Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Julehund » 23 sep 2012 16:35

Nævnte lige "balladen" for en el-installatør, og han siger at hvis det er efter afskrivnings reglen, skal der installeres en godkendt bi-måler! (som sagt...noget jeg har hørt)


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 16:59

Jeg har forstået at Energimidt kommer og udskifter min måler...den må jo så kunne holde styr på det hele.

Her er sat en extra måler på... http://solcelle-installation.blogspot.d ... -elro.html
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 23 sep 2012 18:14

Det er da ikke en extra måler. Det er den måler der måler, hvad du forbruger fra nettet og sælger til nettet.

Inverteren viser produktionen. Der er intet krav om godkendt måler til det. Hvilket man kan undre sig over - men det er der ikke!

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 18:26

Er det her ikke en xtra måler..jeg er godt klar på at den store måler er blevet til en 'nettomåler'. Jeg regner da også med jeg blot kan aflæse total produk på inverteren...og det kan sg da ikke betale sig at fuske med den som nogen er inde på. Så risikerer man jo at blive 'smidt' af netto ordningen...det ville ikke være rart.

Billede
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 23 sep 2012 18:37

Jo, det kan jeg så godt se nu, han har gjort. Men altså unødvendig.

Jeg ville hellere have en måler der kunne måle mit samlede forbrug. Som så bliver afleveret til en app på min mobiltelefon (sammen med min produktion, som i forvejen vil blive det, er ikke helt klart endnu).


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af poul efterlønner » 23 sep 2012 23:00

Jeg vil da også gerne deltage: (fra tråden: Forklaring på ny strømmåler)
poul efterlønner » 20 Apr 2012, 23:59 skrev:Jeg vil gerne prøve at forklare,
Du kan ikke se hvad du bruger. Du kan se hvad du sælger, og hvad du køber. :(

Det strøm du bruger mens du producerer kommer ikke gennem måleren. icon_cheesygrin.gif

MEN: hvis du producerer 3 kw, fordeles det på 3 faser, = 1 kw pr fase, hvis du så har en vvb der bruger 2 kw fra 1 fase, så sælger du 2 kw (på 2 faser) mens du køber 1 kw (på den 3. fase)

Jeg tror det er samme måler som jeg har, oppe for oven i display er der 3 små pile (for hver fase) hvis de peger til højre køber du strøm, hvis de peger til venstre sælger du strøm.

Og så har jeg forøvrigt ikke en s... forstand på det. Har bare prøvet at finde ud af hvordan mit eget virker. :shock:
Det var bare lige hvordan jeg mener elmåleren virker. (den kan i øvrigt godt sende strøm ud på nettet på 2 faser, og hente på den tredie)
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 23:16

Ja da...ellers var det da en skidt måler..
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 24 sep 2012 00:39

poul efterlønner » 23 Sep 2012, 23:00 skrev: Det var bare lige hvordan jeg mener elmåleren virker. (den kan i øvrigt godt sende strøm ud på nettet på 2 faser, og hente på den tredie)
Min måler har ikke sådan nogen pile. Vil det sige, at på din måler peget alle pilene ikke nødvendigvsi samme vej på et givet tidspunkt.

Jeg synes ikke jeg kan se fænomenet på min måler. Når jeg producerer tilstrækkeligt med effekt er der 0 fra nettet - uanset hvordan mit forbrug er sammensat - jeg har ikke set andet (men jeg stirrer ikke på den hele tiden). Men det kan måske ikke passe? Sådan set betyder det ikke noget som helst økonomisk set med eksisterende ordninger. Men alligevel. Hvis vi skal til at betale tariffer (som nogle net-selskaber allerede har annonceret) for det vi lukker ud på nettet er det her jo ikke uden betydning.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af kovas » 24 sep 2012 19:38

Kjeld P » 23 Sep 2012, 16:09 skrev:Det er nu sjovt at det skulle være så indviklet...for det er det ikke. Nu gør jeg det meget simpelt ...solcelle-anlæg er bare en generator du sættet til din stik-kontakt...i praksis er det sådan det virker. Altså vi tager Harald Nyborg benzin generator (en 2 faset evt) og sætter til 2 forskellige stikkontakter på hver sin fase. Nu starter vi generatoren op (håber sg den står udenfor) og den laver så 3KWh i timen, men du bruger 4. Nu vil måleren kun tælle 1KWH i forbrug OG DET UANSET om du bruger den ene kwh fra den fase der ikke bliver pumpet strøm ind på (også hvis den sidder i laden)...eller ej. Så glem det der med 1,2,3 faser...det er ligegyldig fordi måleren balancerer regnskabet mellem alle faser til enhver tid. Hvis den nu også kan tælle baglæns er det en rigtig netto-måler

Men den kan ikke vise hvad generatoren har produceret...det skal den selv holde styr på via sin egen måler
Så er der åbenbart nogle målere der viser hvad du har sendt ud og hvad du har brugt...hvis du har brugt 2000kwh og sendt 2000 ud...så må anlægget jo have lavet 4000kwh

Essensen er at alt strøm bliver 'injeceret' ind i indstallationen på forbrugs siden af måleren...via sin egen gruppe og relæer.
Hej Keld.
Jeg kommer lige med nogle tal. Måske kan du forklare det ud fra ovenstående citat. Jeg kan nemlig ikke.
Jeg har tre målere: Inverteren som kan vise nu og her dag og total siden opsætning. en bimåler med 2 decimaler, en elmåler med skift mellem flere udlæsninger.
Visning af køb fra net morgen 6361 aften (da inverteren stoppede) 6368=7kwh Samme måler leveret til net morgen 1809 aften 1815 =6kwh leveret til net. Inverter total morgen1,37mwh samme aften dagstotal på inv. 6kwh morgen på bimåler 1329,10 aften 1334,84 så bi måleren viser produktion på 5,74kwh
Som jeg ser det har jeg leveret 6kwh til elværket købt 7kwh fra elværket og produceret de 6 som er registreret i elmålerens display.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 24 sep 2012 20:55

Visning af køb fra net morgen 6361
aften(da inverteren stoppede) 6368=7kwh

Samme måler leveret til net morgen
leveret til net. 1809 aften 1815 =6kwh

Inverter total morgen1,37mwh
samme aften dagstotal på inv. 6kwh

morgen på bimåler 1329,10 aften 1334,84
så bi måleren viser produktion på 5,74kwh

Hmm...sikke da en nøddeknækker...jeg forstår ikke hvordan købstælleren kan tælle 7kwh mens inverteren leverer 6kwh
(men det er nok sådan det virker)...så skulle du bruge en helveds masse strøm i det tidsrum. Det må nok være sådan at du har brugt 7kwh og selv lavet de 6, men det er stadig et højt forbrug....du har købt 1kwh i tidsrummet og ikke sparet noget op. Inverteren har nok kørt 9timer...det ca 800w i timen (0,8kw) . Kan det passe med familiens forbrug?
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar