Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 01 apr 2012 15:10

Idag da jeg lige kiggede til fyret som kun kørte 20% af max ydelsen slog det mig om jeg ikke lige kunne give den en hurtig gang børstning af keddel-fladerne og fjerne asken, mens den stadig brændte. Så ud med brænderen...den stod så på gulvet ved siden af med lidt ild...mest gløder...føderøret lagde jeg på fyret...den smule piller der kom mens jeg renser kan bare blive i røret.

Igang med børsteriet...og ud med aske...alt gik godt indtil fyret lave et renblæs...ildfluer fløj rundt i hele fyrrummet...ned i vasketøjet...op i pille-magasinet.. 'mm..2kugler for en..deeeejligt'......jeg fik travlt med at slukke overalt. Nå..men der skete ikke yderligere end jeg fik godt med røg i hovedet...fyret blev omtrent rent. Dog kan det ikke anbefales at rense på den måde....
Last edited by 1 on Kjeld P; edited 1 times in total
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Biomax 16

Indlæg af Dinsen » 01 apr 2012 15:20

Kjeld P » 01 Apr 2012, 15:10 skrev:Idag da jeg lige kiggede til fyret som kun kørte 20% af max ydelsen slog det mig om jeg ikke lige kunne give den en hurtig gang børstning af keddelfladerne og fjerne asken, mens den stadig brændte. Så ud med brænderen...den stod så på gulvet ved siden af med lidt ild...mest gløder...føderøret lagde jeg på fyret...den smule piller der kom mens jeg renser kan bare bliv i røret.

Igang med børsteriet...og ud med aske...alt gik godt indtil fyret lave et renblæs...ildfluer fløj rundt i hele fyrrummet...ned i vasketøjet...op i pille-magasinet.. 'mm..2kugler for en..deeeejligt'......jeg fik travlt med at slukke overalt. Nå..men der skete ikke yderligere end jeg fik godt med røg i hovedet...fyret blev omtrent rent. Dog kan det ikke anbefales at rense på den måde....
Hold da op! Godt det ikke gik værre!

Hvor tit og hvor længe kører du da renblæs?
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 14 maj 2012 16:38

Husk at der kan gemme sig meget aske i luftkanalen under herden...den afmonteres med en enkelt skrue.

Billede

Billede

Når herden isættes..så husk at aligne vinklen på ryste-risten så den smutter ned i rillen..i bunden...check med ryste-håndtaget at den er på plads. Det er træls at rense det hele...starte op og næste gang du vil ryste risten virker det ikke.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 16 maj 2012 17:22

Nu er min eltænder vist stået af...jeg ved godt den sidder i det lille rør der støder op til herden, men hvordan kommer man ind til den...skal man have facaden af brænderen. Eller er der en en nemmere metode...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Niels Peter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 maj 2012 04:50

Biomax 16

Indlæg af Niels Peter » 17 maj 2012 04:59

Kjeld P » 07 Dec 2011, 21:54 skrev:Så er jeg blevet nybagt ejer af en Biomax 16 købt hos Tinghusvejens VVS i GL.Ry...1,5dag...så var der varme på. Da de var færdige med monteringen sagde chefen at jeg selv kunne more mig med at starte den op...det lærte jeg mest af. Jo jo...så igang med det og bortset fra den gik i forvarmnings mode et par gange...fordi det var for koldt og røgtemperaturen skal stige 10grader...ellers tror den ikke der er ild og starter forfra. Det blev klaret med en lighter på RT føleren og så startede den.

Det viste sig dog det var umuligt at drive den over 35grader...brændsel stod til 1,5...snegle max 15%...brændsel blev sat op til 2,5 og så steg temperaturen. Jeg var dog ikke tilfreds med flammen...der var alt for meget blæst på den (40%) så ind i montør menuen og skrue ned. Jeg er fuldt ud klar over der skal luft til forbrænding, men det undrer mig at jo mindre luft jeg forsøger med..jo mere overskud bliver der i Max (Bio max).

Nu står den og kører med det mindste den kan få (15%) og 75% ydelse, 75grader RT (røgtemperatur) 62grader KT (kedeltemp) OG den ryger ikke. Jeg ved ikke hvad i siger, men drift-tallene kan jeg godt lide...de 75% i ydelse fortæller jo den har overskud med denne indstilling. Jeg har endvidere ændre luft reduce til 5%, luft min til 3%..så må vi se...den trækker 13 radiatoer 2 gulvvarme...ialt 175m2.
mvh
For meget luft afkøler kedlen, så man skal aldrig køre med for meget luftoverskud. Kender du en der har en røggasanalysator, så få ham til at stille kedlen så den køre med et iltoverskud på ca. 6%

Mvh. NP


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 15 okt 2012 13:11

Biomaxen arbejder perfekt...mine indstillinger er;

Sneglemax 15
Brændsel 2,7
Luftmax 17
Luftmin 7
*Reduce 0
*Og netop reduce skal man passe på fordi den kan ikke holde ild med mindre end 7 i luft min, men når man har indstille luft min til 7 er det ingen garanti fordi luft reduce påvirker også luft min. Så hvis man har indstillet luftreduce til f.ex. 3 kan luft min ende på 4 og så oser den. Derfor er min luft reduce 0 og fyret kan ikke køre mindre effekt end med mine indstillinger er nu. Dvs sige ca 8kw, men den kan så modulere ned til næsten ingenting...et par kw så det er helt ok.

Det hjælper altså ikke at pine den i brændsel for luften kan ikke reguleres længere ned end den er nu. Luft reduce kan nok kun bruges hvis den kører med større effekt end nu, men det er nok til mig...den kører med de indstillinger ca 78-85% i ydelse ved 17g frost...så jeg forlanger ikke mere. Da kørte den ca 25-28kg piller igennem...kan altså klare hele sæsonen med de indstillinger.

Det eneste jeg er lidt utilfreds med er at den ikke selv kan gå ud i garagen og hente pillerne...måske den næste model kan det icon_cheesygrin.gif

Nåja...så har jeg prøvet bøvl med aske-kager og rense-sættet satte sig fast...det var nogle elendige piller jeg lige skulle prøve.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Biomax 16

Indlæg af Dinsen » 15 okt 2012 17:49

Kjeld P » 15 Oct 2012, 13:11 skrev:Biomaxen arbejder perfekt...mine indstillinger er;

Sneglemax 15
Brændsel 2,7
Luftmax 17
Luftmin 7
*Reduce 0
*Og netop reduce skal man passe på fordi den kan ikke holde ild med mindre end 7 i luft min, men når man har indstille luft min til 7 er det ingen garanti fordi luft reduce påvirker også luft min. Så hvis man har indstillet luftreduce til f.ex. 3 kan luft min ende på 4 og så oser den. Derfor er min luft reduce 0 og fyret kan ikke køre mindre effekt end med mine indstillinger er nu. Dvs sige ca 8kw, men den kan så modulere ned til næsten ingenting...et par kw så det er helt ok.

Det hjælper altså ikke at pine den i brændsel for luften kan ikke reguleres længere ned end den er nu. Luft reduce kan nok kun bruges hvis den kører med større effekt end nu, men det er nok til mig...den kører med de indstillinger ca 78-85% i ydelse ved 17g frost...så jeg forlanger ikke mere. Da kørte den ca 25-28kg piller igennem...kan altså klare hele sæsonen med de indstillinger.

Det eneste jeg er lidt utilfreds med er at den ikke selv kan gå ud i garagen og hente pillerne...måske den næste model kan det icon_cheesygrin.gif

Nåja...så har jeg prøvet bøvl med aske-kager og rense-sættet satte sig fast...det var nogle elendige piller jeg lige skulle prøve.

Lækkert at det kører :great:

Jeg kører pt i min BB14

Brændsel 1,1
Sneglemax 7%
Luftmax 22%
Luftmin 4%

Luftreduce er en reduktcering af luften når driftydelsen kommer under 50% Denne funktion mener jeg er komplet fjollet og skal bare blive på 0 :)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 25 okt 2012 11:16

Opsummering

Biomax er et AUTOMATISK fyr som selv skruer ned for brændsel (og luft)så er det vores opgave at bestemme fyrets max ydelse og afstemme brændsel med luft...man kan ikke bare skrue ned for brændsel...ved at pine den på brændsel risikerer man at spare sig fattig idet fyret bliver nødt til at forhøje ydelsen og det gir mere luft igennem fyret som afkøler det.

Det jeg har gjort er at presse fyret så langt ned i MAX ydelse det kan ifh til de begrænsninger der er i det. I Biomaxen er det luften som sætter grænsen..så jeg har skruet ALT det ned man kan for luften og så SKAL man regulere brændsel til det passer med luften. Luft min er valgt til 7 fordi fyret ganske enkelt ikke kan holde sig igang med mindre...luftmax17 er valgt fordi det er det mindste jeg kan få lov til. Softwaren betinger en forskel på mindst 10...og luftreduce skal være 0..ellers kan den smutte under 7 i luftmin og så oser den.

Når den er sådan indstillet er der kun en ting tilbage og det er at gi´ve den passende brændsel, men ikke mere end den absolut ikke ryger (prøv forsøgsvis med med sneglemax15 og brændsel 2,5) og herefter kører fyret på sin udmærkede automatiske regulering..så er der ikke ret meget andet at gøre end at passe den og nyde varmen. Den bruger ikke mere brændsel af at blive indstillet sådan...nærmere mindre...HUSK...den skruer jo selv ned via automatikken. Mit avatar billede er fra mit fyr sidste vinter en solskins-dag den kørte
ca 40% :great: Det ses det er et frisk lille bål, men uden at det hvæser pga for meget luft.

Jeg er MEGET glad for min...vil ikke bytte den med noget andet fyr, men den skal behandles rigtig....da jeg fik min slugte den piller hurtigere end jeg kunne hente dem og give varme kunne den ikke. Den blæste det hele ud i skorstenen fordi den stod på 40% i luft. Jeg fik hverken hjælp eller info...så det tog mig et par dage at finde ud af at få et tåleligt forbrug, men en måned eller to at nå frem til de indstillinger jeg har nu. Det er vigtigt at have fyret indstillet til en ydelse hvor det kan *følge med*...og med de indstillinger jeg har nu er fyret reduceret til ca 8kw som er nok til ca -20g i mit hus, men det kan sagtens yde mere. Så skal der findes nye indstillinger for luftmin,luftmax,brændsel.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16

Indlæg af Kjeld P » 05 dec 2012 09:49

Jeg har fået andre piller og nu har jeg ændret 'brændsel' 1,8...sneglemax er stadig 15. Hvis Biomax fylder herden over et døgn skal den justeres en del ned i brændsel. Der må ikke være mere i herden end de 2 øverste rækker huller er synlige...ellers bliver den kvalt. Den kører sk... godt...jeg bruger ca 20kg her i det dejlige vejr... :great:

Det er meget nemmere at finde den rette brændsel mængde her i frostvejret...ændringer slår hurtigere igennem...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

UlrikkeJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 dec 2012 11:30

Biomax 16

Indlæg af UlrikkeJ » 19 dec 2012 12:25

Hej. Vi er blevet de nye ejere af et biomax 16 pillefyr og har nogle problemer med at få kedeltemperatur og røgtemperaturen op. :( Er der nogle som kan hjælpe? tallene på fyret er,
sneglemax 15
brændsel 2,7
luft max 17
luft min 7
pausestart 5
stop 10 c
kedel 65
røgtemp min 15 max 200
start brændsel 30
pause 7
pause luft 5
pause tid max 60


Besvar