Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Boink

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 23 okt 2007 19:40

Hej tn..

Os med stokerkontrol kan ikke sætte decimaler på fks 0,7. Vi kan kun sætte hele tal ind!

Janus.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml


tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af tn » 23 okt 2007 19:48

Janus Korsør skrev:Hej tn..

Os med stokerkontrol kan ikke sætte decimaler på fks 0,7. Vi kan kun sætte hele tal ind!

Janus.
hej janus

ja det er korrekt, 0,07 bliver da bare til 7 for dig, det giver det samme.

Jeg kan se fra dine kurver, at du kører kontinuert nu, men stadig har du nogle drop sikkert p.g.a ventiler der åber, og i de tilfælde går der igen lidt tid inden den er oppe igen, og i-led når da at tælle så meget op, at det ikke når ned igen før du rammer loftet, så den går i stop.

Så igen -- NED med i-led
hellere for langt ned, så kan du stille og roligt regulerer op igen for at få en mere rolig effekt kurve uden for mange spidser.

Man kan jo indstille efter liniær temp, eller liniær effekt.
jeg har valgt et kompromi, da effekt jo er lidt tid om at tilpasse sig med forbrænding, mener jeg det er forkert at kører alt for kraftigt op og ned i effekt, blot for at remme mere konstant temperatur.
i praksis betyder en +/- 5 grader i temp jo ingenting, så hellere en bedre udnyttelse af brændsel.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 23 okt 2007 20:27

Hej igen.

Nu har jeg prøvet at halvvere min I led til 6, så tager jeg den derfra. Jeg må erkende at mit hoved går lidt i baglås nå jeg ser på alle de formler, de minder mig for meget om kørelærerskolens formler for acceleration og deceleration... :roll:

Så nu hedder min PID.
P:40
I:6
D:0

Janus..
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Kenny » 23 okt 2007 20:38

Hej Janus

Du skriver tidligere i dette indlæg, at når effekt under sommerdrift sættes ned, så skal blæserens ydelse sættes tilsvarende ned. Er det pocentvis der er tale om?
Feks. 100% ydelse = 15 i blæs eller 50% ydelse = 7 i blæs?

Genrelt er jeg meget i tvivl om indslillingerne i YDELSE - KW - BLÆS
jeg har en 16KW boink) skal der nødvendigvis stå 16 i feltet KW under fane "fabrik"?
Eller er det her der tales "neddrosling" af brænder, når værdien sættes lavere end 16?

Der er jo flere faktore der har indflydelse på mætningen - det virker lidt forvirende - indtil jeg får det gennemskuet tilstrækkeligt :shock:

Forklaring ønskes ((=:

Kenneth

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af tn » 23 okt 2007 20:54

Kenny skrev:Hej Janus

Du skriver tidligere i dette indlæg, at når effekt under sommerdrift sættes ned, så skal blæserens ydelse sættes tilsvarende ned. Er det pocentvis der er tale om?
Feks. 100% ydelse = 15 i blæs eller 50% ydelse = 7 i blæs?

Genrelt er jeg meget i tvivl om indslillingerne i YDELSE - KW - BLÆS
jeg har en 16KW boink) skal der nødvendigvis stå 16 i feltet KW under fane "fabrik"?
Eller er det her der tales "neddrosling" af brænder, når værdien sættes lavere end 16?

Der er jo flere faktore der har indflydelse på mætningen - det virker lidt forvirende - indtil jeg får det gennemskuet tilstrækkeligt :shock:

Forklaring ønskes ((=:

Kenneth
Hej

ved sommerdrift begrænser man kun hvor højt man kan gå op.

område er stadig 10-100 % men hvis man har sat max til 50 går den ikke højere.
den opererer altså blot mellem 10 og 50 % istedet for mellem 10 og 100 %.
Det ændrer ikke på blæs høj/lav og mætning høj/lav. da disse stadig er for henholdsvis 100 % og 10 %

men man kan neddrosle, ved at ændre blæs høj og e.vt lav.
samtidig nedsætter man så mætning høj og e.v.t lav tilsvarende.
og ydelse KW, som dog kun anvendes til visning af effekt. d.v.s aktuel drift % gange KW indstilling.

Det der har betydning for den reelle effekt er blæs høj og lav, og mætning høj og lav.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk


cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Problemer med Boink

Indlæg af cfonsskov » 23 okt 2007 21:18

Hej

Det er dejligt at se så mange svar, så hurtigt.

Nu har fyret kørt konstant siden i går kl 16 og til idag ca kl 11, men nu er det gået i selvsving igen og starter og stopper hele tiden. Og der er ikke ændret noget, og jeg kan ikke se nogen grund til den er begyndt på det, kurven før den gik i sving igen ligner de andre før den. Men det har bare kørt på til den nåede maks temp og slukkede så. Og så har det kørt op og ned siden.

Jeg vil gerne prøve at sætte effekten ned på brænderen, men er lidt i tvivl om hvordan det gøres, da jeg ikke rigtigt syntes det ligner det der står i den vejledning der linkes til.

En anden ting, kan det passe at I-ledet eller I-gain er omvendt af normalt? Altså at et lille tal i I-led giver lille indflydelse, og stort tal giver stor indflydelse... For så er det omvendt af hvad det ellers er i reguleringsteknik.

Er der nogen der har erfaringer med hvad for en trækregulator jeg skal købe?
Er det lige meget om det er til røgrøret eller til indmuring?


Mvh

Christian

Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Janus Korsør » 23 okt 2007 21:20

Som jeg har forstået det ifølge de "kloge" hoveder, så har justeringerne betydning for autoberegnings programmet i styringen, så derfor er der intervaller for justering af KW/BLÆS/ mætning HØJ/LAV. Som jeg har forstået det kan man ikke bare taste vilkårlige tal ind.

Jeg har ved sommerdrift, eller om man vil, i de lidt varmere måneder justeret ind efter tabellen linket i tidligere indlæg, og så derefter justeret mætning HØJ og LAV bagefter så forbrændingen passede.

Det der giver mig den største hovedpine er sgu PID justeringerne. :cry:

Janus.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Problemer med Boink

Indlæg af tn » 23 okt 2007 21:32

cfonsskov skrev:Hej

Det er dejligt at se så mange svar, så hurtigt.

Nu har fyret kørt konstant siden i går kl 16 og til idag ca kl 11, men nu er det gået i selvsving igen og starter og stopper hele tiden. Og der er ikke ændret noget, og jeg kan ikke se nogen grund til den er begyndt på det, kurven før den gik i sving igen ligner de andre før den. Men det har bare kørt på til den nåede maks temp og slukkede så. Og så har det kørt op og ned siden.

Jeg vil gerne prøve at sætte effekten ned på brænderen, men er lidt i tvivl om hvordan det gøres, da jeg ikke rigtigt syntes det ligner det der står i den vejledning der linkes til.

En anden ting, kan det passe at I-ledet eller I-gain er omvendt af normalt? Altså at et lille tal i I-led giver lille indflydelse, og stort tal giver stor indflydelse... For så er det omvendt af hvad det ellers er i reguleringsteknik.

Er der nogen der har erfaringer med hvad for en trækregulator jeg skal købe?
Er det lige meget om det er til røgrøret eller til indmuring?


Mvh

Christian
Hej Christian

Det er således, at I-leddet holder sin værdi ved stop, og starter så derfra ved næste start.
d.v.s at når den på et tidspunklt når op og stooper ved 10 grader over setpunkt, og i led ikke er talt helt ned, så ved næste start , starter den med et i-led der ikke er 0, og nu er du under setpunkt, så iled tæller viddere op, og når du passerer setpunkt, er det størrer end sidste gang du passerede, dermed bliver problem større og større når den alædrig når at svinge sig korrekt ind.

Dette er forklaringen på at det har kørt, og så pludselig går galt igen og igen.

NED med i-led.

Og ja, det er korrekt, at i-led virker lidt modsat af, hvad man kunne forvente.

Så vidt jeg ved er det ligegyldig, om du vælger trækreguylator til indmuring, eller til påsætning på røgrør.

En anden ting, der også hjælper, er at begrænse indsugnings hul til blæser ved hjælp at gaffa tape, eller påmontering af et hjemmebygget spjæld.
Begræns indsugning til 25 %, dermed er blæser nemmere at justere lavt, og træk vil trække mindre luft gennem blæser, så det er blæseren, som styrer, og ikke trækket i skorstenen.

Husk at blæserværdier herved skal reguleres op, hvis indsugnings hul begrænses.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Problemer med Boink

Indlæg af Kenny » 23 okt 2007 22:01

Janus, Christian, TN m.fl

Har uploaded 5 screendumps fra StokerKontrol
(temp. i grafen er desværre ikke kommet med, men som ref. er kedlen sat til 60 grader)
http://www.kennethduborg.dk/boink16kw/
http://www.kennethduborg.dk/boink16kw/

Jeg er som sagt meget i tvivl om indstillinger på maks YDELSE, KW, BLÆS (og mætning som jeg kan forstår afhænger af disse indstillinger)
Ved godt der ikke er 2 anlæg der kan instilles ens - men måske der er nogen der kan bidrage med kommentare til mine indstillinger? Asken ser rimeligt fornuftig ud. Ingen slagger - dog en tendens til at være lidt brun.

Jeg synes f.eks at min røggas er ret højt. Har har en SIME 24KW kedel med røggasspjæld. Installeret på 5 mtr muret skorsten uden isokerne. Skal blæseren ned? Har også hørt eksempler på, at nogen delvist "blændet" blæseren for at undgå for meget træk gennem kedlen. Kedelen virker iøvrigt tæt i pakningerne.

Jeg har set nogen køre med en meget mere linær kurve i ydelse. Kan jeg gøre noget for at få samme resultat?

Kenneth (=:

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Re: Problemer med Boink

Indlæg af petaas » 23 okt 2007 23:27

Hejsa

Den konklution er jeg også kommet til på min scotte altså at I led er omvendt.
cfonsskov skrev:Hej

Det er dejligt at se så mange svar, så hurtigt.

Nu har fyret kørt konstant siden i går kl 16 og til idag ca kl 11, men nu er det gået i selvsving igen og starter og stopper hele tiden. Og der er ikke ændret noget, og jeg kan ikke se nogen grund til den er begyndt på det, kurven før den gik i sving igen ligner de andre før den. Men det har bare kørt på til den nåede maks temp og slukkede så. Og så har det kørt op og ned siden.

Jeg vil gerne prøve at sætte effekten ned på brænderen, men er lidt i tvivl om hvordan det gøres, da jeg ikke rigtigt syntes det ligner det der står i den vejledning der linkes til.

En anden ting, kan det passe at I-ledet eller I-gain er omvendt af normalt? Altså at et lille tal i I-led giver lille indflydelse, og stort tal giver stor indflydelse... For så er det omvendt af hvad det ellers er i reguleringsteknik.

Er der nogen der har erfaringer med hvad for en trækregulator jeg skal købe?
Er det lige meget om det er til røgrøret eller til indmuring?


Mvh

Christian
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact


Besvar