Godt råd Og en lille histrorie

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
allank
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2012 23:57

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af allank »

Jeg bestilte et fuldautomatisk Inter fire pillefyr hos en importør her i Danmark. Fyret bliver produceret i Polen.
Iflg. Importøren er fyret lige til at sætte i stikket og starte op, når strøm og rørføring er udført. Da jeg skulle starte job i Grønland, ville min kone være i stand til at starte fyret op med hjælp fra elektriker og vvs- montør.
Fyret ankommer den dag jeg har afrejse mod Grønland, så jeg når kun lige at få fyret sat ind i fyrrummet før jeg må tage af sted. Dette gør jeg med god samvittighed, da fyret jo er fuldautomatisk, og er lige til at sætte i stikket for at kunne fungere.
Min kone sørger for elektriker og vvs- montør, og de sætter stikket i, og starter fyret op. Det går godt. Fagfolkene kører hjem igen, og alt er godt – lige indtil naboen kommer løbende for at se hvad der gav et stort brag, og sendte en stor røgsky op af skorstenen. Fruen går ned i fyrrummet og får ringet til vvs- montøren og de konstaterer at det eneste der er sket er at skorstenens renselem står på gulvet.
De starter fyret op igen, og det går rigtig godt indtil der lyder et kæmpemæssigt brag, og renselem og røgrør er skudt af, og skorstenen har slået en revne. De hiver skyndsomt stikket ud, for ikke at risikere flere røggas eksplosioner.
Efterfølgende kontaktes elektriker og importør flere gange, min kone læser manualen igennem, og herser, lettere arrig, rundt med elektriker og vvs-mand for: ” det må da kunne fås til at køre, når det bare er at sætte stikket i” Hun har flere gange kontakt med importøren som siger: ”Det jo sådan set ikke er hans problem at få det fyr sat til, og at det ikke kan passe at vvs- montør og elektriker ikke kan få det op at køre, hvis de da ellers er autoriserede”.
I min frustration og afmagt prøver jeg at hente oplysninger til hjælp alle steder fra, og skriver også for hjælp herinde på stoker pro.
Jeg får bl.a. henvendelse fra Karsten Jørgensen, mgm-pillefyr.dk, som tilbød at komme op til os v. Thisted, og se på fyret.
Han kørte fra Herning, og brugte 6 timer på at få indstillet styringen i fyret, så det kunne køre optimalt og fuldautomatisk som det jo var tiltænkt. Han kunne der konstatere, at styringen var helt ude af indstillinger, så det ikke på noget tidspunkt ville have kunnet komme til at køre blot ved at sætte stikket i, som beskeden havde lydt fra importøren, men blot ville have dannet endnu mere livsfarlig røggas som kunne eksplodere.
Karsten ringede både til importøren, og til fabrikken i Polen op til flere gange, for at få hjælp og informationer til at få det op at køre. Den største hjælp fik han endog hos fabrikken i Polen, som ikke lød vældig begejstret for deres importør her i Dk.
Karsten kørte næste dag op til os igen, for at tjekke iltstyringen, og at alt var som det skulle være. Så behøver jeg at sige, at vi er dybt taknemmelige over Karstens hjælp, engagement og dygtighed.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af themasterdk »

Hvad hed det fyr du har købt??
--------- ;-) ---------------
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af MichaelK »

InterFIre fra HKS Lazar, tror jeg det er. Fra www.lifcon.dk

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
MaxP
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 91
Tilmeldt: 27 jul 2011 20:32
Mit fyr: Hapero
Areal: 135
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 4683
Geografisk sted: Rønnede
Har takket: 4 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af MaxP »

Frygtelig historie! du sku' havde investeret i et fuldautomatisk fyr fra Harpero, fra Bioteknik, jeg kan kun give dette fyr 15 stjerner ud af 10 det er fuldstændig som et oliefyr ingen problemer, aske tømmes for hver ca. 900 kg. piller.
Jeg håber det "kører" for dig!

MVH

MaxP
allank
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2012 23:57

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af allank »

Ja det er faktisk en træls Historie fra den virkelige verden , men nu køre den og familien har varme i huset , det er altså ikke ret godt når man sidder 4000km væk og ikke kan gøre noget . Godt vi har stoker pro og så nogle reelle folk der står parat til at hjælpe , det er jeg meget taknemlig for .

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Klaus »

Efter jeg lang om længe har fået min MGM Comfort op at køre, er jeg også blevet ringet op et par gange af Karsten... "Kører det" er spørgsmålet :D
Rart med en sådan forhandler...
Det ser ellers fint ud det fyr, kan godt li det ikke bare er en pille brænder i en pæn kasse ;)
Hvordan kører den nu?
Slettet 4927

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Slettet 4927 »

Jeg synes at jeg vi tage til genmæle. Det er mig der, der er den uduelige importør.

Fyret er faktisk lige til at sætte op. Jeg har selv et stk. Har haft den siden januar 2010. Det er faktisk eksemplar nr 0001. Og det har kørt siden uafbrudt og uden mindste fejl.

1. Har pakket den ud og sat til stikkontakten
2. Har aldrig ændret på fabriksindstillinger, firmware har samme version som den hos allank.
3. Har ikke engang ordentlig skorsten. Kun 2 m stålrør, der vender opad. I den forbindelse kunne jeg tænke mig at vide hvad træk har hans skorsten. Fyret skal have 10 Pa. MÅLT PÅ VARM OG TØR SKORSTEN.

Og det er alm. viden som enhver der har med pillefyr burde have at for mange piller under optænding laver rigelige mængder røggas. Derfor under første opstart skal man have en fagmand på. Så fyret kan finjusteres i forhold til pillemængde/kvalitet.


Det står i brugsanvisning og garantibeviset, at:

1. Den skal opsættes af autoriseret VVSer, der er bekendt med modellen, jeg kan forstå at MGM er blevet distributør, så de må vide hvad de har med at gøre.


Og jeg har gjort Allan opmærksom på FØR KØBET at vi laver ikke montering og det er op til ham at finde lokal installatør.


Det er så nemt at kaste med sten...
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af WoodyHugo »

marlif skrev:Jeg synes at jeg vi tage til genmæle. Det er mig der, der er den uduelige importør.

Fyret er faktisk lige til at sætte op. Jeg har selv et stk. Har haft den siden januar 2010. Det er faktisk eksemplar nr 0001. Og det har kørt siden uafbrudt og uden mindste fejl.

1. Har pakket den ud og sat til stikkontakten
2. Har aldrig ændret på fabriksindstillinger, firmware har samme version som den hos allank.
3. Har ikke engang ordentlig skorsten. Kun 2 m stålrør, der vender opad. I den forbindelse kunne jeg tænke mig at vide hvad træk har hans skorsten. Fyret skal have 10 Pa. MÅLT PÅ VARM OG TØR SKORSTEN.

Og det er alm. viden som enhver der har med pillefyr burde have at for mange piller under optænding laver rigelige mængder røggas. Derfor under første opstart skal man have en fagmand på. Så fyret kan finjusteres i forhold til pillemængde/kvalitet.


Det står i brugsanvisning og garantibeviset, at:

1. Den skal opsættes af autoriseret VVSer, der er bekendt med modellen, jeg kan forstå at MGM er blevet distributør, så de må vide hvad de har med at gøre.


Og jeg har gjort Allan opmærksom på FØR KØBET at vi laver ikke montering og det er op til ham at finde lokal installatør.


Det er så nemt at kaste med sten...
Hallo historien er fra sidste år , 4 mdr gammel .........synes du er sent ude ;-)
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Skiveren »

Jamen det var nok meget tung sten.... :roll:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø
Slettet 4927

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Slettet 4927 »

guldfisk skrev:
Hallo historien er fra sidste år , 4 mdr gammel .........synes du er sent ude ;-)


Det er ikke sådan at jeg lever og ånder for dette forum.
Der er også et liv udenfor computer og Internet.

Sommetider har jeg indtryk af at ejere af træpillefyr vil gerne opfatte dem selv som medlemmer af en (hemmelig) loge med egne love og regler. Som om der var forskel på pillefyr og oliekedler.

Besvar