Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første erfaringer med Ekoheat 900

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 10 okt 2012 21:32

Så har skorstensfejeren været og godkende mit pille fyr og fyrrum. Jubiii - så skal der gang pillerne.

Det skal lige siges, at da vi skulle montere pillebeholderen (den lille) efter at fyret var klaret, kom den første lille malurt i bægeret - pillebeholderen var bulet og havde fået nogle hug i hjørnerne - pis - tog nogle billeder og ringede til Ekopower. De bad mig sende billederne. Og jeg ventede så, og tænkte på, at nu skulle jeg jo vente på ny silo - damn - så langt og så :(
Når, på fragt seddel stod, at det kom fra Hvidovre, så jeg tog igen røret og spurgte om det ikke var muligt at hente en ny pillebeholder der - og jo, jeg skulle selvfølgelig have en ny beholder lød ordene fra Ekopower og jeg kunne hente den samme dag i Hvidovre :great:
God oplevelse, Ekopower

Nå, tilbage til fyrrummet - det kunne ikke gå hurtigt nok med at fylde piller på - 9 poser. Beholderen fik lidt mave :?
Så opgraderede jeg til 1.48 - det skal da være det nyeste firmware der skal i spillen.
Nu i gang med doseringsmåling - først skal der piller i sneglen, så den fik en manuel tur -så venter jeg på pillerne skulle "flyde" - og venter - 5 minutter gik før pillerne begyndte at strømme ud - gav den så 5 minutter mere, for et godt flow.
Så en dosering på 200 enheder - det kører jo som i smør - indtil den nåede ned til 18, så stoppede sneglen :shock: . Nå, motoren var blevet lidt varm - forståeligt - 5 minutter efter kunne jeg afslutte første doserings test - 1730g. Lavede en til, for jeg synes det lå lidt højt i forhold til hvad jeg har læst her på forummet - anden tur gav det samme resultat 1730g, og det blev så tampet ind på maskinen.

Inden jeg trykkede start ændrede jeg som det eneste mængden af piller til optænding -læst fra 85 til 110 - så jeg valgte 100 :lol:

TRYK NU PÅ START - jaja det gjorde jeg så og fulgte med på skærmen - hold k... hvor spændende. Da temp kom over de 45° gik cirkulationspumpen igang - det sitrede noget i rørerne i et stykke tid for til sidst en kraftig gurglen og så var der tavst - nok en lille luft lomme.

Mht. buldren - ja det var der også under opstart, men jeg viste hvad det var og lod det være.

Lidt efter gik fyret på pause stop - der var ikke rigtig kommet noget varme rundt - Nå, da de 20 minutter var ved at være gået tænkte jeg - åh nej - stopper festen her!! Men nej icon_cheesygrin.gif den starter op igen - det funker - og nu kom der varme rundt.

Har lige været nede og tjekke - den er i pausestop igen

Jeg har sat shunt på 50° og ellers er der ikke rørt ved standard opsætning, bortset fra optændingsmængde.

Indtil videre en meget positiv oplevelse :great:
Last edited by 1 on PeterKrarup; edited 10 times in total


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af Skiveren » 10 okt 2012 21:48

Tillykke med banditten.. icon_cheesygrin.gif
Vedr kablilleringer / dosering af pillerne, så lyder det ok med de 1730 gram, jeg har sjovt nok det samme... :P
Men husk at gentag en ny måling om et uges tid, da sneglen lige skal "køres til" :great:
Bemærk at du kan desværre opleve nogen alarm udbrændt, med mindre at du hæver din min-driften til 20-30 %....
Jeg har ikke en anden type fotocensor monteret, så flere Ekoheat bruger har valgt at gøre, så derfor har jeg sat min driften til de 30% - og det virker her i huset... :lol:
Ps. synes bestemt at jeg har set tråd-overskriften før... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 10 okt 2012 21:50

OK, jeg tror jeg øger min-driften - tak for tippet

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af MartinLau » 10 okt 2012 22:35

Tillykke med den!

Jeg forstår ikke meningen med de pausestop midt i ingenting. De hører simpelthen ikke til i min logik.

Hvis der slet ikke er varme nok i anlægget så den har nået settemp, hvorfor så gå i pausestop? Og hvorfor 20 minutter, når Dan har skrevet et sted, at den ikke kan gå i pausestop i 20 minutter, da den funktion ikke findes?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 10 okt 2012 22:42

Tak :)
Jeg tror, at vandet ved den første start med fyret fortrinsvis gik gennem shunt ventil og ikke ud i huset - måske pga. den omtalte luftlomme. Så den kom forholdsvis hurtigt op på de 60° hvor efter den droslede ned og ned og gik til sidst i pausestop. Næste start var en anderledes, da fyret skulle "kæmpe" for at få temp op (var oppe på 10kW).
Vi har ikke det helt voldsomme varme behov pt., så det er vel derfor den laver pausestop.


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af MartinLau » 10 okt 2012 23:10

Jo, men den tæller ned fra 20 minutter på displayet, ikk?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 11 okt 2012 07:19

Jeps, det gør den

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 11 okt 2012 07:27

... og pilledyret kører stadig fint - ingen tændinger i løbet af natten, bare lige igennem - kører mellem 4 og 5kW :great:

Posten
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 maj 2012 22:19
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 163
Brændsel: Derome 8 mm
Årligt forbrug: 5,5 ton

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af Posten » 11 okt 2012 16:03

Tillykke med Fantaén.

Mærkeligt atså mange oplever: alarm udbrændt? Min 1500 har aldrig gjort det, heller da min. ydelse var 10%.

Jeg kører næsten med standard indstillinger, ingen stænger i røgrør, og min. 20%.
Mit forbrug er ca 12 kg/døgn i gennemsnit siden marts. Der er åbenbart stor forskel på 200 dos. Jeg måler 1250g med Derome piller. Hvis i kører med 1730g, kører sneglen vel lidt mindre. Kunne det tænkes at give alarm udbrændt?

Hvad går det ud på med de 20 minutter der skrives om?

Mvh.
Posten

PeterKrarup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2012 17:36
Mit fyr: Ekoheat 900 med lille silo
Areal: 220
Brændsel: 6mm svenske fra DK-Spån
Dagligt forbrug: 13 kg
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

Første erfaringer med Ekoheat 900

Indlæg af PeterKrarup » 11 okt 2012 16:30

De 20 minutter er noget PAUSESTOP den gør (tror jeg) fordi den på min-drift leverer for meget varme i forhold til forbrug og derfor lige holder en pause på 20 minutter hvor den køler lidt af før den genstarter igen, ON/OFF styring kan man kalde det. Så det kun i går i begyndelsen - nu kører det bare derudaf med 30-40% drift. Jeg har sat min-drift til 20%


Besvar