Pudse hvælvingeloft

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Flemmingth »

Inspireret af fyrrumskonkurrencen og senest billeder af Thy's flotte byggeri, har jeg besluttet mig for ikke længere at have landsdelen grimmeste fyrrums/værkstedsloft.
Loft.JPG
Loftet er i fordums tid støbt af noget leca agtigt materiale. Har erfaret at det er ganske stærkt når der skal laves hul igennem, sidst til ny skorsten.
Støbeforskallingen har været noget lemfældig, sikkert med bagtanke i, at det skulle pudses. Ophavsmanden har fået pudset en enkelt bane. Ikke særlig pænt, men dog pudset. Om han opgav resten eller salg af ejendommen kom i vejen vides ikke.
Loftet skal pudses. Har overvejet beklædning med f.ex. troldtex, men det vil gøre rummet mere lavloftet end jeg bryder mig om.
Kan godt lide der er højt til loftet - både i overført betydning :D og i fyrrum/værksted.
Er rimelig bekendt med at pudse vægge, omend jeg aldrig bliver verdensmester til det.
Har forsøgt en smule, men det er noget mere bøvlet at trække mørtel på loft end på væg. En del skal "hænges op" mere end én gang :oops:
Bruger cement:bakkemørtel i blanding 1:7.
Er der specielle værktøjer/fremgangsmåder/mørtelblandinger til lofter - eller er det bare at klø på ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af newpas »

Hvad med at bruge en kalkost og så bare "svumme" det, evt med lidt hvid farve iblandet?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Ugelvig »

Brug cowboytrikket og træk et tyndt lag flise/universal/multiklæb på med en tandspartel, så har du noget at "fylde" pudslaget ud i - ergo bliver det siddende på loftet selvom tyngdekraften vil modarbejde dig :)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Soren »

Hej Flemming
For 5-6 år siden lavede jeg et nyt vælvinge loft
som blev pudset
Jeg er ikke god til at pudse og slet ikke loft
Min mure fortalte at jeg skulle købe "Tynd puds mørtel" på
tømmerhandlen for dette kunne jeg bruge
og vuptig det er nemt
så både rep. af gammel loft samt nyt loft
lige før det tørre brug en våd kalk børste
kanon flot resaultat
Søren
Likes frabedes
kasper
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af kasper »

Hej Flemming

Det der går galt for dig, er at du bruger bakkemørtel. Brug strandmørtel da dette er mere klæbrig og vil blive hængende, når du klasker det op - tyndpuds som Søren siger er også en mulighed, men noget mere bekosteligt hvis det er ret meget loft.

Brug et trækbræt og træk et ganske tyndt lag på, derefter pudser du det med et skumbræt eller en stor "badesvamp" - og lige pludselig er du færdig :P

Men efter at jeg lige kom til at nærstudere billedet, så selv om det ser lidt rustikt og ujævnt ud, så ville det blive ganske flot "bare" med en gang kridhvid malling og så lidt farvelade på de rustne spær også - blå, sort, rød eller hvad nu... Men det er jo lidt et temperament spørgsmål.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Jobak »

Bakke mørtel er vist til at ligge mellem mursten ved opbygning.
Strandsands mørtel er bl.a. til vandskuring. Og som skrevet står: mere klæbrig.
Bland det 1:8 med cement
Er det ikke korrekt?

Hvis det driller med at pudse p.gr.af tyngekraften. Mener jeg også du kan få noget "grødet" maling som påføres med en speciel rulle.
Evt revner skal nok fyldes med sandspartel først, hvilket er noget nemmere end at pudse.
Så det giver en flot struktureret overflade. Det er da nemmere og hurtigere.
Det ser sgu så nemt ud når en professionel ligger pudslag på,men ak og ve når man selv skal i gang .. icon_frown.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af BWJ »

Du gør sådan her, så står det efter vandskuring som et suttet bolche http://sproejtepudser.dk/
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af Flemmingth »

Tak for alle indspark. Lige kort tilbagemelding på dem.
-> newpas: "Svumme" opad - bop-bop, et problem at få klisteret på loftet og ikke ned i æmerne.
-> Ugelvig: Ender nok med at forsøge med dit cowboytrick, har et par poser fliseklæb tilovers fra et andet projekt.
-> Soren: Jeg har en ½ palle bakkemørtel tilovers fra fyrrumsbyggeriet, og den skal bruges før jeg investerer i ny mørtel. Kald mig endelig dumstædig. Det vil ikke være første gang jeg får den betegnelse.
-> kasper: Som svar til Soren hvad mørtel angår. Har været fristet til at male det "som det er", men der er utallige porer i loftet ujævnt fordelt og så er der utallige rep. og andre store ujævnheder - såeh, du'r ikke. Hvis bjælkerne ikke skal have den nuværende flotte 8) rustrøde farve, bliver de nok grå (galvafroid behøver ikke dækmales :twisted: ).
-> Jobak: Som svar til Soren og kasper.
-> BWJ: Se det var lige noget for en tekniker som mig, men - sådan en sprøjtepudser kræver nok lidt flere m3 luft end min 1,5 hk'er kan klare, og så skal jeg have ny stor kompr., og så er vi oppe i en pris hvor jeg lige så godt kunne hyre en proff. murer til arbejdet, og det vil jeg ikke ofre på det loft. + der skal nok også ofres en del på inddækning for ikke at få cement på alt inventar. Meeen, den er nu fristende icon_cheesygrin.gif

Såeh - jeg prøver Ugelvigs cowboytrick :great:
I hører nærmere - engang - måske new2
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
kongsted
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af kongsted »

Mht. galvafroid: Carl-Ras prisen er da helt i hegnet... Har du en anden (BILLIGERE) forhandler. og en ca. pris.

Står selv og skal bruge noget rustbeskyttelse til hvælvingsloft.

//Kongsted
kasper
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14 jun 2012 13:17
Mit fyr: Ikke udfyldt

Pudse hvælvingeloft

Indlæg af kasper »

Hvis du vil have det bakkemørtel til at hænge på det loft, så skal det nok alligevel have fliselim først :wink: Men så bliver det der jo selvfølgelig også..

M.v.h. En Nordjysk murer

Besvar