Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af PeterBH » 22 okt 2007 09:15

Nu giver jeg officielt op, og spørger efter hjælp :oops:

Hele mit hus opvarmes med gulvvarme, i stueetagen er der monteret Wirsbo Genius styring, og det fungerer perfekt.

På førstesalen var der åbenbart ikke råd til stryring da det blev lavet icon_frown.gif så nu har den nye ejer (mig) et problem.

Der er fire kredse, som kører med konstant fremløb, og så er det bare at forsøge at styre varmen ved at regulere fremløbstemperaturen.

Efterhånden som det bliver koldere i vejret, har jeg skruet en smule op for temperaturen, men er nu begyndt at have et problemer.

Hvis vi tager kredsene fra pumpen, så er nr. 1 helt kold, nr. 2 fungerer fint, nr 3 bliver kun lun, og nr. 4 fungerer ligeledes fint.
De er monteret på en EW parralel-shunt, beregnet til 2-6 kredse. Jeg har påfyldt vand og luftet ud alt hvad jeg kan, men lige lidt hjælper det, der er endvidere monteret aut. udluftningsventiler på både fremløb og retur manifold.
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....


levi

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af levi » 22 okt 2007 10:39

Hej Peter.

Du mangler flowmålere på dit system - disse kan fordele varmen til de forskellige kredse.

Hvis du har et problem som du har, er det tegn på at vandet løber den nemmeste vej (Korteste gulvslange) - og det kan derfor være nødvendigt at drosle lidt på de korte strenge, så varmen fordeles bedre til alle gulvvarmerne.

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af PeterBH » 22 okt 2007 10:52

levi skrev:Hej Peter.

Du mangler flowmålere på dit system - disse kan fordele varmen til de forskellige kredse.
Kan sådanne flowmålere købes løst og eftermonteres, eller er det komplet man skifter ??
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af PeterBH » 22 okt 2007 12:56

Med gennemstrømning i tankerne har jeg rodet lidt mere med det, og fået bekræftet en ubehagelig mistanke. Der er næsten ingen gennemstrømning i den kreds der er helt tom.
Lukkede for de tre andre kredse, stadig ingen varme. Tilsluttede så vand direkte med en vandslange. Der kommer næsten ingenting gennem denne kreds i forhold til de andre :(

Kan desværre godt gætte at det kan komme til at betyde at hele denne kreds skal udskiftes :x
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....

levi

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af levi » 22 okt 2007 15:41

Du skriver du er ny ejer af huset.

Det er jo glædeligt for så dækker den ejerskifteforsikring du naturligvis har tegnet nemlig denne skade (Sammenklemt gulvvarmeslange).


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af søren ø » 22 okt 2007 17:03

Skal det forstås sadan at du har en simpel åben/luk ventil på dit fremløb og det er eneste måde at regulere det på? Så ville jeg nok vælge at skove den shunt kreds, og sætte ganmske alm. returventiler på. Det er den nemmeste løsning. Vær dog opmærksom på begrænsning af længden på slangen i det tilfælde.
Billeder kunne måske hjælpe.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

PeterBH
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af PeterBH » 22 okt 2007 17:19

Levi:
Ingen ejerskifteforsikring, ejendommens karakter og størrelse gjorde at en skade skal over kr. 50.000,- for at den kunne betale sig, præmier mellem 20 og 30.000, og selvrisiko startende på kr. 30.000,- og mange selskaber blev spurgt.
Det er så ikke så besværligt at ordne det, det ligger under et laminatgulv, forholdsvis enkelt at komme til.

Søren Ø:
Planen er skam at der skal styring på, og der er allerede nu mulighed for at skrue op og ned for fremløbet på de enkelte kredse, ja altså lige med undtagelse af en enkelt :|
Billede vedhæftet.
Vedhæftede filer
CIMG0054.JPG
CIMG0054.JPG (26.9 KiB) Vist 2609 gange
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af pinball » 22 okt 2007 17:25

Returventiler der det der skal til da de aldrig vil give dig frit gennemløb gennem dem men fylde på gulvet efter behov ved at mærke hvad varme de får ud.
Når du starter gulvvarmen op kan du risikere at der går tid inden alle kredse er oppe og køre de de i starten vil stjæle flow for hinanden.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af søren ø » 22 okt 2007 19:39

Det kunne godt ligne en shunt hvor det var muligt at bygge nogle telestater og følere i hvert rum på. De kan skrues på istedet for de hvide "dutter" og via styring kommunikere med dine følere i hvert rum. Men det hjælper jo ikke hvis du virkelig har et fladt rør. Men få en smed til at kigge nærmere på det og se om det kan løses på den måde.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme, hvor svært kan det være !! (Hjælp ønskes..)

Indlæg af Ole S. » 22 okt 2007 21:12

Hej.
Du kan montere nok så mange fine styringer og følere, men hvis du ikke har fuld genemstrømning igennem den ene kreds får du nok aldrig varme på, hvilket jo dit forsøg med vandslangen viser.
Hvis kredsen måske alligevel skal skiftes, tror jeg at jeg ville forsøge ligeså forsigtig med trykluft, kunne jo være du var heldig at det var en prop.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar