Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afgift på brænde og træpiller

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af EKP » 14 okt 2012 00:34

lamborg » 13 Oct 2012, 23:00 skrev:jeg synes det er ok med en lille afgift. Samfundet skal bruge pengende for at kører rundt. Men jeg skrev LILLE . Bilver det alt formeget flytter de bare arbejdspladser til tyskland og sverige. Grunden til at man som privat ikke må transportere olie i store mænger fra det store udland er miljøregler for transport af farlig gods. Den kan ikke bruges ved træpiller. Så var der en som skrev kun til eget forbrug. Vi snakker ikke spiritus og andere vare men piller i tonsvis og de er jo til eget forbrug.
Der er ingen problemer i at bede en fragtmand hente vare du har købt i tyskland/sverige det må bare ikke være det udenlanske firma som står for transporten. Derfor linker Pillemadsen jo feks og bare til vognmænd .
Jeg havde faktisk den samme overbevisning indtil jeg begyndte at google lidt på lovgivningen. Det er nemlig ikke bare regler vdr. farligt gods der gør at man ikke bare kan købe løs af f.eks. fyringsolie syd for grænsen. Der er faktisk såkaldte punktafgifter på olien - også selvom man kun køber f.eks. 400 liter til eget forbrug. Når man kan lave punktafgifter for olie kan man princielt også godt gøre det på pillerne. Det strider naturligvis mod EU's grundprincipper - men hvis importen blev meget omfattende vil jeg bestemt ikke være afvisende for at det kunne ske.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af lamborg » 14 okt 2012 01:20

Ok men det rimer jo ikke for så kunne man jo ogaså indføre punkt afgift på øl og sodavand og stoppe det
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af From » 14 okt 2012 08:43

lamborg » 14 Oct 2012, 01:20 skrev:Ok men det rimer jo ikke for så kunne man jo ogaså indføre punkt afgift på øl og sodavand og stoppe det
Det er der allerede - det er derfor at du kun må indføre til eget forbrug. Du må ikke bestille øl og sodavand hos en grænsebutik og så få en dansk vognmand til at hente det. Du skal selv ha' varerne med ind i DK. Hvis der kommer afgift på træpiller vil det også være en punktafgift og så gælder de samme regler.

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af dr_schlemer » 14 okt 2012 09:05

Hmmm... I øjeblikket køber jeg træpiller i Danmark for ca. 2000-2100,- pr. ton leveret. Med et årligt forbrug på 7-8 tons, så vil den nye afgift betyde en merudgift på 3500-4000,-

Så er det slut med at købe biobrændsel i Danmark - så bliver det uden tvivl bestilt i Tyskland.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af t-staff » 14 okt 2012 10:45

Det vil sige ligesom sodavand og øl skal du selv hente og det kommer os til at gælde hos træpiller ? Ja jeg er glad for jeg har en 2 tons trailer og 1 time til grænsen :)


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af EKP » 14 okt 2012 14:34

t-staff » 14 Oct 2012, 10:45 skrev:Det vil sige ligesom sodavand og øl skal du selv hente og det kommer os til at gælde hos træpiller ? Ja jeg er glad for jeg har en 2 tons trailer og 1 time til grænsen :)
Det er svært at sige hvordan de kan skrue reglerne sammen hvis de på et tidspunkt vil begrænse importen. Jeg mener imidlertid at der er væsentlig forskel på reglerne for øl og spiritus - og så reglerne for mineralolier (herunder fyringsolie).

Reglerne er ens for øl, spiritus, sodavand, slik og alle mulige andre fødevarer. Der er ingen decideret afgift på varerne men man må KUN indføre til eget forbrug. Bliver man derfor stoppet med 200 rammer sodavand vil told og skat påstå at det ikke er til eget forbrug men med henblik på videresalg.

Reglerne for mineralolier er meget forkellige pga. punktafgiften. Her må man IKKE indføre til eget forbrug ved f.eks. at tage en 400 liters fyringsolietrailer med over grænsen. Eller det må man godt men man skal betale afgift af alt det der ligger ud over indholdet i bilen og en reservedunk. Derfor kan det ikke betale sig at indføre mineralolie hvis man skal betale en punktafgift på 2,00 kr./liter samt diverse andre andre afgifter for at indføre det. Bemærk at de 400 liter fint kunne kaldes "til eget forbrug" - det har bare ikke noget med punktafgiften at gøre. Jeg linkede tidligere til en afgørelse fra SKAT hvor en mand forsøgte at importere en trailerfuld med reservedunke og gasflasker - han sagde det var til eget forbrug og påberåbte sig varernes frie bevægelighed. De argumenter blev underkendt at SKAT der henviste til de specifikke punktafgifter på netop mineralolier...så der er ikke så meget at komme efter. Må indrømme at denne afgørelse også kommer bag på mig.

Om man på et tidspunkt vælger at indføre en punktafgift på træpiller kan kun tiden vise. Men gør de det....så er der lukket og så er det egentlig underordnet om man laver en "selvhenter" og sidder med i lastbilen :|

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Hjemme teori » 14 okt 2012 14:48

Jeg er sikker på du har ret, men så må de vel kunne stoppe folk pga. fedt og sukkerafgift også.
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af EKP » 14 okt 2012 15:17

Hjemme teori » 14 Oct 2012, 14:48 skrev:Jeg er sikker på du har ret, men så må de vel kunne stoppe folk pga. fedt og sukkerafgift også.
Helt bestemt så kunne det i princippet godt ske. Jeg tror der er et par grunde til det ikke kommer til at ske for dagligvarer men godt kunne ske for træpillerne......og det handler primært om mængden.

Jeg kunne jo godt fylde et helt lastbiltræk med træpiller og kalde det "til eget forbrug" - også uden det blev for søgt. Jeg tror det ville blive vanskeligt at fylde et lastbiltræk med dagligvarer og kalde det til "eget forbrug". Det har både noget at gøre med varernes holdbarhed, hvad du kan fortære og hvilke varer der reelt kan spares penge på. Både olie og piller er kendetegnet ved at meget store mængder til en meget høj værdi (også afgiftsmæssigt) kan kaldes for "eget forbrug". Jeg bruger rundt regnet 5.000 liter brændstof om året til mine biler og traktor samt 5.000 liter fyringsolie. Jeg kunne jo godt trille sydpå og få hentet 20.000 liter diesel og begrunde det med at det var mit forbrug de næste par år. Det tror jeg egentlig er hovedårsagen til punktafgiften på mineralolie.

Men lad os nu se - det er naturligvis ikke sådan lige at lave punktafgifter da det uden tvivl skal godkendes af EU. Men lade sig gøre - det kan det åbenbart.

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af kaufman » 14 okt 2012 15:20

De kan kun stoppe indkøb i Tyskland hvis vi ikke er med i EU. Hvis man læser div. Undersøgelser hvor de har fjernet moms/afgifter er varerne stadig meget billiger i Tyskland. Indkøbsprisen fra producenten er den samme om forhandleren ligger i Padborg eller Flensborg

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af EKP » 14 okt 2012 15:24

kaufman » 14 Oct 2012, 15:20 skrev:De kan kun stoppe indkøb i Tyskland hvis vi ikke er med i EU. Hvis man læser div. Undersøgelser hvor de har fjernet moms/afgifter er varerne stadig meget billiger i Tyskland. Indkøbsprisen fra producenten er den samme om forhandleren ligger i Padborg eller Flensborg
Det er jo så ikke korrekt for det har de allerede gjort med fyringsolie og andre mineralolier...


Besvar