Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

V 1.48

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

V 1.48

Indlæg af Ekopower » 25 sep 2012 22:08

Hej

Der findes ingen officiel version mellem 1.42 og 1.48.
Der er ændret på beregningsmåden af lux i den seneste udgave, så jeg tror ikke at det er foto sensoren, som er skyld i de extra opstart, som nogle har fået ved denne nye version.
Hvis anlægget laver en "extra" opstart, så er det fordi, at den er kommet under x antal lux i en bestemt tidsperiode og derfor reagerer på dette. Hvordan den reagerer på dette afhænger af, hvilken forbrænding kedlen har haft de sidste 5 minuter.
Så hvis ikke anlægget laver denne extra opstart, så var den højst sandsynligt udbrændt.
Det er derfor stadigvæk vigtigt, at kedlen får den rette mængde brændsel og luft, for at undgå alarm udbærndt og det er endnu mere vigtigt, hvis man ønsker at kører med en minimumsydelse på 10 %.

Med venlig hilsen
Ekopower
Dan Elkjær


Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

V 1.48

Indlæg af Ekopower » 25 sep 2012 22:36

Andreasbox » 25 Sep 2012, 22:03 skrev:Jeg har haft en del problemer med 1.48

Først er der det med at skærmen skulle slukke når den køre og tænde når der er alarm eller den er i pausestop
Min vil ikke slukke skærmen selv om den køre normal drift, kun hvis jeg har rørt ved skærmen mens den køre vil den gå over på ur. næste gang
den så selv tænder skærmen igen, bliver den ved med at være tændt

Det er ikke helt korrekt det du skriver her.
På version 1.48 har jeg lavet det sådan, at skærmen ikke må gå i pauseskærm, hvis den er i pausestop eller kommer under x antal lux, da den så er ved at udbrænde og det skal vi jo helst opdage, da vi så skal have ændret på indstillingerne.
Jeg har dog fået flere henvendelser på dette og har derfor valgt at ændre det igen i næste version, så den går på pauseskærm ved pausestop igen.


Så oplever jeg at det er vidt forskelligt hvornår den går i pausestop.
min kedeltemp. er sat til 65 og så burde den førs gå i pausestop ved 73 grader
Det gør den også nogle gange. andre gange gør den det ved 66,67,68,osv.
Nogle gange er det alm. pausestop som vi kender det fra andre versioner, hvor den falder til 10 grader under
set temp. andre gange starter den en nedtælling fra 20 min.

Der er ingen "alm." pausestop på 66 g., men du har helt ret i, at den kan finde på at gå i pausestop allerede ved 66 g. Der er ikke ændret på, at hvis anlægget kører normalt, så går den stadigvæk 8 g. over set punktet før den går i pausestop og falder til 10 g. under set punktet før den starter igen.
Hvis dit anlæg går i pausestop før den er 8 g. over set punktet, så er det fordi den er kommet under x antal lux og derved er ved at udbrænde, så reagerer den på hvilken forbrænding dit anlæg har haft de sidste 5 minutter. Den vil oftes også starte langt før, at den er faldet til 10 g. under set punktet, hvis pausestoppet er forudsaget af et for lavt lux tal


Det store problem ved det er at den kan finde på at
starte 20 min nedtælling når den når ca. 73 grader. Når den så har talt ned er temp. ikke faldt mere end til omkring 65-68 grader
Ikke særligt smart, for når den så er færdig med at starte op kan den lukke ned med det samme igen.

Dette er IKKE korrekt, dit anlæg kan ikke tælle ned fra 20 minutter, hvis den har nået 8 g. over set punktet.

Jeg har også lagt mærke til at den kun tømmer aske 1 gang når den starter op fra et 20.min pausestop.
Det forklare måske også hvorfor at jeg efter 1.48 oplever en del buldren under opstart og lidt under alm. drift. jeg tror bålet kommer
til at stå for højt.

Det lyder meget underligt. Askepladen har intet med bålets højde at gøre!
Askepladen kører altid inden en opstart, netop for at jeg er sikker på, at der ikke er noget i herden, når den skal starte op. Når jeg så har valgt, at den kun skal gøre det en gang ved en gang ved genstart, så skyldtes det, at anlægget jo adligvel var ved at udbrænde og der højst sandsynligt intet ligger i herden.
Når den kører 2 gange ved alle andre starter, så er det for de, at hvis du f.eks. selv har stoppet anlægget og vælger at starte den igen få minutter senere, så er der netop riciko for, at der ligger noget i herden og at bålet kommer til at stå for højt.


Nu var jeg ellers så glad for at være sluppet af med buldren :-(

Nå ja og så har jeg de sidste 2 døgn haft 28 opstarter :shock:
Med venlig hilsen
Ekopower
Dan Elkjær

Andreasbox

V 1.48

Indlæg af Andreasbox » 25 sep 2012 23:00

Ekopower » 25 Sep 2012, 22:36 skrev:
Med venlig hilsen
Tak for svar Dan
Det var nu heller ikke for at jeg ville påstå en masse, det var bare sådan jeg oplever tingene og der er jo på baggrund af at jeg ikke ved hvad den laver i den nye opdt. men det ved vi nu icon_cheesygrin.gif

Men det må jo så være pga at mit fyr konstant er ved at udbrænde trods det der er ændret på lux målingen, så jeg tror jeg prøver i et par dage at sætte den til 20% min. drift igen.

Hvis ikke det gør er der så mulighed for du kan sende mig v.1.42
Efter at ha gjordt alt det du sagde (alle stænger ud, efterisolere kabler,fjerne TS) køre det faktisk rigtigt godt
ved en min drift på 20% har kun haft en enkelt alarm udbrændt.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

V 1.48

Indlæg af kovas » 25 sep 2012 23:35

Hej.
@ Ekopower. Var det ikke muligt at få svar på de spørgsmål sidst i mit indlæg i starten af denne tråd?
I styringen under extra findes en rubrik der hedder inde-føler. Er det noget der er nu, eller noget der kommer? Er der nogen der ved hvilken føler der skal op i vvb for at styre fyret? og hvor den skal skrues i? Eller er det en opgave for montøren?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

V 1.48

Indlæg af kovas » 26 sep 2012 20:50

Hej Igen.
Observerede i dag 2 gange. Fyret køre 15% = 1,8kw. Ved denne ydelse går lux på 0 indimellem og det ser ud som om fyret prøver at redde ver at give lidt extra piller. Næste gang lux går i nul kom der piller på hvorefter det begyndte et 20min pausestop. Efter kort tid blusser de sidste piller op og giver over 100lux samtidig med at fyret tæller ned mod de mod nul. Når de opblussende sidste piller så er brændt færdig= 0lux tog jeg brænderen ud og der var masser af glødende piller som kunne ha tændt de næste piller hvis den havde set lux.
"Det er derfor stadigvæk vigtigt, at kedlen får den rette mængde brændsel og luft, for at undgå alarm udbærndt og det er endnu mere vigtigt, hvis man ønsker at kører med en minimumsydelse på 10 %."
Hvordan er det så lige at man gør hvis man gerne vil ha det til at køre 1,8kw eller lavere. Som jeg forstår indlægget så vil en anden luxmåler ikke hjælpe, men hvorfor kan Martin Lau køre 1kw og jeg kan ikke engang køre 1,8kw?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


tvede67
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

V 1.48

Indlæg af tvede67 » 26 sep 2012 22:01

Hej Kovas.

Jeg er MEGET sikker på en anden luxmåler vil løse problemet. F.eks. Flammevagten fra Pellx opfanger lys/flamme MEGET bedre en standard måleren... :great:

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

V 1.48

Indlæg af bioservice » 27 sep 2012 15:47

Jeg har kørt med 0,8 kw i en lang periode nu, har forsøgt at se hvor lang tid der vil gå inden fyret stopper hvis jeg bare lader fyret køre uden rengøring, eller anden service.. har kørt i næsten 2 mdr. og fik en alarm vedr. askepladen..
Jeg har flammevagten monteret, og kan uden problemer holde 0,8 Kw over en længere periode.. fyret holder stort set konstant 130-155 lux og selv med få gløder i hærden ved 0,8 kw er lux stadig ikke mindre end 50 lux...
hvis jeg slukker fyret og monterer brænderen i kedlen, så er lux på 0, så det er ikke fordi den ikke fanger at der ikke er lys, den kan fint stoppe hvis der ikke er ild..
kører med ver. 1,32, flammevagt og modificeret trækstabilisator.
fin musegrå aske og ingen bulder...
Så jeg vil stadig anbefale en flammevagt.. har dog ikke forsøgt med ver. 1,48, da jeg ikke har haft tid.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

V 1.48

Indlæg af kovas » 27 sep 2012 16:53

Hej.
@ Tvede og Bioservice.
Når jeg ser hvor meget gløder der er, når den originale flammevagt er monteret, og melder 0 lux, så bliver jeg også overbevist om at det er værd at skifte. Har netop bestilt. Får to kondensatore med så er de gratis i fragt. Tror de er gode at ha på lager.
Ved de samme indstillinger kan min kedel ikke gå længere ned i kw med 1.48 end en kunne med 1.42 den eneste forskel jeg ser, er at i stedet for alarm udbrændt så laver den et 20min pausestop.
Hvad har du gjort ved din trækstabilisator?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

V 1.48

Indlæg af bioservice » 27 sep 2012 17:33

jeg har lavet den så den kan gå ned på 0 i tryk, så kedlen er trykneutral.... de fleste kedler skal bruge undertryk for at holde fyret kørende, men jeg har ændret trækstabilisatoren så den åbner hurtigere.. det gør at røgsugeren 100 % bestemmer over trækket i kedlen og fungerer som bærereenhed over til skorstenen.. derved er det mig der bestemmer over bålet, og ikke skorstenen..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

V 1.48

Indlæg af Grevens » 27 sep 2012 19:22

@ Bioservice ...

- er du ikke en go´ dreng og smide dine indstillinger kedeltemp, brændsel, blæser, minimum ydelse, osv ... så tror jeg sku også jeg stepper ned til 1.32 igen igen ...
...


Besvar