Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ladomat og 3 trin

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jopa

Ladomat og 3 trin

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 13:14

Hejsa måske dumt ? men kan ikke finde svaret.
Hvad sker der alt efter hvilket trin pumpen kører med.
Pt står den i midten.
Det er en brugt pumpe så ingen brugsanvisning kun hvad jeg har fundet her på siden og nettet i øvrigt.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ladomat og 3 trin

Indlæg af John Skov Jensen » 10 sep 2012 13:51

Hvis det er en ladeventil med en klapkontraventil indbygget, bør den stå på højeste trin for at man er sikker på at kontraventilen holdes lukket og flowet sendes via kedlen.
Hvis der ikke er indbygget klapkontraventil eller hvis der ikke opstår problemer med at holde klapkontraventilen lukket skal pumpen stå på et trin der netop er så højt at kedlen ikke drosler ned for ydelsen pga at den ikke kan komme af med varmen hurtigt nok, dette vil i praksis sige trin2 eller trin3.

Hvilken ladeventil har du købt? Afhængig af type og model kan pumpen udskiftes med f.eks en Alpha2 25-60 eller alpha pro 25-60 pumpe og dermed nedsætte strømforbruget betydeligt

jopa

Ladomat og 3 trin

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 14:03

Det er en ladomat 21 og den skal ikke udskiftes ;-)
Den er tilsluttet kedelens styresystem og tænder ved 65 gr.
Lukker koldt vand ind ved 78 gr.

Kedelen står til 80 gr. Det er højeste.
Billede

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ladomat og 3 trin

Indlæg af John Skov Jensen » 10 sep 2012 14:11

ok, sådan en fin ladeventil napper ca 100 watt (det står på pumpens dæksel) på højeste trin. Hvis man udskifter selve pumpedelen (Den sølvfarvede del) til en sparepumpe med permanent magnet teknologi kan forbruget nedsættes til under det halve, bare til din info.
Med en åbningstemperatur på 78 grader og en kedel drifttemperatur på 80 grader vil ladeventilen kun tillade et ganske lille flow i kedlen og dermed en netydelig nedsat ydelse da ventilen kun vil åbne ganske lidt.
Kedeltemperaturen bør være min 10 grader over ladeventilens åbningstemperatur for at sikre at ventilen åbner nok og dermed giver et tilstrækkeligt flow og dermed ydelse. Alternativt kan der monteres en termostat der åbner ved f.eks 72 grader.

jopa

Ladomat og 3 trin

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 14:23

Ok har også en anden termostat i tankerne.
Men hvad er forskellen på de 3 trin pumpen kan køre på og hvad er det bedste trin med mit opsæt.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ladomat og 3 trin

Indlæg af John Skov Jensen » 10 sep 2012 14:30

på sådan en relativ lille kedel som din bør trin 2 være nok, selvfølgelig afhængig af rørdim mellem ladeventil og kedel. Men prøv dig frem, kedlen skal arbejde for fuld skrald for at forbrænde bedst.
Jo højere trin pumpen står på jo højere flow og dermed evne til at håndtere højere kedelydelse.

jopa

Ladomat og 3 trin

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 14:35

Ok takker for svar.
Nu er vejret jo ikke optimalt til nogen form for test ;-)
Men tror jeg sætter en anden termostat i.

Skal lige siges at ladomaten står ikke og kører hele tiden, men tænder først ved 65gr

jopa

Ladomat og 3 trin

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 15:45

Tillægsspørgsmål:
Kan man sætte en 60gr termostat i vel vidende at pumpen først starter ved 65gr.
Termostaten åbner vel uden at pumpen kører ?

jopa

Ladomat og 3 trin opdatering

Indlæg af jopa » 10 sep 2012 16:09

Nu blev jeg lige i fyrrummet medens jeg fyrede op i Orla.
Fik af vide af ham jeg købte ladomaten af at der var en 78gr termostat i men(mente han) tror det er en 72 for da kedlen nåede 72 ca blev røret fra bunden af akku til ladomat (se billede) lunkent hvilket vel indikerer at termostaten åbner.
Billede

Alt burde så være fint itv. :great:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ladomat og 3 trin opdatering

Indlæg af John Skov Jensen » 10 sep 2012 17:22

jopa » 10 Sep 2012, 16:09 skrev:Nu blev jeg lige i fyrrummet medens jeg fyrede op i Orla.
Fik af vide af ham jeg købte ladomaten af at der var en 78gr termostat i men(mente han) tror det er en 72 for da kedlen nåede 72 ca blev røret fra bunden af akku til ladomat (se billede) lunkent hvilket vel indikerer at termostaten åbner.
Billede

Alt burde så være fint itv. :great:

Ja, det lyder som om alt er som det skal være. Ladeventilen er fuldt åben ca 12 grader over åbningstemperaturen, så en kedeltemperatur på omkring de 84 grader vil være perfekt


Besvar