Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skotrender

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Skotrender

Indlæg af EKP » 10 okt 2012 17:27

Hej.

Jeg skal til at have monteret mine skotrender i Aluprofil her i efterårsferien. Bygma anbefaler mig at lægger en gang tagpap under. Jeg har derfor lige et par spørgsmål:

1, De Kamsøm som selve aluprofilen skal monteres med går jo gennem tagpappen når jeg sømmer dem fast - der sker der ikke noget ved eller hvad?

2, Du blindfalse som profilerne støder ned mod skal moteres på oversiden ikke - eller kommer de jo ikke til at ligge plant. Omvendt betyder det vil at skidt og mog kommer til at hænge fast i blindfalsene da de kommer til at stikke op hele vejen langs skotrenden. Se evt. nedenstående monteringsvejledning side 5.

http://www.bmc-danmark.com/images/c7f55 ... ofiler.pdf

V.h. Emil


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Skotrender

Indlæg af BWJ » 10 okt 2012 19:01

Tagpappen bruges hvis skotrenden er udført i trykimp. træ, formaldahyden i imp. kan angribe alurenden så den tærer.
Blindfalse sømmes ovenpå rende (du starter fra bunden og monterer mod kip). hold en afstand på 15-20mm fra midten af renden til falsekanter, false bankes ned med en klods på falsen, evt. med træhammer hvis man er prof (pas på med buler.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Skotrender

Indlæg af EKP » 10 okt 2012 20:32

BWJ » 10 Oct 2012, 19:01 skrev:Tagpappen bruges hvis skotrenden er udført i trykimp. træ, formaldahyden i imp. kan angribe alurenden så den tærer.
Blindfalse sømmes ovenpå rende (du starter fra bunden og monterer mod kip). hold en afstand på 15-20mm fra midten af renden til falsekanter, false bankes ned med en klods på falsen, evt. med træhammer hvis man er prof (pas på med buler.
Okay -TAK.

Jeg købte jo alle materialerne her i sommerferien men nåede ikke at få det ordnet da der var så meget andet. Nu har jeg imidlertid lige været ude og afmonteret alle eternitpladerne de nederste par meter. Jeg kan så konstatere at den nederste zinkplade er fuldstændigt smadret med 3 cm. "gnave-riller" hvor den overliggende plade var monteret. Desuden var der en kæmpe langsgående revne på 10 cm. midt på helt nede i bunden. De oprindelige zinkplader er monteret direkte på de underliggende brædder så de var godt rådnet det nederste 30-40 cm. Jeg har også været så heldig at vandet er løbet videre ned i hulmuren hvormed der er kommet en del fugt i det underliggende værelse. Det er imidlertid KUN den nederste plade der er smadret - resten af vejen op ser fin ud og der er kun lidt "rustfarvet" misfarvning pletvis hvor vandet rammer når det løber af eternittaget.

Jeg overvejer at droppe hele det store projekt med at skifte hele skotrenden til Aluprofil og nøjes med at fjerne den nederste zinkplade og montere en ny zinkplade - pænere, billigere, hurtigere og en fuld udskiftning er for mig at se overkill på tag fra slutningen af 60'erne. Det er noget med de skal loddes men det er vel ikke voldsomt svært på et lige stykke. Jeg kan jo bare lave godt med overlæg hvormed det sikkert knapt nok er nødvendigt at lodde. Er det ligesom på koberrør og kan man bruge en almindelig loddekolbe?

Jeg overvejer også at lægge et stykke wakaflex under samlingen med den eksisterende skotrende og hele vejen ned til tagrenden (ca. 1½-2 meter). Hermed skulle det gerne være helt tæt selvom jeg godt ved det er lidt pebret (brugte det også da jeg lavede inddækning til skorstenen).

Skotrenden løber i vinklen mellem lade og stuehus så selve renden går inde i ladebygningen - den er derfor nem at holde "under observation".

Hvordan er jeres syn på sagen??

V..h Emil

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Skotrender

Indlæg af EKP » 10 okt 2012 20:59

Okay jeg kan se her det ikke er en helt almindelig loddekolbe...men i videoen viser han at man også kan bruge sådan noget buthylbånd..

http://www.youtube.com/watch?v=5k8yDRbu ... re=related

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Skotrender

Indlæg af søren ø » 11 okt 2012 22:07

For det første må du aldrig bruge tagpap som underlag. Når det bliver varmt og begynder at "svede" vil det klistre sammen med skotrenden og den vil derfor ikke kunne arbejde når den hhv udvider sig og trækker sig sammen i kulde og varme. Brug istedet alm. diff. åbent undertag, det er nok til at tage evt. afgasning fra træet.
Dernæst skal du, når du har fået tilpasset den første til tagfoden, bruge de blindfalser. Dem sømmer du fast gennem skotrenden, og lægger dernæst næste skotrende ned i blindfalserne. Du skal ikke sømme noget i siderne, kun i blindfalsen, så kan den arbejde i kulde og varme. Derfor er det vigtigt du ikke lægger skotrenden helt ned i bunden af blindfalsen men holder lidt afstand så den kan udvide sig derned. Med den temp. vi har nu ville jeg lave 3-4 mm luft. Når du får fidusen på det, går det ret stærkt at lave. Så derfor ville jeg lave den hele vejen op med det samme. Det med at lappe lidt, går sjældent godt, og er du sikker på andre steder er helt iorden. At taget kun er fra 60'erne er desværre ingen garanti. Tingene gik af og til lidt stærkt og blev ikke lavet helt efter bogen. Skriv hvis du er i tvivl om udførelse og jeg skal se om jeg kan udpensle, selvom det er svært på skrift :-)
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar