Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kedel temperatur..

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

kedel temperatur..

Indlæg af bioservice » 19 sep 2012 18:52

Hey..

jo, de fleste radiatore er udregnet efter 60 grader , men i forår-sommer-efterår burde det ikke være et problem med den lavere temperatur..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

kedel temperatur..

Indlæg af Grevens » 19 sep 2012 18:57

... det pørgsmål er ét af de bedre i nyere tid ... ... glæder mig til at høre det faglige argument ...

- naturligvis kan gamle huse med 1-strengssystem rustne rør og uisolering godt nappe et par grader mere i fremløb, men nyerer systemer med nyerer radiatorer og / eller gulvvarme burde vel køre fint med de 50 grader ? ...

8) 8)

- mon ikke de 60 - 65 grader er " såen har vi altid gjort" ???

- og legionella er vist mest forekomne i større systemer med mere stillestående vand ... tror man nok ...
...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

kedel temperatur..

Indlæg af triumph » 19 sep 2012 19:02

mange laver et system med 2 pumper, og 2 termostater. 1 der holder 70 c til kedel og vvb, og en til fremløb, der kan justeres efter udetemp

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

kedel temperatur..

Indlæg af Skovløber » 19 sep 2012 19:05

Nu kender jeg ikke så meget til jeres pillefyr, men kunne man ikke montere et ugeur, der trikker on 15 min en gang i ugen.
Så tager man den føler der sidder i vvb og køre den over uret, sammen med en modstand, der lige præcis giver jeres styrring en vvb temperatur på f.eks 35 grader.
Dvs. Når uret går on, så kobler den modstanden til styrring, som så tror at der er 35 grader i vvb. Fyret vil så prøve at lave varmt brugsvand for fuld skrue. Efter 15 min kobler uret tilbage igen og temperaturen skifter tilbage til den rigtige føler og alt kører normalt igen.

Kunne man ikke det !
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

kedel temperatur..

Indlæg af bioservice » 19 sep 2012 19:07

Efter snart 2 år med service på varmepumper, så frygter jeg ikke så meget legionella, de fleste VVbér er små og bliver relativt hurtig tømt, men det er bedst med 60 grader et par gange i md. det dræber legionellaen..

Jeg kan ikke finde andre grunde end " sårn har vi altid gjort" derfor spørgsmålet her på forum..

Jeg har sparet en del penge ved at stille spørgsmålstegn ved tingene, lige nu har jeg 60 grader varmt vand direkte i min opvaskemaskine, og en blandingsventil der blander 42 grader varmt vand i min vaskemaskine.. det har sparet mig for en mindre formue på elregningen... da jeg gik i gang med at undersøge om det var muligt, råbte alle på at der kom glaspest, og vasketøjet ikke kunne vaskes rent samt at plastdele i maskinerne ikke kunne håndtere varmen.. nu kører jeg på 2 år med stor besparelse til følge, og har ikke set skyggen af glaspest, eller beskidt vasketøj, og tro mig når jeg siger konen holder øje med den slags..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

kedel temperatur..

Indlæg af MartinLau » 19 sep 2012 19:22

Jeg er da også overbevist om, at der kan være en stor besparelse.

Iflg. info fra Roskilde Forsynings hjemmeside så dør bakterien allerede ved 50gr, men man anbefaler 60 gr i VVB, for at være sikker. Hvis der f.eks. tappes så tit, at den sjældent når op på de 50 gr.

Vi har bare så lille en VVB, at de 10gr ekstra gør, at 2-3 kan gå i bad efter hinanden, afhængigt af badets længde. Det ville være knebent med 50gr. Men måske, hvis/når vi skifter til en større. 110l eller 160l Metro ville ikke være af H til.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

kedel temperatur..

Indlæg af bioservice » 19 sep 2012 19:36

Jeg tror ikke der er andre fornuftige grunde end legionella, samt varmebehovet i de koldeste måneder... umiddelbart ligger det lige til højrebenet... er der virkelig ikke nogen der har hørt om andre der holder en lav kedel temp...?
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

kedel temperatur..

Indlæg af Renevinum » 19 sep 2012 20:03

Vi har et ældre hus som vi har renoveret, og efter vi satte nye radiator op og lavet gulvvarme i 50 kvm af det, har jeg sat den gamle salamander ned på 40-45 grader, det holder nemt huset varmt hvis ikke udetemp er under 0 grader.
Vores vvb køre på solvarme og bliver trukket op på de 60 grader med el vvb som sidder lige efter solvarme vvb.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

kedel temperatur..

Indlæg af bioservice » 19 sep 2012 20:06

hvor længe har i brugt den opsætning..?
er i tilfredse...
sætter du temp op til 60 grader når det bliver koldere...?
har du på fornemmelsen at det er billigere end de normale 60 grader.. ?

det var mange spørgsmål, men jeg er også yderst nysgerrig..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

levi

kedel temperatur..

Indlæg af levi » 19 sep 2012 20:51

Man kan godt køre med mindre fremløbstemp. end 60-65 grader.

Grunden til at man anbefaler 60-65 grader, - og altid har gjort det er.

1 - Legionella i VVB (Dette kan undgåes på mange måder hvis man alligevel kører lavere fremløbstemp. - bla. ved at lade fyret køre op på 65 grader 1-2 gange om måneden, - eller ved at have et varmelegeme i VVB som lige spæder beholderen op på 60 grader 1-2 gange om måneden - eller den optimale løsning som naturligvis er at købe en Scotte som kan køre VVB-prioritering med seperat fremløbstemp. kun til beholderen, - og derved være fuldstændig ligeglad med kedeltemp.) icon_cheesygrin.gif

2 - Jo lavere fremløbstemp. - jo lavere røgtemp. og jo større sandsynlighed for løbesod/kondens - det kan derfor blive et problem på effektive kedler - men det sker naturligvis ikke altid.

3 - Ved radiator anlæg er radiatorer dimensioneret til en fremløbstemp. på min. 60-70 grader for at kunne opvarme rummet.

Punkt 1 - Kan som beskrevet nemt fikses.

Punkt 2 - Er det største problem, - men har man en god skorsten enten i keramik eller i rustfri, - så får man ikke problemer med lavere kedeltemp.

Punkt 3 - Kan også være et stort problem hvis man har et gammelt hus som mangler isolering etc. - Men man kan kompensere ved at efterisolere samt sætte radiatorer op med konvektorer.

Man kan forøvrigt nemt lave mange sjove shunte som gør at man kører forskellige temp. i anlægget.

F.eks kan man lave en shunt som sørger for at man holder 60-65 grader ved VVB og Kedel, - men varmen man sender ind i huset bliver shuntet til f.eks 50 grader, - det har jeg lavet flere gange, - og hvis huset tillader det, - og naturligvis også installationen - så kan der være en pæn stor besparelse at hente der....

Men det er VIGTIGT at huset er godt isoleret, - og der enten er gulvvarme i hytten, - eller nyere radiatorer med konvektorer :great:


Besvar