Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af LCB » 13 sep 2012 16:35

Hej

Jeg er i tvivl om elektrikeren har koblet mit anlæg rigtig på El nettet, jeg prøver lige at gøre rede for hvordan det er strikket sammen, og undskylder på forhånd at jeg ikke er inde i diverse fagudtryk.

Jeg bor på et nedlagt landbrug, min Kamstrup 382 elmåler sidder på stuehuset hvor alt strøm kommer ind.

kablet går der fra og op til HPFI som også sidder i stuehuset, i dette skab sidder alle sikrings grupper og fra den ene sikrings gruppe er der trukket et kabel og over i stalden, hvor mit solcelle anlæg og inverter sidder. ( dette er altså et eksisterende kabel 5x2,5)

Inveteren en Danfoss tlx 8 pro + og den er så "bare" koblet på strøm kablet derovre via kombi HPFI.

Altså det er samme kabel som jeg for strøm over i laden i, som nu også transporterer eget produceret strøm over til Kamstrup måleren, men hvad så med den strøm jeg bruger i laden, bliver den overhovedet målt, hvis ellers at Inveteren laver strøm nok til at kunne følge med ?

Når jeg aflæser min Inverters produktion på display, så er KW/h der meget højere end det tal på Kamstrup måleren, som viser hvor meget strøm jeg ligger ud på nettet.

Er dette lovligt, og hvis ja, hvilke KW/h tal skal jeg så gå efter når jeg skal oplyse til skat hvor meget strøm jeg har produceret ?



Håber på lidt hjælp.

Med Venlig Hilsen

lcb
Mvh

Lcb


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Julehund » 13 sep 2012 17:36

Det er jo lidt svært at udtale sig om din elinstallation. Men det lyder som om det er et "komplet-tilbud" du er hoppet på, og så kan det (i nogle tilfælde) ikke blive knaldet billigt nok op!! Få evt. En anden elektriker til at kaste et blik på det!! :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af BWJ » 13 sep 2012 17:42

Installationen er ok, den er jo koblet ind på installationen med sit eget HPFI.
Det du skal aflæse er tallet i Kamstruppen, den viser den brugte/solgte effekt, dvs forskellen på det du har produceret og det du har brugt.
Disp. på danfossén viser kun hvad du producerer.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan » 13 sep 2012 17:50

Det du skal aflæse er tallet i Kamstruppen, den viser den brugte/solgte effekt, dvs forskellen på det du har produceret og det du har brugt.
Disp. på danfossén viser kun hvad du producerer. -->>

Hvis du har dit solcelle anlæg under virksomhedsordningen hvor du afskriver skal du beskattes af hele din produktion (også det du bruger selv) og derfor opgive det kwh der aflæses på inverter display.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af BWJ » 13 sep 2012 18:56

hensan » 13 Sep 2012, 17:50 skrev:Det du skal aflæse er tallet i Kamstruppen, den viser den brugte/solgte effekt, dvs forskellen på det du har produceret og det du har brugt.
Disp. på danfossén viser kun hvad du producerer. -->>

Hvis du har dit solcelle anlæg under virksomhedsordningen hvor du afskriver skal du beskattes af hele din produktion (også det du bruger selv) og derfor opgive det kwh der aflæses på inverter display.
Skulle det være tilfældet, så skal han da hurtigst muligt købe en kalibreret måler efter danfosen, den i inverteren kan/må ikke bruges som afregningsmåler.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 13 sep 2012 19:05

BWJ » 13 Sep 2012, 18:56 skrev: [, den i inverteren kan/må ikke bruges som afregningsmåler.
- hvor står det?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af hensan » 13 sep 2012 19:19

Skulle det være tilfældet, så skal han da hurtigst muligt købe en kalibreret måler efter danfosen, den i inverteren kan/må ikke bruges som afregningsmåler -->>

Det er muligt at din Danfoss måler måler et par procent forkert og du derfor opgiver et lidt forkert tal men du aflæser det mest rigtige tal du har (medmindre du har separat bimåler)

Hvis du aflæser din elmåler visning aflæser et helt forkert tal da din elmåler ikke er placeret et sted hvor den kan måle din strømproduktion som du skal beskattes af.

Du har dermed 2 muligheder:

A) din inverter med muligvis en mindre fejlvisning. Fejlen vil sikkert ligge på et par procent.
B) din el-tavle med et helt sikkert meget forkert tal

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af BWJ » 13 sep 2012 20:17

klr » 13 Sep 2012, 19:05 skrev:
- hvor står det?

På opstartsbilledet i loggen "All shown values are based upon actual inverter data and are not legally binding."
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af Rasmus Jensen » 13 sep 2012 20:41

Normalt vil det jo være sådan at et hvilket som helst tælleværk eller vægt måler, der er afgørende for en form for afregning - skal verificeres en gang i mellem, lidt forskelligt hvor lang tid der må gå i mellem. Ved ikke om elmåler er fritaget, for jeg tror ikke jeg nogen sinde har set nogen tjekken den :)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Afregning / Er mit anlæg koblet rigtigt på EL nettet ?

Indlæg af klr » 13 sep 2012 20:57

BWJ » 13 Sep 2012, 20:17 skrev:

På opstartsbilledet i loggen "All shown values are based upon actual inverter data and are not legally binding."
Ja, det ved jeg så godt. Men hvis der var krav om bimåler til inverterne, så ville det fremgå enten hos energinet.dk eller Skat. Det gør det mig bekendt ikke. Jeg tror det er særdeles ualmindeligt at installere sådan en - også for dem der vil beskattes som virksomhed.


Besvar