Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kondens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Kondens

Indlæg af Fireman » 04 okt 2012 10:49

Hej med jer!
Så er jeg også blevet pillemisbruger. Har fået installeret Scotte Plus 10 kw og den nye selvrenskedel. Den har kørt 14 dage nu og synes det gik ok indtil i morges. Jeg synes forbruget var lidt højt ca 20 kg pr døgn og satte i går kedel på urstyring. 4 starter i døgnet. Synes at kedel stod og fedtede meget i området 1kw inden ændringen. Her til morgen var der så kaffelignende vand på gulvet og i kedel under askeskuffe.
Så bliver man lidt frustreret det skal dog siges at forbruget nu er 10 kg pr døgn. Det er vel meningen at denne kedel/styring kan køre urstyring i ovegangsperioder og vvb om sommeren uden vand på gulvet? Mine indstillinger er kedel 60 grader og pumpen stopper når kedel når 50. Det vil jeg nu ændre til kedel 65 og pumpe stop 60 er det helt skævt?. Kedeltemp når ned til ca 32 grader inden hver opstart så det gælder vel om at hæve opstartstemp. på kedel???
En anden ting jeg vil spørge om drejer sig om trækstabilisator. Min sidder under røgrør (står til 15) der hvor renselem sad ca 30 cm er det helt ude i hampen? Det skal siges at der er monteret en brændeovn i stuen ovenover.
mvh og tak for et godt forum


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Kondens

Indlæg af pille bruger » 04 okt 2012 10:58

Kedeltemperatur skal op.
65 er sikkert fint, ellers prøv 70 gr.
Husk at shunten også skal stilles op i temperatur.
Gerne 15 gr. mindre end kedeltemperaturen.
Trækstabilisatoren skal stå på 10 Pa.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Kondens

Indlæg af Fireman » 04 okt 2012 11:15

Tak for det hurtige svar Michael
Jeg tolker dit svar sådan at det er ok med stabilisator under røgrør, jeg ændrer til 10 Pa, shunt står på 50 det bliver de 15 grader under som du
skriver. Hvis det bliver nødvendigt at ændre til 70 skal det så stadig være 10 over og kan jeg bare køre videre når jeg engang slår urstyring fra?
mvh og tak

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Kondens

Indlæg af pille bruger » 04 okt 2012 11:21

Fireman » 04 Oct 2012, 11:15 skrev:Tak for det hurtige svar Michael
Jeg tolker dit svar sådan at det er ok med stabilisator under røgrør, jeg ændrer til 10 Pa, shunt står på 50 det bliver de 15 grader under som du
skriver. Hvis det bliver nødvendigt at ændre til 70 skal det så stadig være 10 over og kan jeg bare køre videre når jeg engang slår urstyring fra?
mvh og tak

Ok med trækstabilisator.
Hvis du hæver kedeltemperaturen til 70, skal shunten stadig være ca 10 - 15 mindre en kedeltemperaturen.
Kommer kondensen fra skorstenen,
er der en klap med to juster skruer der åbner en sprække, for højere skorstens temperatur.
Og du kan bare kører viderer med eller uden urstyring.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Kondens

Indlæg af Fireman » 04 okt 2012 12:11

Tak Michael
Jeg kører til i morgen med følgende indstillinger. Kedel 65 og pumpe start og stop 60 med det håb om at kedel er varmere ved hver opstart.
Lige nu er der tændt op og vandet siver igen men det er også ved en opstartstemp på kedel på ca 30 så venter med længsel
på næste opstart kl 18:-) for at følge det
mvh og tak


neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Kondens

Indlæg af neonus » 04 okt 2012 12:17

Det skal altså ikke give vand ud af kedlen!
Er du sikker på at du ikke har en utæthed i kedlen? I min kedel var der en svejsning der lækkede en smule vand - kunne det være sådan noget du oplever? (med tiden vil trykket jo falde, men hvis det nu kun er en kopfuld pr dag tager det jo lidt tid)

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Kondens

Indlæg af Fireman » 04 okt 2012 12:27

Hej
Tror ikke det er utæthed, har kørt 14 dage uden problemer, det var først i går da jeg skiftede til urstyring at jeg har observeret
vand.
mvh

Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Kondens

Indlæg af Perschultz2 » 04 okt 2012 20:24

Det lyder da vildt med det vand. Jeg ville da også tro mere på en utæthed i kedlen. Min keddeltemp er dagligt under 30 grader uden at forsage kondens ved opstart.

Mht. Placering af trækstabilisator, så mener jeg det er forkert at placere den under afgang fra fyret. Jeg søgte lige på emnet og fandt dette spørgsmål, og tilhørende svar fra guruen MHES:
For at stabilisere skorstenstrækket kan man montere en trækstabilisator i selve røgrøret til kedlen, eller i skorstenen oven over røgrørets tilslutning.

En trækstabilisator er et balance spjæld der tillader falsk luft i skorstenen, afhængig af undertrykket heri.

Korrekt monteret og indstillet holder en trækstabilisator et konstant undertryk i skorstenen.
Placering af trækstabilisator skal være 40 cm. over røgrør i skorsten

Jeg kan ikke finde regler for hvor placeringen af en trækstabilisator skal være – og tror derfor på, at det udelukkende er tale om en skorstensfejers vurdering ud fra konkrete lokale forhold ?

Hvorfor over røgrørstilgangen på skorstenen – jeg mener det må være uden betydning – men måske tager jeg fejl ?

MHES:
Med hensyn til placering over røgrørets tilslutning, så er forklaringen simpel:
Trækstabilisatoren lukker falsk luft ind i skorstenen for at reducere undertrykket (trækket), og da det er undertrykket der åbner trækstabilisatoren, må trykket over trækstabilisatoren nødvendigvis være højere.
Måler du undertrykket hele vejen fra skorstenspiben og ned til bunden af skorstenen, vil du se at undertrykket stiger jo længere du kommer ned i skorstenen, for så at falde lige ud for trækstabilisatoren.
Da den luft trækstabilisatoren lukker ind i skorstenen danner noget turbulens, er undertrykket (trækket) ikke helt stabilt lige under trækstabilisatoren, og derfor anbefaler man 30-50 cm. afstand ned til røgrøret.

Sætter man ikke trækstabilisatoren i selve skorstenen, men derimod på røgrøret, gælder egentlig det samme, man bør have mindst 30-50 cm. røgrør mellem trækstabilisator og kedel.

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Kondens

Indlæg af Fireman » 04 okt 2012 20:46

Hej
interessant læsning mht til stabilisator, min smed påstår at det er ok som den sidder, har monteret en del anlæg efterhånden også hvor den sidder under og det virker- hmmm. Jeg lod bare denne være fra den gamle installation med brænde Baxiskoddet jeg havde før, der var nemlig 2 monteret men det er en anden historie. Tænker lidt om røgtemp er for lav og kondens kommer fra skorsten og der skal stilles lidt på de 2 skruer i kedlen som Michael omtaler, for at hæve røgtemp når der køres urstyr. Der har som sagt ikke været noget thelignende vand de første 14 dage og jeg skifter til ur efter anbefaling fra smed da forbruget var højt. Det er jo ikke så koldt endnu.(heldigvis). Håber dog at få styr på dettte vandsjov da det jo er meningen at køre med ur i overgangs og sommerperioder.
Her ved sidste tændning kl 18 var der ikke vand men der havde den også varmet varmtvandsbeholder op i mellemperioden så det er nok ikke til at regne med. Må se i morgen tidlig om der skal tørres op igen
mhv og tak for svar

FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Kondens

Indlæg af FSJ » 04 okt 2012 21:44

Har du shunt på og er den stillet korrekt?
Min smed "glemte " at montere shunt på min med det resultat at askeskuffen flød efter et par dage.
Mvh
Frank


Besvar