Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fritstående solcelle anlæg?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
skeffen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 24 jan 2011 12:23

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af skeffen » 09 okt 2012 10:21

Hej alle

Jeg var ellers nået langt i min planlægning af et solcelle anlæg på min ladebygning. Jeg er dog hurtigt kommet ned på jorden igen da jeg til min store nedtur har opdaget at der er træer der skygger om formiddagen og om eftermiddagen.

Derfor er jeg gået over i tænke i et jordbaseret anlæg, da jeg har en stor mark uden skygge der kan bruges til formålet.
Men så kommer der jo en del udgifter til stålstativ osv til anlægget. Jeg tænkte om man ikke i stedet kunne montere det på nogle gamle telefon pæle? Eller evt grave noget jord op og lave en jordskråning på marken?

Er der nogen af jer der har erfaring med dette?

På forhånd mange tak for jeres svar.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af Ugelvig » 09 okt 2012 10:57

Du er klar over, at det kræver landzonetilladelse når du flytter anlægget ud på jorden? Teknisk anlæg, selvom det ligger i umiddelbar tilknytning til eksisterende byggeri? Ligeledes kræver det byggetilladelse. Jeg har lige været igennem det, for to naboer - dejlig proces, der "kun" tog 6 mdr. :(

Med hensyn til gamle telefonpæle, er det ikke lovligt at bruge dem som bygningsmateriale, desværre.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af pelle » 09 okt 2012 14:38

Jeg var til noget åbent hus arrangement her i weekenden, ved en solcelle forhandler. De havde lagt solceller op som et tag på et skur. De havde fuget imellem panelerne, så det var tæt.. Du kunne jo lave nogle små spær der står på remme. så, sparer du også skinnerne, da lægter kan benyttes istedet for. og så ellers skrue dem fast med franske skruer og fuge imellem panelerne eller lægge noget inddækning hen over samlingerne.
Men, se nu at få tilladelsen først..
DSC01573.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

skeffen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 24 jan 2011 12:23

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af skeffen » 09 okt 2012 14:41

Det lyder som en god ide. Ja må nok igang med at søge tilladelse hvis jeg skal i gang med det til næste år kan jeg høre på det hele :)

Det er vel bedst at støbe fødder ned der holder træ skelettet, så jeg ikke har noget træ i beton?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af pelle » 09 okt 2012 14:51

skeffen » 09 Oct 2012, 14:41 skrev:Det lyder som en god ide. Ja må nok igang med at søge tilladelse hvis jeg skal i gang med det til næste år kan jeg høre på det hele :)

Det er vel bedst at støbe fødder ned der holder træ skelettet, så jeg ikke har noget træ i beton?
Der må ikke være træ i nærheden af jord. træet må heller ikke kunne få vand.

jeg plejer at grave huller og hælde beton i. Så har jeg nogle stumper kloaksrør på 25-30 cm jeg stikker ned i betonen og så et stykke galv fladjern ned i røret og godt ned i betonen. fladjernet går et stykke op således jeg kan bolte tømmeret fast. Evt stik et par stykker tender stål ned også. så er det godt stærkt. Så lægger jeg tømmeret ovenpå røret når det er hærdet. Røret er jo helt fyldt med beton der er strøget af..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af pelle » 09 okt 2012 14:57

pelle » 09 Oct 2012, 14:51 skrev:
Der må ikke være træ i nærheden af jord. træet må heller ikke kunne få vand.

jeg plejer at grave huller og hælde beton i. Så har jeg nogle stumper kloaksrør på 25-30 cm jeg stikker ned i betonen og så et stykke galv fladjern ned i røret og godt ned i betonen. fladjernet går et stykke op således jeg kan bolte tømmeret fast. Evt stik et par stykker tender stål ned også. så er det godt stærkt. Så lægger jeg tømmeret ovenpå røret når det er hærdet. Røret er jo helt fyldt med beton der er strøget af..
jeg har da lige etpar billeder fra dengang jeg bygget stativet til mine solfangere..kan se jeg har brugt både fladjern og gevindstænger. Det var nok lige det jeg havde liggende. :)
557.JPG
558.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af Rasmus Jensen » 09 okt 2012 22:35

Jeg så på et tidspunkt en der solgte nogle stativer der også kunne drejes - men 2 paneler på hver stativ. Men idéen var at de ikke er støbt ned i Jorden - og derfor ikke krævede bygge tilladelse - lige som at du kan stille en skurvogn op. De var sat fast med nogle store jordspyd - Linke lige hvis jeg kan finde det.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af Oldgaard » 09 okt 2012 22:50

pelle » 09 Oct 2012, 14:51 skrev:
Der må ikke være træ i nærheden af jord. træet må heller ikke kunne få vand.

jeg plejer at grave huller og hælde beton i. Så har jeg nogle stumper kloaksrør på 25-30 cm jeg stikker ned i betonen og så et stykke galv fladjern ned i røret og godt ned i betonen. fladjernet går et stykke op således jeg kan bolte tømmeret fast. Evt stik et par stykker tender stål ned også. så er det godt stærkt. Så lægger jeg tømmeret ovenpå røret når det er hærdet. Røret er jo helt fyldt med beton der er strøget af..
Alternativt så ku man få fat i nogle 110mm ventilationsrør og fylde dem med beton, istøbe 1 stk. fladjern øverst til at bolte remmen fast i.
Min far er ved at lave den konstruktion til solceller, skal nok se om jeg ikke kan nå forbi og få taget lidt billeder.
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af Lille put i kedlen » 09 okt 2012 23:23

Hvis du påtænker at lave et fritstående solcelleanlæg, burde du undersøge mulighederne for at få det monteret så det automatisk både drejer og tilter sig efter solen - på den måde vil du kunne udnytte anlæggets fulde kapacitet i længere tid og således kunne klare dig med et noget mindre anlæg.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fritstående solcelle anlæg?

Indlæg af Rasmus Jensen » 10 okt 2012 07:56

Lille put i kedlen » 09 Oct 2012, 23:23 skrev:Hvis du påtænker at lave et fritstående solcelleanlæg, burde du undersøge mulighederne for at få det monteret så det automatisk både drejer og tilter sig efter solen - på den måde vil du kunne udnytte anlæggets fulde kapacitet i længere tid og således kunne klare dig med et noget mindre anlæg.
Det er en god løsning - Det kan bare hurtig koste 30.000 ekstra. Det skal man lige huske at tage med i sine overvejelser. Men det giver en rigtig god udnyttelse af ens paneler.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Besvar