Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
andersch
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 03 feb 2012 16:11
Mit fyr: black star 16kw
Areal: 170
Brændsel: flexheat 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Haderslev

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af andersch »

Ja men den kører jo ikke hele tiden? Kun når vi bruger vand? Det er jo ikke en gammel pumpe. Men en ny en der står på auto.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af CRHansen »

Er du sikker på din pumpe til det varme vand ikke køre hele tiden? Normalt sender den varmt vand rundt hele tiden sådan at der kommer varmt vand med det samme når du åbner for hanen.
Hvorfor har du kedel temp til 65 grader?
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af martin_b »

andersch » 05 Oct 2012, 00:08 skrev:Ja men den kører jo ikke hele tiden? Kun når vi bruger vand? Det er jo ikke en gammel pumpe. Men en ny en der står på auto.
Den kører hele tiden. Hvis man kunne få en, der kun kører, når du åbner vandhanen, ville det være rigtig smart, men jeg har forgæves ledt efter sådan en. Men din (og min) kører hele tiden. Auto betyder bare, at den justerer hvor hurtigt den kører, alt efter hvor mange vandhaner du åbner osv. Men der er konstant cirkulation på. Det er jo derfor, der altid er hurtigt varmt vand i hanen. Men det koster piller at køre på den måde, nok mindst dobbelt så mange som uden cirkulation på brugsvandet :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af lamborg »

Ja det er klart at hvis din varme streng er lavet som en ring der cirkulere hele tiden så får du jo en afkøling der svare til radiator strengen og en udvidelse af din VVB med mange L . Drop den og lav om til en normal brugsvand streng og så må du have lidt toldmod og vnte ½ min på varmt vand.
Du spugte tidligere hvad min pumpestart står til . Den står til 5 gr under mit setpunkt så jeg varmer kedel op i ryk og derved spare tid og piller.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
xkfc

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af xkfc »

Der er kun 2 måder at spare piller på, her forudsætter jeg at pillebrænderen er justeret 100%.

1. Efter isolere

2. Sænke temperaturen

Rum termostaten koblet til EXT. har jeg ikke den store fidus til. Hvis du har 22° i stuen og der kommer en solstråle så slukker fyret, altså blæser det en igang værende god forbrænding delvis i skorstenen og askeskuffen, blot for 10min senere at starte op igen når solen ikke lige er til stede. Og så bliver badeværelset koldt, fordi der er varmt i stuen!!!!
Men det er selvfølgelig en vurdering fra hus til hus, og person til person.

Jeg tvivler også på urdrift til rumopvarmning, det man sparer i stilstand bruger man ekstra i drift, med mindre man er på ferie i længere tid, men effekten svarer blot til punkt 2.

Der går rigtig meget energi spildt i cirkulation af varmt vand, man sparer lidt vand, men jeg tror slet ikke det opvejer sig. Men komfort har jo en pris.

16kw brænderen finder jeg meget rimelig til jeres hus, og betyder vel ikke alverden, styringen justerer jo bare 1,6kw pr trin i stedet for 1,0kw, så er herden lidt længere på 16kw. Der er flere der har fået ombygget 16kw til 10kw, nu har jeg i et lille år fulgt deres stokerkontrol uden at have set mærkbar gevinst.

Også jeres forbrug af piller virker ok, dog bruges der en del til varmt vand om sommeren, vi har 2 VVB og bruger ca. 3kg/døgn så ud fra de tal er det måske ikke helt forkert at gætte på at cirkulationen af vand koster 3-4kg

Der er nok ikke andet at gøre end at glæde sig over at det er piller der futtes af og ikke gas eller olie :great:

MVH. Kenneth

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af martin_b »

lamborg » 05 Oct 2012, 08:53 skrev:Ja det er klart at hvis din varme streng er lavet som en ring der cirkulere hele tiden så får du jo en afkøling der svare til radiator strengen og en udvidelse af din VVB med mange L . Drop den og lav om til en normal brugsvand streng og så må du have lidt toldmod og vnte ½ min på varmt vand.
Du spugte tidligere hvad min pumpestart står til . Den står til 5 gr under mit setpunkt så jeg varmer kedel op i ryk og derved spare tid og piller.
Hos mig skal man vente 5-7 min på det varme vand uden cirkulation :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af lamborg »

Hold op Martin det er lang tid. :-) Jeg går ud fra at vi nogenlunden lige langt til den yderste hane , og jeg har ikke taget tid men hvis jeg skal være pesimisst så går der måske 2 min inden man det varme vand kommer. Men hvis dit er lavet som en cirkulationsring og vandhanerne sidder som et udtag på denne ring så er det klart at hvis ikke pumpen stætter tryk/flow på så skal vandtrykket jo trykke hele ringen rundt og det tidligere opvarmede vand som nu løber koldt ind i brugsvandsreturen i VVB det køler jo den hurtigt ned igen og så skal du varme det en gang til inden du får varmt vand.
Hvis det er bygget sådan op så er det fuldstændigt vandvittigt.
Så kan jeg bedre forstå den tråd du strtede med at du ikke ønsker at den skal kører VVB prio om natten :-)
Det skal du da have undersøgt til bunds og lavet om.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af martin_b »

Jeg tror nok det er lavet som en cirkulationsring, som du beskriver, Claus. Kan man lavet det anderledes, hvis man vil have cirkulation på brugsvandet? Der er tre rør til VVB. Et med koldtvandstilgang, og to med frem/retur på cirkulation. Det har været sådan i huset siden 1980 med det gamle jordvarmeanlæg.

Det længste tappested er måske 15-20 meter fra VVB, så det er ikke fordi det er så vanvittigt langt væk.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af lamborg »

Ahh . Nu skal vi jo ikke sjæle tråden men vist trådstarter har brugsvand på samme måde så er det måske brugbart alligevel.
Nej hvis du vil have pumpe på så kan det nok ikke laves anderledes men jeg ville synes at du få et noget større omkosning på at stå og varme på ringen hele tiden end at miste den smule opvarmede vand du har i et 15-20 m langt ½" rør. Så jeg ville lukke ringen ved returen ned i beholderen så jeg bare have en streng ud til hanerne og så vente det minut inden vandet er varmt. Kunne være sjovt vide hvad forskellen på fremløb og retur temp på ringen er er når der ikke er forbrug på.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Søger gode fif til at spare lidt ekstra piller

Indlæg af martin_b »

Jeg tror vi er inde på det helt rigtige i forhold til trådstarters ønske om råd og fif til pillebesparelse :)

Jeg målte lige hurtigt med et IR termometer på frem/retur, og frem er 42 grader og retur 40 grader (Scotte-styringen melder 44 grader i VVB, så det er snart tid til opvarmning til 55 grader setpunkt). Jeg ville tro forskellen var større?! Men der er selvfølgelig også varmt udenfor nu, og godt varmt i fyrrummet. Vil prøve at måle når temp i VVB er oppe og der er koldere udenfor.

Men først tror jeg nu jeg vil proppe returen af, så der kun er en streng til hanerne - god ide!
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Besvar