Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 23 sep 2012 11:00

Kjeld P » 23 Sep 2012, 10:55 skrev:i sidste ende kan det måske være lige meget hvilken metode man bruger
Det gælder helt sikkert ikke for mig - og langt de fleste andre. Desuden kan man jo vælge at skifte til den skematiske senere (f.eks. når underskuddet ikke længere er der). Det vil tiden vise - bla. hvad er et monteret anlæg værd om f.eks. 10 år i handel og vandel (ikke ret meget, måske intet).


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 11:20

Efter 10 år er det anlæg vi idag køber intet være værd pga slitage og at nye anlæg til den tid er billigere og bedre...sådan går det jo med alting. Derfor vil vil dog alligevel få gavn af vore anlæg...de vil stadig producere nogenlunde som idag, men værdi-sættes højt...det kan de ikke. jeg regner derfor med at værdiansættelsen ved salg retter sig efter det...ellers må jeg sælge til skatte-far. Jeg har nu ikke planer om at sælge, men man ved jo aldrig...dem der sælger indenfor 1-5 år må regne med en højere værdi-ansættelse.

Nå...det er vist OT...så nu får vi nok skældud... :oops:
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 23 sep 2012 12:32

Klr, din udlægning lyder meget rigtig, men faktum er at jeg i så fald har fået forkert information bla. fra Skat selv..

Vedr. at man sener kan skifte ordning når fordelen ved den erhvervsmæssige ordning ikke længere er til stede. Jeg vil tro at regeringen til den tid har ændret det sådan at man ikke kan ændre den ordning man har valg, der er jo allerede forlydren om at de vil til at forringe ordningen, men omvendt er det heller ikke længe siden jeg hørte fra et par stykker at der havde været snak om at ændre ordningen fra nuværende 6Kw til 8Kw, så der er nok lidt svært at spå om, hvad der sker i løbet af de næste par år
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Flyball » 23 sep 2012 12:48

Hangaard » 23 Sep 2012, 12:32 skrev:Klr, din udlægning lyder meget rigtig, men faktum er at jeg i så fald har fået forkert information bla. fra Skat selv..

Vedr. at man sener kan skifte ordning når fordelen ved den erhvervsmæssige ordning ikke længere er til stede. Jeg vil tro at regeringen til den tid har ændret det sådan at man ikke kan ændre den ordning man har valg, der er jo allerede forlydren om at de vil til at forringe ordningen, men omvendt er det heller ikke længe siden jeg hørte fra et par stykker at der havde været snak om at ændre ordningen fra nuværende 6Kw til 8Kw, så der er nok lidt svært at spå om, hvad der sker i løbet af de næste par år
Kom nu med den :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 23 sep 2012 13:00

Flyball har du ikke andet at bidrage med ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Flyball » 23 sep 2012 13:11

Hangaard » 23 Sep 2012, 13:00 skrev:Flyball har du ikke andet at bidrage med ?
Der er jo skrevet det der skal skrives, vi mangler bare at du er med på bølge og accepterer :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 23 sep 2012 13:58

Ind til videre hvorfor skulle jeg så ikke tro på skat ? det er jo trods alt den myndighed der står for det.
Men er da åben for at den anden metode er den rigtige.
Skulle den være det, så er der noget jeg undre mig over, som jeg tidligere skrev så er det forholdsvis let at manipuler med tælleren på inverterer.
Hvad hvis du udskifter den eller hvis displayet ryger en tur og der er sikkert flere muligheder, skat har jo reelt ingen kontrol muligheder på samme måde som der er på elværkets måler.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af kovas » 23 sep 2012 15:25

Hej hej
Øh kan det ikke tænkes at der er forskellige målere derude? Jeg har den samme oplevelse som Hangaard. I min første tråd om solceller undre jeg min også over at elmåleren viser flere solgte kwh end invertyeren viser produceret. Den er så blevet udskiftet med et andet fabrikat, pga fejl. Nu følges elmåler inverter og bimåler ad. Hvis jeg ser på sidste års forbrug sammenlignet med nu så ser det ikke ud som omjeg bruger solcellestrømmen, men sælger det hele til nettet og samtidig bruger jeg fra nettet når mine elting kører her i huset. Kan det virkelig passe at 1 fase i installatiuonen overhoved ikke bliver brugt og at det tilfældigvis er den som trikkeren kobler på. viewtopic.php?f=189&t=14583
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 23 sep 2012 15:44

Hej Kovas, nu skal jeg jo passe på hvad jeg skriver :-)
Men jeg tror, det forholder sig sådan at det kommer an på hvor i installisionen invertere er koblet på, er det fks. direkte ved siden af måleren så er det nok meget begrænset hvor meget der løber ved siden af.
I mit tilfælde sidder invertere på en tavle ved mit stuehus mens elmåleren er i en staldbygning 20meter fra huset, og så vidt jeg ved løber strøm den letteste vej fra punkt A til B, så derfor tror jeg at der i mit tilfælde forbruges en stor del fra invertere før det løber forbi min måler, min invertere er så 3 faset.
Hvis man har en invertere på en eller 2 faser så vil det strøm der forbruges på den eller de faser som invertere ikke er sat på skulle gennem din måler
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 16:09

Det er nu sjovt at det skulle være så indviklet...for det er det ikke. Nu gør jeg det meget simpelt ...solcelle-anlæg er bare en generator du sættet til din stik-kontakt...i praksis er det sådan det virker. Altså vi tager Harald Nyborg benzin generator (en 2 faset evt) og sætter til 2 forskellige stikkontakter på hver sin fase. Nu starter vi generatoren op (håber sg den står udenfor) og den laver så 3KWh i timen, men du bruger 4. Nu vil måleren kun tælle 1KWH i forbrug OG DET UANSET om du bruger den ene kwh fra den fase der ikke bliver pumpet strøm ind på (også hvis den sidder i laden)...eller ej. Så glem det der med 1,2,3 faser...det er ligegyldig fordi måleren balancerer regnskabet mellem alle faser til enhver tid. Hvis den nu også kan tælle baglæns er det en rigtig netto-måler

Men den kan ikke vise hvad generatoren har produceret...det skal den selv holde styr på via sin egen måler
Så er der åbenbart nogle målere der viser hvad du har sendt ud og hvad du har brugt...hvis du har brugt 2000kwh og sendt 2000 ud...så må anlægget jo have lavet 4000kwh

Essensen er at alt strøm bliver 'injeceret' ind i indstallationen på forbrugs siden af måleren...via sin egen gruppe og relæer.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar