Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ris og Ros Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Skiveren » 15 okt 2012 17:22

Squashbuddy » 15 Oct 2012, 17:04 skrev:Jep lad os finde kammertonen, os med ekoheat er stadigvæk interesseret i at have brugbare tråde herinde. Så jeg vil da egentlig opfordre til at hvis man ikke har noget fornuftigt at skrive så lad da for hulen være. Det sidste jeg gider at læse om er egentlig den hets som sker imod ekoheat, selvfølgelig vil jeg gerne høre om problemer med fyret for det bliver vi også klogere af, men kan ikke bruge kommentarer hvor der bare bliver sagt at fyret er lort, specielt ikke fra en ikke ekoheat ejer som kun udtaler sig ud fra hvad han har hørt og læst på et forum.

Hermed ikke sagt at det kun er brugere af ekoheat der må skrive her, det er langt fra det der er meningen, for der er kommet lige så mange indlæg jeg kunne bruge til noget fra brugere af andre anlæg. Men hvis det kun er kommentarer i stil med "Dan er en nar, jeg har ondt af ekoheat ejere, fyret er bras, jeg ville hellere have bollerne brugt som rangle af en mellemstor spækhugger end at få et ekoheat" så tæl til 10 før tastaturet tages i brug icon_cheesygrin.gif

Måske skulle jeg have talt til 10 :lol:
Nej behøver du ikke.. icon_cheesygrin.gif godt skrevet, mester..Jeg kunne ikke være mere enig med dig :great:
Men igen, det er jo nogle billige tjent point at fyre sådanne kommentar af...vel og mærke, hvis man gik i børnehave... :roll:
Men vi er vel enig om, at vi alle bør bruge dette forum til at dele erfaringer imellem hinanden med en god og fair tone...
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Joshva » 15 okt 2012 18:04

Hejsa

Vi købte en Ekoheat 900 for noget tid siden. Men siden vi har fået har det ikke kørt stabilt i flere uger. Det højest vi har været op på er 4 dage før vi fik "Alarm udbrændt". Jeg fører en kalender over hvornår den er gået ned og de sidste 4 dage (den var også stoppet her i eftermiddags) har der været alarm udbrændt på den.

Den er sat til standard indstillinger og den har fået den nyeste softvare men lige lidt hjælper det. Nu har jeg så begyndet at justere lidt på den for at se om det hjælper

Til at begynde med var der nogle problemer med at den buldrede meget under opstart men den er løst nu.

Nu har jeg sat min op til 35 for at se hvad der så sker. Pumpestop står til 45 og kedelen har jeg nu sat op til 65.

Et af problemerne er også at der ikke bliver dannet en "logfil" så man kan se hvorfor den melder Alarm udbrændt. Det ville jo gøre det noget nemmere

Vi har små 100 kvm med gulvvarme og lidt radiator så det burde den kunne klare. Nu er jeg en meget tålmodig mand og er indstillet på at der er lidt problemer i opstarten men den opstart har nu været forholdsvis længe.

Det skal siges at når fyret kører er det en fornøjelse
Joshva

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af john m » 15 okt 2012 18:17

Squashbuddy » 15 Oct 2012, 17:04 skrev:Jep lad os finde kammertonen, os med ekoheat er stadigvæk interesseret i at have brugbare tråde herinde. Så jeg vil da egentlig opfordre til at hvis man ikke har noget fornuftigt at skrive så lad da for hulen være. Det sidste jeg gider at læse om er egentlig den hets som sker imod ekoheat, selvfølgelig vil jeg gerne høre om problemer med fyret for det bliver vi også klogere af, men kan ikke bruge kommentarer hvor der bare bliver sagt at fyret er lort, specielt ikke fra en ikke ekoheat ejer som kun udtaler sig ud fra hvad han har hørt og læst på et forum.

Hermed ikke sagt at det kun er brugere af ekoheat der må skrive her, det er langt fra det der er meningen, for der er kommet lige så mange indlæg jeg kunne bruge til noget fra brugere af andre anlæg. Men hvis det kun er kommentarer i stil med "Dan er en nar, jeg har ondt af ekoheat ejere, fyret er bras, jeg ville hellere have bollerne brugt som rangle af en mellemstor spækhugger end at få et ekoheat" så tæl til 10 før tastaturet tages i brug icon_cheesygrin.gif

Måske skulle jeg have talt til 10 :lol:
Bare i orden :great: :great:

Ps. jeg har for år tilbage købt min scotte brænder ved vvs grossisten , er det så noget bras ? :cry:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af PeterKrarup » 15 okt 2012 18:59

Jeg har kun haft en positiv oplevelse med eko'fætter. Den har nu kørt i 116 timer med 9 tændninger. Eneste ændringer jeg har foretaget er MinDrift som er sat til 20%, AkseRist til 3.0kg og optænding til 100g - ellers standard med v1.48. Shunt står på 50° Der har ikke være nogen form for nedbrud. icon_cheesygrin.gif

Ligeledes da jeg opdagede, at min pillebeholder havde fået lidt tæsk under transporten, var der hurtig hjælp at hente hos Ekopower - uden problemer - jeg valgte dog selv at hente den i Hvidovre for ikke projektet skulle "stall'e". :great:

Pille forbrug på 16-20kg i døgnet var lidt mere end jeg havde forventet, når der både kører brændeovn og Genvex Combi 185 LS til varmt vand og indblæsning af varm luft i huset - men dejlig varmt er her da. Vil dog installere v1.51 og om det ændrer noget.

Lige et spørgsmål til Dan the man - kan minimum temperatur på 60° ikke mindskes, når eko'en ikke skal køre på VVB?

Jeg er pt en glad mand :wink: og glad for at jeg kunne koble mig på dette forum inden jeg kastede mig ud i købet. Så STOR tak til jer der er kommet med gode råd :great:

Håber jeg kan gengælde på et tidspunkt 8)

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Squashbuddy » 15 okt 2012 20:20

joshva, havde også mange problemer med alarm udbrændt. Jeg har skiftet til en fotocelle som er lavet til scotte mini, den er lidt bedre til at se lys. Samtidig har jeg rykket fotocellen lidt frem i det rør den skal se lys igennem og hævet den så den ligger i midten. Efter det og den nyeste optadering har det kørt rigtig godt. Det er selvfølgelig træls at man selv skal ofre 200 kr. på et nyt fyr, men det kommer jeg mig nok over og som den kører nu så er det alle pengene værd :-)

Du kan evt. prøve at hæve askerist til 3.0 kg, det kan jeg se Peter har gjort, det samme har jeg og mener helt sikkert der var en hvor det hjælp en del.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Joshva » 15 okt 2012 21:28

Hejsa. OK lyder som en ide. Hvor sidder fotocellen henne helt præcis og hvordan rykker men den frem/op?
Joshva

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Squashbuddy » 15 okt 2012 22:12

Jeg syntes du skal prøve at skrue askeinterval op på 3 kg først, det gør du under brugerindstillinger --> rens. Det er nemmere hvis det virker :-) Ellers kan jeg smide et billede ind af hvor fotocellen er hvis du stadigvæk døjer med alarm udbrændt.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af MartinLau » 15 okt 2012 22:22

@Joshva: Jeg har brugt splitten fra øldåse. Den skal bare lige klippes til med en knivtang. I den aflange mellemrum mellem de 2 motorer på brænderen, sidder der en ledning i venstre side. Det er fotocellen.

For mit vedkommende har der også været en del arbejde. Tilsyneladende skulle der ikke ret meget til, før mit brændte ud. Lidt forskellig indstilling, selv med assistance fra Ekopower, hjalp ikke på problemet.
Jeg har fået det til at virke med pellx flammevagten og det lader nu til at virke for resten med standard fotocellen også. Så når flammevagten står af, skifter jeg tilbage til standarden.

Grunden til, at jeg så gerne har ville køre ned til 10% er, at fyret har buldret en hel del. Det har været et irritationsmoment og derfor har jeg prøvet at spare opstarter.
I første omgang var det meget voldsomt, men efter at have flyttet trækstabilisatoren længere væk fra fyret, som Ekopower anbefalede, hjalp det lidt. Derudover har jeg monteret en aluminiumsring (lavet af nhBioservice), der ændrer diameteren fra Ø133 til Ø70, som tager vibrationerne.
Ekopower mistænker, at der ikke er træk nok i skorstenen, hvilket muligvis også er korrekt. Der er ca. 170cm vandret røgrør ind til fyret.
Det kan så være, at jeg smider brændefyret ud til sommer og placeret EkoHeat'en i dens plads lige ved siden af skorstenen.

Alt i alt er jeg godt tilfreds med EkoHeat'en, selvom der stadig er buldren, som jeg skal have bugt med. Da fyret kører hele døgnet uden opstarter, så er det ikke generende.
Ringer man til Ekopower, så har der for mit vedkommende altid været hjælp at hente. Tager Dan ikke tlf. med det samme, så ringer han tilbage inden for kort tid.

En lækker ting i den nye software (har i hvert fald ikke oplevet det tidligere) er, at jeg kan genstarte fyret uden den tømmer herden og tænder op igen.
F.eks. efter opdatering eller tømning af askeskuffe.

1. Hvis der er gløder tilbage i herden, så smid en lille håndfuld piller derned.
2. Måles der ikke lux inden for kort tid, så kør en selvtest på røgsugeren.
3. Tryk på start
Nu køres der kun 1 gang med askeristen og hvis der stadig er lux, går den direkte i "Forbrænder"-mode. Top lækkert!
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Jrm2
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 apr 2012 18:32
Mit fyr: Ekoheat 2500 og 6kw solceller
Areal: 227+200 garage
Brændsel: Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Bogense

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Jrm2 » 15 okt 2012 22:48

Har kun haft positiv oplevelser med ekoheat indtil videre det larmer ikke og det kører uden problemer og det er med alle opdateringer indtil vs1,48 har ikke installeret vs 1,51 endnu .jeg har selv monteret fyret , tilsluttet det og trykket på start .

En glad ekoheat ejer
Mvh jrm

andre12345
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 mar 2012 19:31

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af andre12345 » 16 okt 2012 09:30

Min 2500 fanta dåse
har nu kørt i 1450 timer med 3 opstart og har ikke nogen bulder eller brag
jeg er bare super glad for min fanta dåse :)


Besvar