Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pudse hvælvingeloft

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Paw Nielsen » 04 okt 2012 17:39

Et trick til fliselimen er at det skal blandes lige så tyndt som kagecreme, og så smøres på med en kalkkost i et godt tykt lag. Og mht. Mørtlen ville jeg også foretrække strandsandsmørtel, men det kan også sagtens laves i bakkemørtel. Blandingsforholdet vil jeg sige 1-12. Er vant til gamle huse så jeg er lidt cementforskrækket, og ifølge " de kloge hoveder " er det også stærkt nok. Blander du det 1-8 er det nok lidt "federe" at arbejde med hvilket nok vil være at foretrække for en glad gør det selv mand. Og det skal sgu nok blive hængende selv om det er rigeligt stærk.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Flemmingth » 04 okt 2012 19:50

kongsted » 04 Oct 2012, 14:39 skrev:Mht. galvafroid: Carl-Ras prisen er da helt i hegnet... Har du en anden (BILLIGERE) forhandler. og en ca. pris.

Står selv og skal bruge noget rustbeskyttelse til hvælvingsloft.

//Kongsted
Købte 5 liter for et par år siden hos min farvehandler. Husker det var dyrt, men prisen ? ?
Lærte at bruge det af min far for en menneskealder siden, og er fortsat med det uanset prisen, fordi det er så godt som det vitterligt er.
Børste løst rust af og på med et fornuftigt lag galvafroid. Så er man fri for rust i ufattelig lang tid.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Flemmingth » 04 okt 2012 20:00

Paw Nielsen » 04 Oct 2012, 17:39 skrev:Et trick til fliselimen er at det skal blandes lige så tyndt som kagecreme, og så smøres på med en kalkkost i et godt tykt lag. Og mht. Mørtlen ville jeg også foretrække strandsandsmørtel, men det kan også sagtens laves i bakkemørtel. Blandingsforholdet vil jeg sige 1-12. Er vant til gamle huse så jeg er lidt cementforskrækket, og ifølge " de kloge hoveder " er det også stærkt nok. Blander du det 1-8 er det nok lidt "federe" at arbejde med hvilket nok vil være at foretrække for en glad gør det selv mand. Og det skal sgu nok blive hængende selv om det er rigeligt stærk.
Jeg prøver med "kagecreme" og kalkkost, selvom jeg nu er lidt skeptisk mht. at "kalke opad", men hvem som intet vover . . . .
Mht. blandingsforholdet vil jeg prøve mig lidt frem. Jeg skal nok få det op at hænge - one way or the other.
Efterfølgende kan folk jo kun se resultatet - ikke hvor lang tid det har taget :wink:

Tak til alle for alle indspark new2
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Paw Nielsen » 04 okt 2012 20:41

Endnu et cowboy trick er. Hvis det ikke bliver hængende når du smører det på, er det fordi mørtelen er for stiv. Det plejer at være mit råd til kammeraterne når de ringer og piver over hvorfor de ikke kan få mørtelen til at hænge på væggen når de pudser. Ved godt det kan lyde lidt modsat, men hvis man tænker på. Hvad hænger bedst fast på en væg når man kaster, en håndfuld godt våd mudder eller en håndfuld tør mudder/jord. Giver det lidt mere mening.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Flemmingth » 04 okt 2012 20:53

Paw Nielsen » 04 Oct 2012, 20:41 skrev:Endnu et cowboy trick er. Hvis det ikke bliver hængende når du smører det på, er det fordi mørtelen er for stiv. Det plejer at være mit råd til kammeraterne når de ringer og piver over hvorfor de ikke kan få mørtelen til at hænge på væggen når de pudser. Ved godt det kan lyde lidt modsat, men hvis man tænker på. Hvad hænger bedst fast på en væg når man kaster, en håndfuld godt våd mudder eller en håndfuld tør mudder/jord. Giver det lidt mere mening.
Den med at pudsemørtel skal være godt "lind" har jeg luret for år tilbage - men tak alligevel :great:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af mejeristen » 04 okt 2012 21:31

en sjat snedkerlim i mørtlen og den blive meget klistret (ikke en JOKE) eller prøv med lidt betonklæber så kan mørtlen nærmest klistre på alt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af newpas » 04 okt 2012 22:12

I skal jo ikke foreslå noget der skal foregå med kalkkost! Arbejdet skal jo kunne foregå i smoking! icon_cheesygrin.gif :oops: :great:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af BWJ » 04 okt 2012 22:21

Do it the Bean way :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af marbjergper » 05 okt 2012 18:14

hej, vil bare lige sige som min gamle læresvend sagde til mig,"Husk murerens bedste lim er vand"dvs.husk at vande for inden fliseklæberen kommer på.mvh Per DanceReggae.gif

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Zarge » 05 okt 2012 19:00

argh... det er vel begrænset hvor meget højte troltekt tar... Hvis du skruer det i bunden af velvingerne så er det vel ikke mere end pladens tykkelse... ;-)


Besvar