Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Panik før lukketid

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Panik før lukketid

Indlæg af Hangaard » 03 okt 2012 23:12

hensan » 03 Oct 2012, 23:00 skrev:

Hov - Hov. Hold dig til emnet. Tråden skulle nødig løbe af sporet.
Jo der har du jo fat i noget, men det er trods alt meget alternativ energi :oops:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Panik før lukketid

Indlæg af Thomas83 » 04 okt 2012 06:37

Tråden er løbet af sporet mange gange, men der skal jo også være plads til lidt sjov og ballade icon_cheesygrin.gif :lol:
Jeg mener bare at når man får noget af vide af sin lokale installatør tror man selvfølgelig på det :shock:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Panik før lukketid

Indlæg af EKP » 04 okt 2012 20:01

Hangaard » 03 Oct 2012, 18:53 skrev:Alle dem der har investeret ret store beløb i solceller har da gjord det i "god tro" og under de regler man regner med er gældene for en, hvorfor skal de pludselig straffes for det ?
Når jeg køber ny bil så regner jeg også på investeringen for at finde ud af hvad der kan betale sig. Det betyder jo ikke at forsikringer, benzinpriser og diverse afgifter ikke stiger og dermed ændrer billeder. Det generer mig egentlig ikke da alle hæfter solidarisk og det går til fællesskabet.

Da jeg købte mit brændefyr var det også vel vidende at jeg der kunne pålægges afgifter og at det kunne ændre på tilbagebetalingstiden. Det generer mig heller ikke så længe alle hæfter solidarisk og der i øvrigt er logik i beskatningen så man ikke brandbeskatter de løsninger som man vil motivere befolkningen til at benytte.

Man kan lave det lille tankeeksperiment hvad der ville ske hvis man altid var sikker på at ens installationer blev friholdt for fremtidige afgifter så snart de var etableret. Jeg har et hus fra 1920 og i så fald stod jeg til at skulle betale væsentligt mindre i både el og vand. Det er naturligvis et karikeret eksempel men min pointe er at det lægger et voldsomt afgiftpres på dem der nyetablerer. Det bliver med andre ord dem der skal betale hele gildet. Det er både usolidarisk og efter min mening også urimeligt.

Nu mener jeg faktisk at solcellereglerne er uholdbart gunstige og det må der naturligvis lavet om på. Der er ingen mening i at have en mangedoblet støtte til en importeret løsning som solceller når der kunne satses på nationale vækstfremmende løsninger. Hvis det ikke var for støtten var der mere fornuft og økonomi i et par store møller - de kunne erstatte pænt mange solceller. Det er ikke solidarisk med en ordning hvor dem der tilfældigvis ikke havde en økonomi og et egnet hus kommer til at betale for en særligt begunstiget gruppe i al tid fremover.

dannidines

Panik før lukketid

Indlæg af dannidines » 04 okt 2012 20:11

EKP » 04 Oct 2012, 20:01 skrev:
Når jeg køber ny bil så regner jeg også på investeringen for at finde ud af hvad der kan betale sig. Det betyder jo ikke at forsikringer, benzinpriser og diverse afgifter ikke stiger og dermed ændrer billeder. Det generer mig egentlig ikke da alle hæfter solidarisk og det går til fællesskabet.

Da jeg købte mit brændefyr var det også vel vidende at jeg der kunne pålægges afgifter og at det kunne ændre på tilbagebetalingstiden. Det generer mig heller ikke så længe alle hæfter solidarisk og der i øvrigt er logik i beskatningen så man ikke brandbeskatter de løsninger som man vil motivere befolkningen til at benytte.

Man kan lave det lille tankeeksperiment hvad der ville ske hvis man altid var sikker på at ens installationer blev friholdt for fremtidige afgifter så snart de var etableret. Jeg har et hus fra 1920 og i så fald stod jeg til at skulle betale væsentligt mindre i både el og vand. Det er naturligvis et karikeret eksempel men min pointe er at det lægger et voldsomt afgiftpres på dem der nyetablerer. Det bliver med andre ord dem der skal betale hele gildet. Det er både usolidarisk og efter min mening også urimeligt.

Nu mener jeg faktisk at solcellereglerne er uholdbart gunstige og det må der naturligvis lavet om på. Der er ingen mening i at have en mangedoblet støtte til en importeret løsning som solceller når der kunne satses på nationale vækstfremmende løsninger. Hvis det ikke var for støtten var der mere fornuft og økonomi i et par store møller - de kunne erstatte pænt mange solceller. Det er ikke solidarisk med en ordning hvor dem der tilfældigvis ikke havde en økonomi og et egnet hus kommer til at betale for en særligt begunstiget gruppe i al tid fremover.
så afgjort enig... en solidarisk tilgang til tingene..

men nu vi tænker solidarisk..

hvad så med som bor i yderområder uden naturgas/fjernvarme og derfor nærer sig varme fra brænde/pille/stokerfyr o.l. - skal de så ikke fritholdes for afgifter af sådan karakter?! der er jo ikke etableret en solidarisk varme mulighed for dem?!

der er mange argumenter for/imod, men lige mht solceller, så har alle jo elektricitet, så en solidarisk brugerbetaling i form af f.eks. transport af kwh på offentligt net, eller lign vil da være en rationel ting at indføre - det er jo ikke gratis at opbevare ting nogen steder..

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Panik før lukketid

Indlæg af klr » 04 okt 2012 20:20

Jeg må desværre bedrøve de sidste par ærede skribenter med, at den ændrede ordning (som vil komme om mindre end 14 dage) ikke vil være med tilbagevirkende kraft. Måske i stadig kan nå at få solceller - for det har i jo tydeligvis ikke. Rønnebær har i heller ikke.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3377
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Panik før lukketid

Indlæg af BWJ » 04 okt 2012 20:28

? de har lige sagt i nyhederne, at ændring vil komme medio 2013.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Panik før lukketid

Indlæg af klr » 04 okt 2012 20:35

http://epn.dk/brancher/energi/alternati ... 862723.ece

Men det kan godt være det først vil træde i kraft senere - jo. Hvis, så er det spændende om "markedet" kan holde til det.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3377
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Panik før lukketid

Indlæg af BWJ » 04 okt 2012 21:11

Det er slet ikke sikkert at der sker noget http://borsen.dk/nyheder/politik/artike ... loven.html
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Panik før lukketid

Indlæg af Flammen » 04 okt 2012 21:14

spørgsmålet er nok også om der findes en politikker i den nuværende regering som har røv nok i bukserne til at turde gøre noget..... jeg tvivler, og vælger at lurepasse

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Panik før lukketid

Indlæg af EKP » 04 okt 2012 21:15

klr » 04 Oct 2012, 20:20 skrev:Jeg må desværre bedrøve de sidste par ærede skribenter med, at den ændrede ordning (som vil komme om mindre end 14 dage) ikke vil være med tilbagevirkende kraft. Måske i stadig kan nå at få solceller - for det har i jo tydeligvis ikke. Rønnebær har i heller ikke.
Jeg tror ikke helt du har forstået hvad "tilbagevirkende kraft" egentlig betyder. Det betyder blot at de f.eks. ikke vil fjerne nettomålerordningen for dem der allerede har etableret solceller men at de godt kan finde på at fjerne den for nyopstillede anlæg. Det mener jeg naturligvis også ville være et urimeligt indgreb. Det betyder naturligvis IKKE at der ikke kan pålægges afgifter for at benytte elnettet - og dette mener jeg ville være helt på sin plads. Det betyder naturligvis heller ikke at der ikke kan komme yderligere stramninger på området fremover - det ville jeg nok forvente hvis jeg stod og skulle investere.

Ang. de sure rønnebær så er det lidt en tåbelig kommentar for jeg skriver jo netop at jeg allerede har brændefyr og egentlig ikke har problemer med at blive pålagt afgifter såfremt de rammer solidarisk. Indenfor de næste par uger skal jeg også have opsat et pillefyr og her forventer jeg bestemt også at blive pålagt yderligere afgifter. Men sådan vil det være ligemeget hvilken løsning jeg nu skulle vælge. Vi skal generelt set spare på energien og det skal ske gennem pisk og gulerod. Vi skal også have folk til at bruge de mest hensigtmæssige energiformer og det skal ske gennem pisk og gulerod. Der er ingen der skal have for mange pisk og ej heller for mange gulerødder.

Og ærligt talt - der skal pænt store forringelser til før det ligefrem bliver en dårlig forretning at have etableret solceller.


Besvar