Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 » 11 sep 2012 12:35

Ernst Drastrup » 11 Sep 2012, 10:57 skrev:En combitank, det er en tank med en rørspiral i både bund og top.
Bundspiralen tilkobles solfangerne og topspiralen tilkobles fyret.
Hvis ikke der er sol nok, så vil fyret "kun" opvarme den øverste halvdel af tanken, den nederste forbliver kold, indtil solen igen kommer frem.
Jo koldere væske du kan pumpe ud til fangerne, jo mere flytter du dig i positiv retning på effektivitetsskalaen.

Nu er det måske slet ikke en 700 liter combitank du har, så forholder det sig noget anderledes.??

Nej det er ikke en kombitank jeg har så, for jeg har kun spiral i bunden af tanken. Jeg har heller ikke noget fyr til at tage over når der ikke er noget sol, her har jeg en L/V pumpe.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Flemming DJ » 12 sep 2012 00:06

Info: Det er en tank-i-tank. Brugsvandet opvarmes af det omgivende vand i den yderste tank. (Eller måske sku' man sige: Forvarmes - og så gi'r varmepumpen det sidste. :D)

Walther> Der er en forskel på vores anlæg: Mit er med (sol)varmeveksler til rumvarme og solvarmebeholder, så det kan faktisk arbejde med to forskellige temperaturer, da der altid kun varmes på en ting ad gangen. I dit system er der jo kun ét sted at afsætte varmen, og brugsvandet kan kun blive (rigtigt) varmt med solskin, hvis der ikke trækkes varme ud til rumvarme.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 » 12 sep 2012 06:42

Flemming DJ » 12 Sep 2012, 00:06 skrev:Info: Det er en tank-i-tank. Brugsvandet opvarmes af det omgivende vand i den yderste tank. (Eller måske sku' man sige: Forvarmes - og så gi'r varmepumpen det sidste. :D)

Walther> Der er en forskel på vores anlæg: Mit er med (sol)varmeveksler til rumvarme og solvarmebeholder, så det kan faktisk arbejde med to forskellige temperaturer, da der altid kun varmes på en ting ad gangen. I dit system er der jo kun ét sted at afsætte varmen, og brugsvandet kan kun blive (rigtigt) varmt med solskin, hvis der ikke trækkes varme ud til rumvarme.

Det giver jeg dig ret i at min tank er sådan.
Men jeg kan stadig ikke forstå hvis den ikke skulle kunne opvarme tanken sammen med at der køre lidt gulvvarme om sommeren.

Jeg har den lidt mistænkt for at der forsvinder noget varme ud i returrøret til L/V pumpen. Her sidder en TA ventil som jeg prøver at lukke så meget ned som det er muligt, men er lidt i tvivl om hvor meget den skal stå på hvis den skal have et flow på 0,25 L/sek. 15 L/min eller 900 L/timen.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af pso » 12 sep 2012 08:08

Hej Walther og Ernst. Med kombitank mener jeg en tank som har varmt vands beholderen (VVB) nedsænket i akkumuleringstanken. Beklager såfremt det ikke er korrekt faglig anvendelse af ordet. Mange web sider kalder dem kombinationstanke og jeg forkortede så navnet lidt.
Bemærk også at det jeg skriver mest er teoretiske betragtning min erfaring er begrænset til mit eget solfanger anlæg.
Såvidt jeg kan se på tegningen er det en kombinationstank du har.
Som du selv skriver skal der være 70 grader i den øverste halvdel = VVB for at varmepumpen ikke starter.
Det vil give en højere temperatur på det vand der er i bunden af tanken og dermed på det vand der skal opvarmes i solfangeren.
Solfangernes effektiviteten falder jo varmere vand du sender op til dem. Derfor laver jeg separat VVB i mit nye anlæg.
Du kan måske sænke den temperatur hvor varmepumpen starter her i sommersæsonen og så sætte den op efter behov når der ikke er mere sol.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 sep 2012 17:24

Du skal have mindst 4 m2. solfanger mere koblet på, hvis du vil have den 750 liter beholder varmet godt op.

Jeg synes bare, at det virker lidt forkert, hvis varmepumpen skal overtage varmeforsyningen, når vi kommer hen i den disede tid på efteråret, hvor solfangerne slet ikke giver noget varme fra sig.

Jeg er alvorlig bange for, at du får en stor El-regning, hvis varmepumpen alene skal genne temperaturen i en 750 liter tank helt op på bare 55 grader.
Det turde jeg i al fald ikke løbe an på.

Når en Beholder skal opvarmes ved hjælp af en bundspiral, så vil beholderen have ens temperatur hele vejen igennem under opvarmningen.
Jeg prøver at smide et diagram på, hvor varmen fra solfangerne tilsættes beholderen fra toppen af.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
Diagram  20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
Der er mange forskellige måder, at sætte et varmeanlæg sammen på.
Og de er bestemt ikke lige gode alle sammen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 » 12 sep 2012 18:54

Ernst Drastrup » 12 Sep 2012, 17:24 skrev:Du skal have mindst 4 m2. solfanger mere koblet på, hvis du vil have den 750 liter beholder varmet godt op.

Jeg synes bare, at det virker lidt forkert, hvis varmepumpen skal overtage varmeforsyningen, når vi kommer hen i den disede tid på efteråret, hvor solfangerne slet ikke giver noget varme fra sig.

Jeg er alvorlig bange for, at du får en stor El-regning, hvis varmepumpen alene skal genne temperaturen i en 750 liter tank helt op på bare 55 grader.
Det turde jeg i al fald ikke løbe an på.

Når en Beholder skal opvarmes ved hjælp af en bundspiral, så vil beholderen have ens temperatur hele vejen igennem under opvarmningen.
Jeg prøver at smide et diagram på, hvor varmen fra solfangerne tilsættes beholderen fra toppen af.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
Diagram 20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
Der er mange forskellige måder, at sætte et varmeanlæg sammen på.
Og de er bestemt ikke lige gode alle sammen.
Hej Ernst

Jeg kan ikke svare på om vi får en stor el-regning, da vi først fik sat det hele ind i juni måned. Men i ekstra strøm for august har vi ca. brugt for omkring 80 kr. og det er med 4 personer i hustanden.
Men jeg skal nok vende tilbage med nogen tal efterhånden som jeg får dem, og det er pr. hver den 1. for her aflæser jeg dem så jeg kan samligne med sidste år.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af BWJ » 12 sep 2012 19:08

Ernst Drastrup » 12 Sep 2012, 17:24 skrev:Du skal have mindst 4 m2. solfanger mere koblet på, hvis du vil have den 750 liter beholder varmet godt op.

Jeg synes bare, at det virker lidt forkert, hvis varmepumpen skal overtage varmeforsyningen, når vi kommer hen i den disede tid på efteråret, hvor solfangerne slet ikke giver noget varme fra sig.

Jeg er alvorlig bange for, at du får en stor El-regning, hvis varmepumpen alene skal genne temperaturen i en 750 liter tank helt op på bare 55 grader.
Det turde jeg i al fald ikke løbe an på.

Når en Beholder skal opvarmes ved hjælp af en bundspiral, så vil beholderen have ens temperatur hele vejen igennem under opvarmningen.
Jeg prøver at smide et diagram på, hvor varmen fra solfangerne tilsættes beholderen fra toppen af.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
Diagram 20 i solvarmebogen 001 - Kopi.jpg
Der er mange forskellige måder, at sætte et varmeanlæg sammen på.
Og de er bestemt ikke lige gode alle sammen.
Hvad får vandet over kedlerne til at cirkulere på diagram nr. 20 ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 sep 2012 21:35

Vandet over kedlerne cirkulerer ved selvcirkulation. Der er kun pumpe på, når det varme centralvarmevand skal pumpes ind til radiatorerne.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 » 13 sep 2013 09:01

Ved ikke om I er interesseret på hvad det der er sket.
Den 01-12-2012 satte jeg en kontraventil på til returen til L/V pumpen, for der var et selv cirkulerende flow på 200 L. i timen.
Så her fik jeg sat en kontra ventil på, så stoppede det så. Og har også sat en kontraventil på tilgangen til det kolde vand til tanken, for der forsvandt også noget her, da den går ud af toppen af tanken.

Mine tal ser sådan ud for 01-09-12 til 31-08-2013.
Solfanger produceret 5774 KwH
L/V har brugt 7228 Kwh til opvarmning og forbrugsvand, og har haft 2757 starter på dette år.
Her skriver Metro at mellem 4000 og 16.000 starter på et år er accepteret, så levetiden skulle gerne blive længere.

Alt dette har jeg ud fra at jeg aflæser hver dag på nogle faste parameter på L/V samt solfangeren, så jeg kan følge det tæt de forskellige ændringer jeg har lavet. Gode som dårlige. :-)


Besvar