Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Førstegangskøber

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
dotPer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 sep 2007 11:38
Areal: 300 m2
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Østjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af dotPer » 18 okt 2007 11:11

Hej Ole S.

Jeg lurer også lidt på den salamander. Det er en forlænget udgave, så den måske kan tage længere stykker - og hvis den kan køre ok uden akku tank er det bare fedt. En billig start, hvilket er det vi har behov for lige nu. Ifbm. det nye fyrrum har vi sat en ny DM 44 isokern skorsten op. Hvor har I forskellige placeret røgindgangen? Hvis man placerer den lige bagved den originale keddel, hvad så når man får en ny? Det passer vel aldrig - eller gør det?

Hvad har I gjort?
Inspect and adapt!


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af Ole S. » 18 okt 2007 11:42

Hej.
Nej man kan nok ikke regne med at røgrørs- målet er det samme fra gulv. Men du kan evt klodse salamanderen op, så du er sikke på at det er højt nok oppe til evt en ny kedel.
Ellers mener jeg ikke der er noget i vejen for at mure et hul til igen, hvis man får en ny kedel. ( Nu kan det godt være jeg får en over nakken af dem der kender paragrafferen).
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

dotPer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 sep 2007 11:38
Areal: 300 m2
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Østjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af dotPer » 18 okt 2007 11:54

Nogen der tilfældigvis har en Salamander stående og dermed kan se, hvor højt røgudgangen sidder på sådan en? icon_cheesygrin.gif
Inspect and adapt!

Brugeravatar
Bowhunt
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 89
Tilmeldt: 29 dec 2006 22:19
Mit fyr: KSM 325-18I
Areal: 280 m2
Brændsel: Træpiller og Brænde
Årligt forbrug: 6 ton + Brænde
Geografisk sted: Spjellerup ved Næstved

Re: Førstegangskøber

Indlæg af Bowhunt » 18 okt 2007 12:13

hej igen.

prøv at se her: viewtopic.php?f=102&t=1578&p=14783&hili ... ker#p14783

mvh John

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Førstegangskøber

Indlæg af Brian B » 18 okt 2007 14:25

Hej
jeg har muret 2 huller til i min skorsten en fra halmfyret og en fra multien og det har jeg aldrig hørt noget for af fejeren.
Nu kender jeg ikk dit hus, men da vi overtog vores hus stod der en 40 kw halm fyr uden akku og det var sgu ikke sjovt at komme hjem til efter 8-9 timer var der møj koldt i hele hytten.
så hvis du vil have et brænde fyr af en slags så find dig en brugt akku tank, eller byg en 1200 liters olie tank om det er rimelig simpel og koster ikke alverden og hvis man hævet bunden over midten af kedelen er der hvis selv cirkulation efter hvad jeg har fået fortalt
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af Ole S. » 21 okt 2007 18:27

Hej.
Diskutionen vedr. brændefyr og akku-tank kan være lang og endeløs. Men ingen tvivl om at man kan opnå en bedre forbrænding med en akku-tank monteret, da et anlæg sjældent er så stort, at man kan aftage den store mængde varme, som brænde afgiver, i en fart.
Men facts er at en akku-tank på eks. vis 1200l. har et enormt varmetab, hvis den ikke er isoleret ud over alle kunstens regler. Og det er man jo sjældent interesseret i, medmindre man har brændet gratis.
Meningen med mit tidligere indlæg, var blot at forklare at det KAN lade sig gøre at fyre med brænde uden akku-tank. Dog skal man kende sit fyr og sit forbrug rimelig godt, før man får det til at køre optimalt, og undgår at få kogt vandet af alt for mange gange.
Det kan også være svært at fyre over om natten, medmindre man har noget godt hårdtræ der holder længe på varmen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af soc » 21 okt 2007 19:08

Min erfaring:

Køb en stoker eller anden varmekilde, af en som man har tillid til. Et relativt annerkendt mærke. Lang reservedelsgaranti og god service. Samt mulighed for at fyre med andet end de til tider dyre træpiller.

Sådanne anlæg fås hos flere af de annoncerende firmaer herinde og hos landsdækkende vvs butikker.

Samt at der er mange herinde der vil kunne give råd og vejledning vedr. anlægget er jo også et plus.

Jeg anbefaler hermed ikke liagro (dog skal det siges at de yder super service og lang reservedelsgaranti), men anlæg som generelt kan fyre med andet end træpiller. Herunder anbefaler jeg hermed alle stokeranlæg der er repræsenteret i dette forum. Ingen nævnt ingen glemt.


Køb ikke en gammel salamander eller lign. men invester mere og du vil spare mere.

Min erfaring er også at enhver kreditforening med respekt for sig selv vil låne kr for kr hvis man har gode argumenter. Værditilvæksten i huset er simpelthen for stor til at de ikke vil låne.

soc :great:
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

dotPer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25 sep 2007 11:38
Areal: 300 m2
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Østjylland

Re: Førstegangskøber

Indlæg af dotPer » 14 nov 2007 13:57

Lige for at runde den her tråd af.

Tusind tak for alle indlæggende, det er dejligt at vide, hvor man kan få en masse velmenende råd.. :great:

Vi var heldige at finde en brugt Baxi MB SOLO MK2 30 fastbrændselskeddel med tilhørende 1200 ltr. akkutank til en fornuftig pris. Det hele er installeret og der er nu varme på gården igen.. :D Næste problem er så at skaffe træ nok :wink:

Snakkes!
Inspect and adapt!


Besvar