Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Twin heat m 20 i flis fyring

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
sirion
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 sep 2012 09:36

Twin heat m 20 i flis fyring

Indlæg af sirion » 14 sep 2012 10:47

Hej. Jeg har nu haft min twin heat m 20 i med th 2006 styring i 4 år nu og fyrer udelukkende med skovflis, men ikke uden problemer. Jeg har en 700 l magasin, men omrøren er simpelthen for svag, selv uden vinger springer kæden ofte. Jeg har bemærket at der er flere herinde der når de fyrer med skovflis synes er fyret er noget forslugen og at den kværner lige rigeligt ind med det resultat at den ikke forbrænder det godt nok. Jeg har bøvlet med samme problem, men prøvede så at sætte den på træpille programmet i stedet for flis programmet. og hold da op for en forskel det gav, på træpilleprogrmmet kører den ikke så meget ind og kører mere luft i længere tid. forbrændingen bliver mere mager og den forbrænder flisen rigtig pæn, nu er asken som gråhvid pulver og kedlen er fin lysegrå inden i. på flis programmet kørte den alt for meget ind og kunne ikke nå at forbrænde det godt nok med det resultat at den brugte for meget flis og asken var forkullet flis der ikke var udnyttet godt nok + at den ville sode en del. Når den yder 100% står den på 8% i ønsket o2 og den aktuelle står mellem 14 og 15 % o2. Det skal så siges at den er lidt længere tid om at fyre huset op fra o til drift temperatur, men til gengæld forbrænder den bare perfekt. også ved lav ydelse er forbrændingen fin. Mit hus er på 288 kvm uden det vilde isolering og med gamle vinduer, men trods det er fyret faktisk for stort, men ved at jeg satte det på træpille programmet kom det til at passe perfekt. Fyret kører med tryk ekspansion. Nu er der selvfølgelig forskel på kvaliteten af skovflis, men i mit tilfælde virker det fint. Så hvis der er andre der døjer med det jeg har døjet med kan i jo prøve at sætte den på træpilleprogram og holde øje med hvordan fyret og forbrændingen bliver. Det er ikke sikkert det virker på alle men man kan jo prøve.


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Twin heat m 20 i flis fyring

Indlæg af danni-nielsen » 14 sep 2012 15:54

har du kalibret din sonde i fri luft.
Kunne godt lyde som om sonden ikke fungerer ordenligt
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Twin heat m 20 i flis fyring

Indlæg af snubbi » 14 sep 2012 20:14

har du ikke mulighed for at rette i programet ?
for hvis det er gran flis skal den selvfølglig have lidt mere ,end hvis det er eg /bøge flis
jeg fyre med eg flis lige pt.i baxien 4,0 (den er meget for stor til mig)

sirion
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 sep 2012 09:36

Twin heat m 20 i flis fyring

Indlæg af sirion » 16 sep 2012 22:10

Jo sonden er kalibreret i fri luft. De faste programmer kan man ikke rette i, men der er lavet så man selv kan lave et program. I mit tilfælde var det nok at lade den køre på træpilleprogram til mit flis, nu fungerer fyret godt selvom det er for stort. Hvis man tvangsfodrer med flis falder iltprocenten også, men ved at den kører på 14-15% ilt er blandingen mager og forbrændingen meget pænere.


Besvar