare for at skrive oplevelsen med at den åbenbart kører med en anden PI under vvb drift..
PI'en er den samme :) Men kedel setpunkt er VVB setpunkt + 15 grader :) Det er kun anderledes, bestemt ikke et problem... langt fra vil jeg mene.
Jeg prøver med pumpestart temp på 55.. og ser hvad der sker.. Kan have en frygt for at pumpen slukker igen når temp falder når den begynder at cirkulere vandet.. det boksede jeg meget med førhen hvor mine pumper sad på en drift termostat.. der gik en time før pumperne kørte kontinuerligt.. det er dog slut efter pumper er sat i styringen.. som jeg først blev opmærksom på et år efter jeg fik fyret.
Den del mener jeg også de har fikset, men er ikke helt sikker. Jeg kører selv med en V10'er.
Men mener du at hvis den kører med 24 timers vvb periode at den så evt kunne tjekke vvb temp når fyret stopper med alm varme? og varme op? Jeg prøver det.. og ser hvad der sker.
Jeg er rimelig sikker på hvis du sætter den sådan, så varmer den tanken op efter behov, og inden nedlukning... og det er vel det du vil opnå...? Så den har sine to køre perioder hvor den lige pifter tanken op inden den lukker ned, og hvis der så er en der går i bad udenfor de perioder, så starter den op, og varmer på tanken med det samme... ikke?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Estrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 okt 2012 13:23
Mit fyr: Scotte 16kw med Rød OPOP
Areal: 160
Brændsel: Forskellige 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Årligt forbrug: 2,5 - 4

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Estrup » 20 okt 2012 14:54

præcis det jeg gerne vil have..for hvis jeg så sætter diff temp lavt nok kan jeg undgå at fyret starter op mere end den gang om dagen hvor det varmer huset op.. og dermed varmer vvb med op.. :) og hvis vi så går i bag anderledes end rytmen.. så vil fyret varme ekstra op.. Så det kunne være super lækkert hvis det du fårslår er rigtigt.. jeg håber..

Mht. sorø.. så vil jeg rigtig gerne have begge chips liggende.. ;) ved godt det er lidt nørdet.. jeg har også havt flere chips til en af mine biler.. en til lange ture og en til sjov..

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 20 okt 2012 15:03

Godt... du skal nok blive glad for chippen ;)

Ville egentlig også gerne have en chip til min Mazda... den er lidt sløv i det.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af Lund » 20 okt 2012 17:34

TaagMan » 20 Oct 2012, 15:03 skrev:Godt... du skal nok blive glad for chippen ;)

Ville egentlig også gerne have en chip til min Mazda... den er lidt sløv i det.
Du sku ha købt Citroen :P

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Mit fyr er blevet dumt

Indlæg af TaagMan » 20 okt 2012 17:36

Lund » 20 Oct 2012, 17:34 skrev:Du sku ha købt Citroen :P
HA, tror ikke engang de laver noget der flytter sig lige så hurtigt som min Mazda :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar