Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af LCB » 15 sep 2012 10:48

Jeg vil bestemt ikke klandre min elektriker for noget som er udført lovligt !!!

Det jeg er en smule i tvivl om, er nu om inverteren ER lovlig i forhold til skat, og er den ikke det, så mener jeg jo godt at jeg kan forlange en bi måler.

Men er det lovligt og det kun er de 0-4% som der er tvivl om, så er der jo selvfølgelig ikke noget at komme efter.

og ja, jeg har bestemt fået svar på mine spørgsmål, undskyld hvis jeg antyder andet.
Mvh

Lcb


kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af kejser2001 » 15 sep 2012 20:18

Selvfølgelig er den "lovlig" i forhold til skat. Du noterer bare hvad der står på inverterer den 31.12 og beregner det som indkomst.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 20 sep 2012 20:20

ingen af jer der har overvejet at i selv forbruger noget af det el solceller producer uden det løber igennem elmåleren ??
Min installision er som fgl. ladebygning med elmåler, stuehus med eltavle hvor inverteren er koblet til.
Når min solceller producer fks. 6000Watt (2000watt pr. fase) og jeg så tænder for min kaffemaskine som tager 1000watt på en fase så tager jeg strømmen fra min inverter og ikke fra nettet, altså så længe jeg ikke forbruger mere end hvad inverteren giver så forbruger jeg ikke fra nettet men direkte fra inverteren og derfor registreres denne forbrug ikke nogen steder.
Jeg kan fks. se at mit forbrug er faldet fra ca.21-22Kw pr. dag til ca 12Kw så der er forklaringen og ikke misvisende inverter Kw
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 20 sep 2012 20:27

Kejser 2001
"Selvfølgelig er den "lovlig" i forhold til skat. Du noterer bare hvad der står på inverterer den 31.12 og beregner det som indkomst"

Hvor har du dog læst det ? tror ikke du skal regne med du skal oplyse hvad din inverter står på, den kan meget læt nulstilles og tror ikke skat vil bruge den til noget som helst.
Det du skal er at oplyse leveret el og forbrugt el via din elmåler og det skal du så beskattes af, det du selv har forbrugt uden om måleren kommer ikke skat ved
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan » 20 sep 2012 20:32

det du selv har forbrugt uden om måleren kommer ikke skat ved --->>>

Det kommer da i høj grad skat ved. Hvis du bruger afskrivning efter virksomhedsordningen skal du betale skat af alt produktion også det du selv bruger.

Citat fra Skats hjemmeside - http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1973865&vId=0

>>Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger<<


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 20 sep 2012 20:36

Hangaard » 20 Sep 2012, 20:27 skrev:Kejser 2001
"Selvfølgelig er den "lovlig" i forhold til skat. Du noterer bare hvad der står på inverterer den 31.12 og beregner det som indkomst"

Hvor har du dog læst det ? tror ikke du skal regne med du skal oplyse hvad din inverter står på, den kan meget læt nulstilles og tror ikke skat vil bruge den til noget som helst.
Det du skal er at oplyse leveret el og forbrugt el via din elmåler og det skal du så beskattes af, det du selv har forbrugt uden om måleren kommer ikke skat ved
Du er fuldstændig galt på den - hvor har du dog læst det? Også i dit forrige indlæg i øvrigt. Det er totalt ligegyldigt om du bruger "egen" strøm eller den fra nettet. Det har absolut ingen betydning.

Det er produktionstallet man opgiver til Skat, når man bruger afskrivninger. Basta!

Og når man bruger nettoafregning giver det ligseom sig selv, at det er NETTO der betyder noget. 31/12 gøres forskellen mellem de 2 tal får måleren op. Har du taget mere fra nettet end du har solgt (som er din produktion minus det du selv har forbrugt, mens dit anlæg producede) skal du af med penge til el-selskabet (a. ca. 2 kr) - modsat får du penge fra energinet.dk (a 60øre).

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 20 sep 2012 20:39

ævl, dette kan ikke kontroleres, skat bruger din elmåler som beregningsgrundlag og ikke din inverter.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Hangaard » 20 sep 2012 20:41

hvad er der galt i mit forrie indlæg? det vil jeg da gerne vide
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 20 sep 2012 21:02

Hangaard » 20 Sep 2012, 20:41 skrev:hvad er der galt i mit forrie indlæg? det vil jeg da gerne vide
Jeg har da skrevet hvad der er galt. Du har ikke forstået begrebet nettoafregning. Hvis du tænder for kaffemaskinen mens dit anlæg producerer, ja så smider du mindre ud på nettet (f.eks 1 kWatttime). Du skal heller ikke købe det fra nettet så. Det er jo rigtigt.

Men hvis du nu IKKE tændte for kaffemaskinen mens du producerede (f.eks. om aftenen), så skulle du købe 1 kWatttime fra nettet. Men dem ville du jo få gratis - fordi du så ville have solgt 1 kWatttime mere, da du producerede (og jo ikke havde tændt for kaffemaskinen). Altså er NETTOresultatet det samme . Du kommer af med præcis lige så meget til el-selskabet.

Hjalp det?

(og det er stadig produktionstallet fra inverteren evt. en bimåler, uanset det eget forbrug, du skal beskattes af, hvis du vil bruge afskrivninger...el-selskabets måler fortæller netop ikke noget om din produktion overhovedet)

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan » 20 sep 2012 21:12

Hangaard » 20 Sep 2012, 20:39 skrev:ævl, dette kan ikke kontroleres, skat bruger din elmåler som beregningsgrundlag og ikke din inverter.

Det faktum at skat ikke umiddelbart kan kontrollere selv gør ikke det korrekt.

Hvis du bevist og mod bedre vidende opgiver din elmåler visning som total produktion laver du bevist skattesnyd.

Ukendskab til reglerne eller manglende tro på at dine fejlopgivelser bliver opdaget frigør ikke for ansvar til at opgive korrekt.


Besvar