Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isolering af rør i jorden

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Isolering af rør i jorden

Indlæg af klinten » 01 okt 2012 20:22

Jeg har selv ca. 7 meter liggende hen over gårdspladsen, men jeg kan af gode grunde ikke mærke på kappen, da det jo ligger i jorden, og er kortet af så det passer med væggene.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af pelle » 02 okt 2012 17:10

Hej.
Da, jeg byggede solvarmeanlæg, skulle jeg have frem og retur til anlægget gravet ned i en 20 meter lang rende. Det var sort 3/4 tommer jernrør. Jeg var lidt bange for det ville ruste op med tiden. Så, jeg fik en kammerat til at svejse en lang pose af pressening stumper. ( det tog ham en time at lave og kostede mig gratis.) Så, noget rørisolering på. og ind i den lange pose.
577.JPG
Jeg havde også en masse gl. flamingoplader på 50 mm liggende. lagde noget grus ned som dræn og flamingokasse ovenpå gruset..Ned i renden med det hele og igennem sokkelen. Så lagde jeg plastik hen over. Også ind under sokkelen. Jord ovenpå og en gummiged til at trykke jorden med. Det ødelagde ikke flamingo. Det tager lang tid inden temp. i rørene falder efter at solen er gået ned. Sådan har jeg gjort det. Det er genbrug. Men, jeg kan sku også finde på alt muligt.. :)
587.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Exsmeden » 02 okt 2012 18:16

pelle » 02 Oct 2012, 17:10 skrev:Hej.
Da, jeg byggede solvarmeanlæg, skulle jeg have frem og retur til anlægget gravet ned i en 20 meter lang rende. Det var sort 3/4 tommer jernrør. Jeg var lidt bange for det ville ruste op med tiden. Så, jeg fik en kammerat til at svejse en lang pose af pressening stumper. ( det tog ham en time at lave og kostede mig gratis.) Så, noget rørisolering på. og ind i den lange pose.
577.JPG
Jeg havde også en masse gl. flamingoplader på 50 mm liggende. lagde noget grus ned som dræn og flamingokasse ovenpå gruset..Ned i renden med det hele og igennem sokkelen. Så lagde jeg plastik hen over. Også ind under sokkelen. Jord ovenpå og en gummiged til at trykke jorden med. Det ødelagde ikke flamingo. Det tager lang tid inden temp. i rørene falder efter at solen er gået ned. Sådan har jeg gjort det. Det er genbrug. Men, jeg kan sku også finde på alt muligt.. :)
587.JPG
:great:
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Gmann » 03 okt 2012 12:23

Nu har jeg fået røret hjem, fra min vvs mand. Jeg tror ikke der slipper forfærdelig megen varme ud af den. Men jeg lader nogle flamingo plader flyde med ovenpå røret, det kan vel ikke gøre nogen skade.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af pelle » 03 okt 2012 15:43

Gmann » 03 Oct 2012, 12:23 skrev:Nu har jeg fået røret hjem, fra min vvs mand. Jeg tror ikke der slipper forfærdelig megen varme ud af den. Men jeg lader nogle flamingo plader flyde med ovenpå røret, det kan vel ikke gøre nogen skade.
Hvis røret er ø100 mm feks. så læg en strimmel flamingo på 20 cm på først. læg røret og læg 10 cm flamingo op langs siderne af røret. læg lidt jord ned i mod siderne så det støtter. og slut af med 20 cm flamingo ovenpå og kast det til med jord. måske drys nogle flamingokugler ned i kassen omkring røret inden du lægger pladen ovenpå. så er det begrænset hvor meget vand der kan stå der i. Du, har jo alligevel gravet op og du har det brugte flamingo. Du kan da lige ligge en strimmel plast ned omkring siderne og hen over toppen af kassen. Flamingo pladen i bunden suger ikke vand op..
Det er jo kun engang at udføre det. Selvf. har det da en effekt. omend ikke ret stor. Men, du investerer jo heller ingen penge i det. blot lidt tid..
Jeg ville gøre det, hvis det var mig, der var dig... :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Bigfoot » 03 okt 2012 15:55

i bund og grund får du mere ud af at pisse i bukserne et par gange, end du gør af alt det bøvl her.

Røret er jo skumisoleret, med en plastkappe på. Den varme der skulle trænge ud, får du ikke holdt i vandet, ved at smide oceaner af flamingo ned omkring. Det som kunne være en løsning, er at holde vandet fra ydersiden af røret, og derfor løsningen med at smide leca eller grus ned omkring, den er god, men altså.... vorherre til hest en masse bøvl, for at spare den halve grad.

Jeg taler så om løgstørrør her, eller fjernvarmerør som nogen også kalder dem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Tom_AT » 03 okt 2012 16:12

Bigfoot » 03 Oct 2012, 15:55 skrev:i bund og grund får du mere ud af at pisse i bukserne et par gange, end du gør af alt det bøvl her.

Røret er jo skumisoleret, med en plastkappe på. Den varme der skulle trænge ud, får du ikke holdt i vandet, ved at smide oceaner af flamingo ned omkring. Det som kunne være en løsning, er at holde vandet fra ydersiden af røret, og derfor løsningen med at smide leca eller grus ned omkring, den er god, men altså.... vorherre til hest en masse bøvl, for at spare den halve grad.

Jeg taler så om løgstørrør her, eller fjernvarmerør som nogen også kalder dem.

Helt enig.
Varmetabet i disse løgstørrør, specielt hvis det er dobbeltrør, er meget lavt. Omkring 7-9 watt pr meter ved 70 grader, hvis jeg ikke husker helt forkert.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Landlyst » 03 okt 2012 16:16

Hehe men han får jo også varmen ved at bøvle med det.... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Isolering af rør i jorden

Indlæg af pelle » 04 okt 2012 19:55

Har tænkt lidt over det. :)
Hvorfor skal man så op i højere og højere isoleringstykkelser i gulv nu om stunder. 30 cm. :shock:
Nåh... der må jo være nogen der har regnet på det.
Men,... Den ondelyne at påstå det vil være bøvlet at save lidt flamingo plader ud og lægge det ned i et allerede gravet grøft.
Vor herre bevares. new9
Læg du blot det flamingo ned omkring røret... Slut herfra... icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Isolering af rør i jorden

Indlæg af Fer » 04 okt 2012 21:33

Tænk på at du har måske 120kvm der er omkring 30 grader varmt. Ved gulvvarme.

Ved et fjernvarme træk på 20 meter, har du vel max 2 kvm overflade på PExen. Godtnok noget varmere. Men varme tabet regnes jo i W/kvm. så skidt med du har f.eks. 50 W i tab pr kvm, på dine fjernvarmerør. Det bliver jo kun til 100W i alt. Hvis vi siger du har 5W pr kvm på din gulvvarme er du jo oppe på omkring 700W.

Jeg ville ikke ligge flamingo omkring hvis der køres med biler ovenpå f.eks. Men som du siger det jo ikke ligefrem et stort arbejde vi snakker om.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar