Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn og skorsten..

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Pilleovn og skorsten..

Indlæg af kent a » 24 sep 2012 09:01

Vi går lidt her i husstanden og tænker på at invistere i en pilleovn med gris så den kan varme stuen op og vand op til gulvvarme og dvs. eller bare beholde vores nuværende fyr samt system og sætte en pilleovn op uden en gris så den kun varme stuen og nærliggende rum til de kolde måneder.

Men hvorden er det lige med skorstene. hvormegt skal den være isoleret.

Kun uden for isoleringen i huset eller.. tænker lidt på at en uisoleret rør jo kunne varme rummet op på første sal..

Det er jo kun en 80mm rør, kunne man ikke bare bruge den rigtig isoleret rør med ydrekappe uden for isolering og isolere det ine i huset med rockwool rørskåle man bruger til varmerør
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pilleovn og skorsten..

Indlæg af Ugelvig » 24 sep 2012 16:17

Uanset skal du have fat i jeres lokale fejer. Vedkommene skal jo godkende den endelige installation. Så jeg ville starte her.

Men det kommer jo helt an på det æstetiske og placeringen. En stålskorsten kan under de rigtige forhold være ganske pæn, ellers mener jeg at en enten pudset eller skalmuret skorsten er langt det flotteste at opføre når vi snakker bygninger til beboelse.

Med hensyn til isolering, kommer det vel an på hvilken brændeovn, høje på skorsten og placering ude eller inde? Hvor meget når temperaturen at falde op igennem skorstenen (kondensering?). r

Vores egen træpilleovn er ført ind i en muret skorsten, hvori der er lavet en isokerne. Gammel skorsten fra 1878, der er renoveret i ca. 2000. Skorstenen står midt i huset. Det fungere rigtig fint og vores fejer plejer at rose både den og brændeovnen når han er på besøg. Højde er ca. 6,5 m. Det ser lidt underligt ud med det ø60 mm afgangsrør, der går ind i en gammel skorsten på 80 x 80 cm :)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar