Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
Janus Korsør
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 55
Tilmeldt: 06 jan 2007 23:41
Mit fyr: Boink 16kw/Opop h418
Areal: 315m2.
Brændsel: stampemøllen 8mm træpiller.
Dagligt forbrug: 11-10-07 ca.24-25kg.
Årligt forbrug: 7-8 ton.
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Janus Korsør » 23 okt 2007 18:54

Mine piller er i hvide poser bestilt i juli med levering i start August, de er faste i kødet og mørke i farven. :great: De brænder fortrinligt i en billig Boink uden nogen form for slagger. Så de kan jo ikke være helt dårlige. icon_cheesygrin.gif

Så nu skal man nok passe på man ikke går helt over gevind og rakker for voldsomt ned på dem.


Janus.
Janus skaalum

Online fyrdata http://www.stokerklubben.dk/janus.shtml


Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Guldsmeden » 23 okt 2007 19:23

Janus Korsør skrev:De brænder fortrinligt i en billig Boink uden nogen form for slagger. >-< så nu skal man nok passe på man ikke går helt over gevind og rakker for voldsomt ned på dem.
Jeg tror nu ikke det har noget med fabrikat, eller prisen på fyret at gøre.
Men vi er desværre nogle stykker der oplever præcis de samme problemer, og eneste fællesnævner er umiddelbart pillerne. :|

Jeg er sikker på at Stampemøllen normalt laver nogle fortrinlige piller, og håber at det så er i palle nr 2 jeg får lov til at opleve det. 8)
Det har bestemt ikke været min hensigt at rakke Stampemøllen ned, for som jeg tidligere skrev, så mener jeg trods alt stadig at jeg har fået "value for money" - Eller - "fået hvad jeg har betalt for"

Mit fyr skal nok komme igennem dem. :great:
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 23 okt 2007 19:35

Hej igen,

Jeg må lige skynde mig at opsumere:
Ca en halv time efter jeg rettede henvendelse til Stampemøllen A/S pr mail, blev jeg ringet op af dem.
Vi havde en længere snak om mit grej, type og indstillinger m.m.
Der var ingen tvivl om, at Stampemøllen A/S gerne ville hjælpe mig, så de tilbød mig, at levere to nye paller allerede i morgen mod, at de får resten af partiet tilbage.

Dermed er sagen foreløbig afgjort for mig. Jeg lovede dog at melde tilbage med hvordan de nye piller brænder sig, da de var interesseret heri.
Og jeg må sige,..virkelig flot service.

Nej, pausefyring kan ikke have været problemet, da der i den pågældende periode blev fyret forholdsvis meget, med minimum pause, og mht til om det kunne være noget (piller) fra sidste vinter tror jeg det ikke, idet jeg fik leveret ret sent efter afgivet bestilling.
Øh... rakker ned, give Stampemøllen hele skylden: hvis det er mine indlæg der refereres til, må i formulere jer lidt bedre, da det er jeres egne tolkninger og ikke mine holdninger. Vi skal vel ikke bevæge os ud i kancellisprog, for at sikre ret forståelse af hvad man skriver.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
RenéM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 sep 2007 17:23
Mit fyr: Bio-Comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 16 kg.
Årligt forbrug: 6.1 ton
Geografisk sted: Fyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af RenéM » 23 okt 2007 21:42

BFE skrev:Som at læse i tråden "Tilbud fra Stampemøllen" ( viewtopic.php?f=11&t=1559 ),
bestilte jeg 2x960kg 8mm piller i 16kg poser fra Stampemøllen. Disse er leveret og har nu brugt omkring 20 poser.
Da jeg i anden forbindelse talte med Kenneth Jensen, Fyns Bio Stoker og fortalte jeg ham, at jeg brugte ovennævnte piller, kunne han berette, at dise piller ikke er gode, da de danner slagger.
Jeg kunne ikke rigtig tro det, da de så ret gode ud og andre her i forum havde udtalt sig positivt om dem.

Nu kan jeg så oplyse, at han har ret. Jeg checkede brænderen og den var helt fyldt med slagger. Det har aldrig forekommet med de piller jeg normalt har anvendt fra Højlund Mølle.
Jeg ville vedhæfte nogle billeder, så i kan se hvordan det ser ud efter de få kilo med piller fra Stampemøllen, men kan ikke mere se hvor jeg gør dette.

Har i erfaring med hvad årsagen til slaggen kan være. Er det ret og slet fordi der er blandet andet end rent træ i ?
Er der andre der har gjort samme erfaring med disse piller?
I så fald bør men efter mn mening reklamere?
Hej BFE og andre...

Nu skal man være mere end varsom med udsagn der ikke er fuldt ud veldokumenterede.
At Stampemøllens træpiller ikke skulle være gode er ikke korrekt. Tværtimod er der tale om kvalitetspiller fremstillet i Danmark af det fineste grantræ hvor barken først er blevet fjernet.

Det ses da også ganske tydeligt på langt de fleste udsagn om de modtagne piller.

Personligt fik jeg også, som visse andre, rigtigt meget askekage (ikke slaggedannelse) efter overgangen til disse træpiller, rent faktisk så meget, at jeg måtte rense herd 2 gange dagligt for overhovedet at få lys nok, altså tilstrækkelig lufttilførsel til forbrændingen.

Hvad jeg ikke lige havde været opmærksom på (ganske pinligt) var, at pillerne var med langt højere brændværdi, meget hårdere og af en langt højere kvalitet end jeg havde anvendt tidligere, hvorfor det var nødvendigt at ændre væsentligt på luft/pille tilførselen.

Uden hensyn til 'husmandsvejledningen' nedsatte jeg derfor gradvist mængden af tilførte piller indtil jeg ikke længere fik 'mere kage' end jeg havde haft tidligere. Og det var ikke så lidt der skulle reduceres for at få en optimal forbrænding - uden askekage.

Med de nye piller fra Stampemøllen kan du altså glæde dig til, at få et mindre forbrug af piller og dermed også en økonomisk besparelse i forhold til tidligere, ofte udenlandske, anvendte træpiller. Og det er der vist ingen der kan være utilfredse med.
Tages prisen i betragtning og ikke mindst den første klasses service alle bliver mødt med ved henvendelser til firmaet, så er der bestemt ikke noget at komme efter.

Bliver du ikke askekagerne helt kvit, kan du udskifte din programchip med den tidligere 2-trins. Så forsvinder problemet helt.

Askekager i visse anlæg er desværre ikke et ukendt problem, det har der – også før Stampemøllens piller blev lanceret – været debatteret meget omkring.
Mange har endda måtte ty til tætning af helt nye kedler, lukke af for lufttilførslen på blæserens indsugningsside, fremstille diverse oliedispensere, skamolfætre og tunneller og hvad ved jeg, bare for at få et nyt anlæg til at køre med en rimelig forbrænding.

Ja – det er desværre ikke altid lige så let med piller som med olie, hvor man blot starter op og ikke kigger mere til fyret før skorstensfejeren kommer igen om et år.

Men prøv nu med en stor reduktion af din pille tilførsel og måske endda ’skrue lidt op’ for blæs, så får du med garanti ingen slagger – fra Stampemøllens piller, at forstå.
René
Team Pillefyr professional

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 24 okt 2007 00:25

RenéM ,

Tak for dine kommentarer. Jeg skal ikke kunne udelukke, at dine anbefalinger vil kunne komme problemet til livs. Men jeg vil ikke starte på noget før jeg har taget hul på den nye sending jeg får i morgen, skulle det vise sig, at der stadig er problemer.
Stampemøllens piller er utvivlsomt hårdere, for nu knager ikke kun sneglen i brænderen, men også den lange fødesnegel og jeg spekulerer egentlig på hvor længe de kan holde til det. Fandt flere piller der måler godt 50mm i længden. Det er nok lige i overkanten og et resultat af, at hårdeden er så høj.
De hårdere piller har en større vægtfylde, hvilket også må betyde at brændværdien stort set er ligefrem proportional med vægten, så længe der er tale om det samme råmateriale. Det kan jo sagtens variere en del. Så i udgangspunktet vil en pilleafvejning, som angivet i manualen for Bio-Comfort, være tilstrækkeligt til at indstille brænderen med. Altså som jeg har gjort før. Hvis der skal justeres lige så meget som du antyder, må det jo være fordi at brændværdien afviger væsentligt fra de gængse værdier for træpiller, hvilket der ikke umiddelbart er taget højde for i en simpel brugervejledning.
Jeg må lige nævne, at min brænder ikke er med iltstyring, men havde den haft dette, kunne fejljustering nok udelukkes som årsag til slagge/askekage problematikken
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Mr. X » 24 okt 2007 09:12

Jeg har iltstyring, og har stadig problemet med askekager ! - nogen af jer andre Benekov-brugere der har samme problem med disse piller ? Jeg har ikke ringet til Karsten endnu - men umiddelbart kan jeg ikke rigtigt se hvad der skulle kunne ændres, når den er med iltstyring osv ??

mvh
Allan

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 24 okt 2007 13:30

Jeg er også lige begyndt at fyre med Stampemøllens piller, men kun en enkelt dag endnu.
En ting, der slog mig er at kedeltemperaturen, ved samme indstilling på blæser og indfyring, nu ligger højere, hvilket kunne indikere en højere brændværdi, som det antydes i indlægget højere oppe.
Det er nogle overaskende lange piller, som tydeligvis er fint hårdtpressede, faktisk så der er brænde- eller svidemærker på dem! :shock:
Jeg har ikke nogen erfaring med slagger eller andet endnu. men skal vende tilbage når jeg ser, hvordan det går.
Det der glæder mig rigtig meget er, at de er meget fri for smuld, der er mit helt store problem ifm min TB-mini, så jeg håber meget på at de også vil kunne brænde pænt i mit anlæg.
mvh
ktm

Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af christian » 24 okt 2007 14:06

ktm skrev:Jeg er også lige begyndt at fyre med Stampemøllens piller, men kun en enkelt dag endnu.
En ting, der slog mig er at kedeltemperaturen, ved samme indstilling på blæser og indfyring, nu ligger højere, hvilket kunne indikere en højere brændværdi, som det antydes i indlægget højere oppe.
Det er nogle overaskende lange piller, som tydeligvis er fint hårdtpressede, faktisk så der er brænde- eller svidemærker på dem! :shock:
Så er det nok derfor de "dumpede" i vand testen mod Flex Heat:
En kollega og jeg har foretaget den berømte "put en træpille i et
glas vand og se hvor stor den bliver" test mellem Flex Heat og de
piller som Stampemøllen havde på tilbud i sidste uge.
Så vidt vi har hørt skal pillerne udvide sig så meget som muligt da
det er tegn på så lidt lim og andre tilsætningsstoffer som muligt.
Efter ca. 1 time er Flex Heat pillen fuldstændigt opløst, mens
Stampemøllen er stadig markant pilleformet.
Så det skyldes nok højere pressetryk.
Jeg har ikke nogen erfaring med slagger eller andet endnu. men skal vende tilbage når jeg ser, hvordan det går.
Det der glæder mig rigtig meget er, at de er meget fri for smuld, der er mit helt store problem ifm min TB-mini, så jeg håber meget på at de også vil kunne brænde pænt i mit anlæg.
mvh
ktm
Min 2 paller er backup, jeg henter 2,5 tons ad gangen i løsvægt i kornvognen.
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 24 okt 2007 19:05

Hmmm.......,
Ingen vognmand med piller idag. Logistik problemer, dårlig planlægning, ved det ikke, men aftalen blev ikke holdt som lovet. Ingen besked pr telefon med hvornår de så kommer.
Havde ellers slæbt alle poserne ud på paller udenfor her til morgen, som jeg lovede Stampemøllen, så de lige var til at hente med truck'en.
Hvis det regner bliver de våde da poserne er perforerede. Så var det jo heldigt jeg lige havde en presenning til at dække dem over med. Irriterende når aftaler brydes uden foreudgående info...

Det med vandtesten, hvad viser det egentligt. Eller sagt på en anden måde, hvilke konklusioner kan der kvalitetsmæssigt drages ud fra resultatet i nævnte test?
Det er vel logisk, at jo hårdere en pille er presset, jo længere tid vil det tage at oplæse den, men også indholdet af bindemidlet kitin spiller en rolle.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Ulrik » 24 okt 2007 19:10

Det med vandtesten, hvad viser det egentligt. Eller sagt på en anden måde, hvilke konklusioner kan der kvalitetsmæssigt drages ud fra resultatet i nævnte test?
Det er vel logisk, at jo hårdere en pille er presset, jo længere tid vil det tage at oplæse den, men også indholdet af bindemidlet kitin spiller en rolle.
Vandtesten kan afsløre fremmedlegemer som f.eks sand.
MvH Ulrik©


Besvar