Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kvaliteten på fyr mv.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
herakles
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 okt 2007 11:17

kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af herakles » 27 okt 2007 20:02

Hej.

Næste år skal jeg have mig et stokerfyr.

Jeg har ind til videre været meget tændt på et woody fyr monteret på en opop kedel (16kw).

Jeg skal varme ca 200m2 op.

Jeg har dog efterhånden læst mange historier om piller, som bliver kvast i sneglen, snegle, som ikke kører godt samt kedler, som fra fabrikkener piv utætte (godt nok en DOR).

Hvis man regner med at bruge de ca 26000 kroner på et fyr vil man jo gerne vre sikker på kvaliteten. Findes der andre bedre løsninger til samme pris? Jeg har tidligere kigget en del på også Servteq´s produkter, som lader til at være meget solide og af høj kvalitet.

Men hvad siger erfaringerne? Skal man ikke bekymre sig om den lange snegl(selv om den siger sjove lyde når den æder stampemøllens piller)? Og hvad med kvaliteten generelt

På forhånd tak for hjælpen!


Stivefanden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jan 2007 20:43
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af Stivefanden » 28 okt 2007 08:13

Hejsa, har selv haft Woody nu i 3/4 år, synes som ikke den larmer eller noget, har hellere ingen problemer med utætheder eller noget. Jeg har skiftet en el-tændnings rør, kostede 125 kr, men eller kører det upåklageligt her ihvertfald. Og handler man lidt, kan man købe den komplet til 20k :-D

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af petaas » 28 okt 2007 12:17

Hejsa

Selve brænderen er der ikke noget at udsætte på. Det er en god brænder. Jeg har en scotte og den snurre bare.

Jeg har en Dor16 kedel og eneste jeg har haft ved den er en lidt utæt låge på kedel. Men husk på at en DOr koster det halve af andre.

Skulle jeg vælge i dag blev det en OPOP eller en OPOP comfort
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

herakles
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 okt 2007 11:17

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af herakles » 28 okt 2007 12:26

Hej igen.

Efter mit indlæg har jeg fået et meget fornuftigt svar fra nordjysk bioenergi (jeg havde også sendt mine spørgsmål til dem).

Mit spørgsmål gik bl.a. på hvilken størrelse piller fyret var designet til (altså længden). Her kunne de oplyse at fyret er designet til 5-30 mm, men at den også tager 40-50 mm piller. De skriver dog også at ved for lange piller kan man forvente at doseringen ikke længere bliver korrekt - dog uden at der er noget der går istykker.

Hvis man har været så uheldig at tage et stort parti hjem - og det efterfølgende viser sig at være meget lange piller, kan man åbentbart gøre "hullet i sneglen større, så de ikke så nemt hænger over sneglen". Det er dog også først i år nordjysk bioenergi har hørt om problemer med for lange piller - nemlig pillerne fra stampemøllen, som åbentbart kan variere meget i størrelse.

Men alt i alt syntes jeg servicen fra nordjysk bioenergi lader til at være i top :-)

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af BFE » 28 okt 2007 12:56

herakles skrev: Efter mit indlæg har jeg fået et meget fornuftigt svar fra nordjysk bioenergi (jeg havde også sendt mine spørgsmål til dem).
Mit spørgsmål gik bl.a. på hvilken størrelse piller fyret var designet til (altså længden). Her kunne de oplyse at fyret er designet til 5-30 mm, men at den også tager 40-50 mm piller. De skriver dog også at ved for lange piller kan man forvente at doseringen ikke længere bliver korrekt - dog uden at der er noget der går istykker.
Hvis man har været så uheldig at tage et stort parti hjem - og det efterfølgende viser sig at være meget lange piller, kan man åbentbart gøre "hullet i sneglen større, så de ikke så nemt hænger over sneglen". Det er dog også først i år nordjysk bioenergi har hørt om problemer med for lange piller - nemlig pillerne fra stampemøllen, som åbentbart kan variere meget i størrelse.
Jeg tror ikke helt på den med større hul i plasticrøret omkring sneglen vil afhjælpe problemet 100%.
Ingen tvil, tilføringen af piller kan forbedres, men der er jo også det faktum, at alle de lange piller betyder, at de vil optage mere rumfang på vej op igennem sneglen, hvorfor den må køre mere for samme mængde.
Da jeg skiftede fra Højlund Mølles piller til de famøse piller Stampemøllen, og foretog "kalibrering" af snegl-ydelse, måtte jeg reducere tallet med 250 gram på 360 sekunder. Det burde jo gå den anden vej når nu Stampemøllens piller er så hårde og dermed har højere vægtfylde!

Derudover, kan jeg indtil videre godt anbefale Opop kedlen (har haft den en uge), selvom den lader noget, for ikke at sige en hel del tilbage at ønske, når det drejer sig om finish og samlekvalitet. Det er ret ringe håndværk, men det fungerer og mere kan man måske ikke forlange til den pris. Kan erhverves hos MidtjydskVVS for 7.500,- kr, levering 89,- kr
Men ønsker man et seriøst anlæg med tanke på, at det skal kunne holde i 15-20 år, ville jeg gå for et produkt, med en langt bedre kvalitet.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


smalspor
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af smalspor » 17 nov 2007 00:04

petaas skrev:Hejsa

Selve brænderen er der ikke noget at udsætte på. Det er en god brænder. Jeg har en scotte og den snurre bare.

Jeg har en Dor16 kedel og eneste jeg har haft ved den er en lidt utæt låge på kedel. Men husk på at en DOr koster det halve af andre.

Skulle jeg vælge i dag blev det en OPOP eller en OPOP comfort
Hejsa

Jeg kører med en OPOP 418H kedel og jeg oplever at askelågen ikke er helt tæt. Der drysser en lille bitte smule aske ud, hvergang asken samler sig ved lågen. Så helt fejlfri er en OPOP kedel ikke. Men jeg kunne aldrig drømme om at skifte tilbage til det oprindelige varmeanlæg der var i huset (En sur gammel Salamander kedel med oliebrænder og en brændekedel der var umulig at holde styr på).

Just my 2 cent.

Mvh. Thomas

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af BFE » 17 nov 2007 17:02

Problemet med at askelågen ikke lukker tæt havde jeg også. Dvs det var helt umuligt, at lukke den, idet det lille stykke bukkede plade, som sidder i enden af drejehåndtaget, var elendigt tilpasset. Ikke nogen kvalitetskontrol her. Da jeg modtog kedlen, så jeg heller ingen mærkesedler med signatur, som kunne fortælle om den var kontroleret. Det er der nok ikke nogen der vil lægge navn til, og foståeligt nok.
Men det du skal gøre, er at tage en god kraftig tang eller fastnøgle og så vride pladen indtil den har antaget en form, hvor den lige netop smutter rundt forbi kanten af kedelpladen. Det er ikke sikkert du "rammer" rigtigt i første forsøg, men så gentager du til det virker. Dog er der grænser for hvor meget man kan vride på et stykke blik inden det revner.
Held og lykke.

Jo Opop'en er en fin lille makker / fætter. Den kræver bare lidt "fine-tuning". :wink:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

True_horses
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 03 nov 2007 08:19

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af True_horses » 17 nov 2007 17:46

:shock:
Hej

Køb du dig en Multi 22 brænder på enten en DOR eller
en Viadrus 22 kedel - Det snurer :great:

24 timers service online hjælp via forummet ovre på Multiforummet
er supert...Du slipper for alt det vejeri

:great: :great:

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af soc » 17 nov 2007 19:00

Eller invester i Jordvarme. Hvis man skal bruge kr. 26000 + evt yderligere forbedringer, så er jordvarme et varmt alternativ.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: kvaliteten på fyr mv.

Indlæg af Fyrteknik » 23 nov 2007 11:41

True_horses skrev::shock:
Hej

Køb du dig en Multi 22 brænder på enten en DOR eller
en Viadrus 22 kedel - Det snurer :great:

24 timers service online hjælp via forummet ovre på Multiforummet
er supert...Du slipper for alt det vejeri

:great: :great:
Hvis man læser på deres forum, så er der da "RIGTIGT" mange problemer med deres snegle,
ved godt at firmaet anbefaler at man "bare" skal tilsætte lidt olie i træpillerne.

Men der er da ingen som køber pillefyr, for at fyre med "olie"
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Besvar