Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody fra 2005 på ny kedel.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Gertln
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af Gertln » 18 sep 2012 18:16

Hej og tak for svar. Jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal købe en ny kedel, men hælder egentlig til at prøve nogle forbedringer på Rocaen, da jeg kan se, der er en del jeg kan gøre. Specielt med tanke på xkfc indlæg.

Jeg har brugt 8-9 tons om året til 230 kvm, ikke super isoleret hus. Men forbruget er altså kun med et fyr tændt 12 timer i døgnet, for ellers bruger det mega meget. :(

Jeg bruger Neova HP piller 8 mm. Der er ingen trækstabilisator (skal jeg da vidst have). :oops:

Jeg skal rense fyret i hvert fald hver 4 dag i højsæsonen. På brænderisten samler der sig en ordentlig klump, som skal fjernes hver 2 dag. Har mistet mange lysfølere pga. at det hober sig op på brænderisten. Se billeder her.


Når jeg kigger på røgen der kommer ud af skorstenen, er det sådan at den kun kan anes, som det anbefales.

Indstillinger har jeg ikke rigtig styr på mere. Der er rodet så meget med det, at jeg tænker styringen skal nulstilles til fabriksindstillinger og så starte forfra med de forbedringer jeg kan lave på Rocaen. Eller hvad tænker i ?

En nyer chip er det noget der vil rykke ret meget ?
Vedhæftede filer
DSCF3971.JPG
DSCF3993.JPG
DSCF3969.JPG
DSCF3968.JPG
DSCF3966.JPG


xkfc

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af xkfc » 18 sep 2012 18:24

pille bruger » 18 Sep 2012, 17:47 skrev:
Hvordan kommer du frem til den temperatur ?
Formel med flere faktorer og normer icon_cheesygrin.gif noget der helt overstiger mine evner :( men heldigvis kan jeg bare læne mig op af mhes.dk
Last edited by 1 on xkfc; edited 18 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af triumph » 18 sep 2012 18:30

sikke dog en brænder, enten er der noget helt galt med dine piller, eller dine indstillinger (eller begge dele).
Hvor i landet kommer du fra, der må være noget ravruskende galt. Måske bor der en i nærneden der kan hjælpe.
Se også at få sat en trækstabilisator på

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af Flammen » 18 sep 2012 19:16

der er ikke dine Neova HP piller 8 mm som er problemet. min har gnasket 5,5T af dwm, og det køre bare.

din styring woody v. 4.19, kunne sikkert have glæde af en opdatering.
havde der bare været en estimat på leveringen af v.10 som jeg er med på ombytterordning, så kunne vi bare have byttet styring. tåbeligt at jeg retunerer en 7½mdr gammel styring istedet for en gammel traver

ps min woody køre også på en gammel fastbrændselskedel, det fungerer nu fint. det må være dine indstillinger du skal have trimmet

xkfc

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af xkfc » 18 sep 2012 19:19

Det ser ikke rart ud.
En af årsagerne til forbruget af lyssensorer er den manglende kappe på brænderen. "skakt temperatur" alarmen som skal stoppe fyret hvis der bliver for varmt, måler helt forkert, den sidder jo altid koldt.

Der skal selvfølgelig en trækstabilisator på, det er vigtig at trækket er så ensartet som muligt, og helst 5-10pa.

Er der lavet finurligheder i kedlen i et forsøg på at øge virkningsgraden? hvis, så kan det ændre på trækket i kedlen.

Hvad med skorstenen? er placeringen ok? træer kan jo vokse op med årene, og når vinden kommer fra forskellige retninger ændrer trækket sig. Derfor: rigeligt træk, der reguleres med stabilisator.


Gertln
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af Gertln » 18 sep 2012 20:02

Jeg har ved flere lejligheder været ved at aflive det fyr med et jagtgevær. Det har næsten været sådan at det meste af mim fritid har foregået i fyrrummet.

Jeg har ikke lavet nogen modifikationer på kedlen, men det vil jeg prøve med en Skamol plade. Og selvfølgelig en trækstatbilisator. Må så også hellere få sat kappen på kan jeg se. Jeg troede sådan set bare den sad der for syns skyld.

Skorstenen er ret ny, sikkert opsat samtidig med fyret. Den er ok og placering ligeså.

Jeg bor i Bording Kirkeby lige udenfor Ikast, så hvis der var en haj i nærheden, ville det bare være dejligt. :)

Jeg må vidst hellere få indkøbt en trækstatbilisator og en Skamol plade og måske en ny styring og så komme igang.

xkfc

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af xkfc » 18 sep 2012 21:28

Vent med skamolpladen, du kan da godt indkøbe den, men det er nok bedst at få det hele til at spille først, så kommer optimeringen senere.

xkfc

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af xkfc » 18 sep 2012 21:46

Du skriver at det er en Woody 4.19? på NBE's hjemmeside starter Woody ved ver. 4.99

Kan det være en Scotte i stedet? hvordan ser displayet ud? kun tekst? eller grafik?
Har du stokerkontrol? så du kan se hvad der sker!!

Det ville være fint om en med en nyere styring som alligevel opgraderer til ver.10 kunne være interesseret i at bytte. :great:

Gertln
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 03 sep 2012 04:29

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af Gertln » 18 sep 2012 22:11

På selve boksen til styringen, står der bare Biocomfort. Jeg har fået en nyere chip end den der sad i fra start, skal siges pr. kulance fra NBE. :)

Når jeg tænder fyret op, starter den med at skrive Woody 4.19 i displayet.

Der er kun tekst i displayet. Stokerkontrol ? Hvad er det ?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Woody fra 2005 på ny kedel.

Indlæg af Flammen » 18 sep 2012 22:32

xkfc............
Det ville være fint om en med en nyere styring som alligevel opgraderer til ver.10 kunne være interesseret i at bytte. :great:
det var det jeg var inde på 6 indlæg oppe i denne tråd. men hvem tør, når vi ikke kan få en udmelding fra NBE om hvornår vi kan forvente at modtage vores v. 10. ellers havde min woody ver 6.78 været på vej til Gertln nu, for bytte. men jeg tør sq ikke, for jeg kan ikke undvære et funktionsdygtigt anlæg i XX mdr


Besvar