Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 01 okt 2012 10:38

OK...sært...vi har samme måler...samme energi-selskab, men vore målere opfører sig forskelligt. Jeg mener nu heller ikke det er så vigtig med dioderne, men derimod tællerne.

Nåh..nej du har Viborg...jeg har energimidt...det forklarer måske forskellen...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 01 okt 2012 10:49

Ja, Viborg er lidt bagefter. Jeg kan heller ikke se mit netforbrug på nettet, som man kan ved Energimidt. Energi Viborg har mere travlt med geotermi, end med den slags bagateller, haha.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 01 okt 2012 11:45

Hvis ivertenren kun er på 1 eller 2 faser så vil der jo henholdsvis kun være 1 eller 2 der kan blinker da det jo kun er den eller dem solcelleren er på, min er 3 faset og når jeg producer mere end jeg forbruger så blinker de alle 3, med mindre jeg har et større forbrug på fks. den ene af faserne.

Klr. forstår ikke lige hvad du vil med den bi-måler, du har jo invertereens produktionstal og den kan du vel bruge?.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 01 okt 2012 11:54

citat.
et er ikke så vigtigt med de der L..om de blinker eller ej. Nu er min blevet en 'nettomåler' og jeg har nu set det der indikere om du laver overskud 'momentant'. Det er de 2 røde dioder i højre side...uanset om du har et forbrug på en faserne så forbliver de SLUKKET hvis anlæggets momentane effekt er højere end forbruget og uanset om du leverer på 2 faser og har forbrug på en anden.

DVS...glem L1,L2,L3...det er kun en oplysning, men når de 2 røde dioder ikke længere blinker kører indløbs-tælleren ikke mere. Kun udløbs-tælleren kører og det er det der er tilbage når du har brugt det du behøver. Når vi skal have total-produktion til skatte beregning er vi nødt til at kigge på inverterens egen produktion tæller.

Det betyder endvidere at for at se hvordan vi står...er vi nødt til at skrive indløbs-tællerens (forword) tal ned. Sammen-holdt med udløbs-tælleren (reverse) kan vi nu se hvilken der tæller mest....
Citat slut.

Jeg har energimidt og så har jeg norgo energi måler, som bruger den ene diode til måling, når jeg producer strøm så går den helt amok! så dioden blinker uanset om du lever eller forbruger strøm for ifg. norgo energi måleren så bliver forbruget højre og højre jo mere jeg producer/lever.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 01 okt 2012 12:21

Hangaard » 01 Oct 2012, 11:45 skrev:Klr. forstår ikke lige hvad du vil med den bi-måler, du har jo invertereens produktionstal og den kan du vel bruge?.
Bimåleren skal vise forbruget - det samlede forbrug. Mht. produktionen er det inverteren der får lov at levere tallet, ja.

Men hvad vil du med den Norgo-måler?


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 01 okt 2012 12:31

@ Hangaard
Hmm...det lyder som din er konfigureret som klr's...det er sg da til at blive forvirret af. Jeg synes min er konfigureret helt fornuftigt...dioderne blinker kun hvis jeg bruger mere end inverteren leverer. Min måler står hele tiden og skifter mellem indløbs-tæller og udløbstæller...så jeg kan følge med i det hele.

For pokker da...jeg kan huske sådan opførte min måler sig også...inden den blev konfigureret...jeg tror i skal kontakte jeres leverandør og høre om de er konfigureret rigtigt

@ klr
Når elmåleren er konfigureret som min ville Norgo måleren kunne vise den strøm jeg køber, men det kan jeg jo også på min måler og jeg skal alligevel til at regne for at finde ud af hvordan regnskabet står. Som det er nu hos dig og Hangaard kan den slet ikke bruges til noget.

Det ses på mit forbrug at anlægget leverer...det skal lige siges varmepumpen kører hele tiden.

Billede
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 01 okt 2012 13:30

ja den norgo måler er blevet i overskud, for jeg kan ikke bruge den efter jeg har fået solceller.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 01 okt 2012 14:54

Kjeld P » 01 Oct 2012, 12:31 skrev:
For pokker da...jeg kan huske sådan opførte min måler sig også...inden den blev konfigureret...jeg tror i skal kontakte jeres leverandør og høre om de er konfigureret rigtigt
Jeg er sådan set ligeglad - de tal den viser er gode nok jo. Og, som sagt, jeg er mest interesseret i mit samlede forbrug - og der tillader jeg mig den luksus at få en bimåler med pulsgang, der samler det hele op.

Men det er for mig ganske tydeligt, at el-elskaberne intet gør for at yde service overfor solcelleejere. De ser ikke engang et forretningsområde i det - kun hvis de selv kan sælge et anlæg. Og så ved at lægge tariffer på et-eller-andet i forhold til dem. F.eks. kan de jo sikkert vise både salg og forbrug i deres grafik på nettet. osv. osv. Det er håbløst - jeg gider ikke snakke med dem.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 01 okt 2012 16:00

Jamen...jeg er ikke uenig med dig...tror blot det er nødvendigt at den er korrekt konfigureret.. og derfor bør du måske undersøge det nærmere. Jeg er også skuffet over at man ikke kan se sit regnskab løbende.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar